Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1943647 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2850 Gepost op: 16 augustus 2012, 18:14:10
Ik vraag het me af... groeit het steeds meer? Of krijgen wij het gewoon steeds meer te horen in deze periode van stijgende mobiliteit, nieuwe technieken en snellere media. Voeg daar wat komkommertijd bij en klaar ben je!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2851 Gepost op: 16 augustus 2012, 23:24:01
Ik vraag me af in hoeverre de Telebraak eens aangepakt kan worden voor dit soort berichtgeving. Ophitsing? aanzetten tot geweld ? Smaad? Om er maar zo een paar te noemen. En als dat (nog) niet kan, dan mag de politiek er wat mij betreft mee bezig om iets te creeeren. Vrijheid van meningsuiting en vrijheid van pers is prima, maar niet als op deze wijze mis gebruikt wordt en er hele of halve onwaarheden worden verkondigd die hele nare consequenties kunnen hebben (ik vind het iig toch een vorm van opruiing).

Enige tijd terug stond er een (in dit topic ook nog wel te vinden) filmpje over een aantal stadswachten die met veel moeite een "Italiaanse toerist" aanhielden. Vervolgens kwam er politie bij en was de situatie snel opgelost. De Gele raaf schreef dat een bijzonder stukje over vol smaadschrift en onwaarheden (het was bijvoorbeeld absoluut geen toerist). Ik heb daar een hoop over en weer gemailt en dat heeft er uiteindelijk toe geleidt dat ik van de hoofdredacteur volledig gelijk kreeg en het stukje verwijderd is. Het zou geschreven zijn "uit frustratie" over het feit dat de politie niet direct commentaar kon geven. Blijkbaar heeft een redactielid het niet op de politie en is er geen hoofdredacteur die stukken controleert voordat ze geplaatst worden.

Ik heb toen wel op het randje gestaan om gewoon eens te proberen een aangifte te doen van smaadschrift jegens het openbaar gezag. Normaal is dit een klachtdelict (alleen vervolgbaar als degene om wie het gaat zich beklaagd) maar in het geval van het openbaar gezag mag een ieder daar aangifte van doen. Dat zou een leuke proefzaak geweest zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2852 Gepost op: 16 augustus 2012, 23:48:32
Overigens is er een tweede filmpje opgedoken waarop te zien is hoe dichtbij de aangehouden filmer wel niet staat. Vanaf 0.29 ongeveer:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/video_binnenland/12763507/__Nieuwe_beelden_Politie_door_het_lint__.html
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2853 Gepost op: 16 augustus 2012, 23:52:11
Ja, die staat er dicht op. :-\


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2854 Gepost op: 17 augustus 2012, 00:07:35
Die gast staat er echt veel te dicht op. Heft hij nog mazzel dat hij de gracht niet ingeflikkert is om even af te koelen.
Als je er zo dicht op staat dan vraag je bij voorbaad al om problemen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #2855 Gepost op: 17 augustus 2012, 01:17:57
Ja, die staat er dicht op. :-\
Te dicht op? Da's nog best een understatement. Zeg maar gerust dat-ie bijna bij de, ik meen te zien inspecteur, op z'n schouders zit....  >:(


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #2856 Gepost op: 17 augustus 2012, 01:27:19
Enige tijd terug stond er ..... Dat zou een leuke proefzaak geweest zijn.
Mischien een idee om met een aantal mensen gezamelijk (of als forum) alsnog aangifte doen om jurisprudentie te krijgen en een halt toe te roepen aan dit soort onware berichtgeving en stemmingmakerij. Wie weet wordt een en ander dan weer wat genormaliseerd en worden er weer eens wat meer feitelijke berichtgevingen geplaatst. Zou een verademing zijn.

Nogmaals, ik heb niets tegen kritische geluiden, graag zelfs, maar dan wel op eerlijke en feitelijke gronden.  98uiye
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #2857 Gepost op: 17 augustus 2012, 08:26:33
Wat me ook opvalt als je het gemiddelde filmpje uit dit topic neemt, is dat de burger wel beter lijkt te weten wat de politie mag dan de politie zelf  998765
Een probleem wat mogelijk opgelost kan worden dmv campagne of voorlichting op scholen?
Mogelijk los je er een hoop misverstanden en verwijten mee op  ;)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2858 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:30:58
Tja, hij staat inderdaad haast tegen de collega aan, hij wordt even met een duwtje wat verderop gezet met de tekst: "wegwezen."

Hierop komt de filmer met de zeer beschaafde tekst en ik citeer: "Wat doe jij flikker, ga mij niet aanraken k*nker nogiets" Tja, dan solliciteer je duidelijk naar een aanhouding.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2859 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:45:08
Mischien een idee om met een aantal mensen gezamelijk (of als forum) alsnog aangifte doen om jurisprudentie te krijgen en een halt toe te roepen aan dit soort onware berichtgeving en stemmingmakerij. Wie weet wordt een en ander dan weer wat genormaliseerd en worden er weer eens wat meer feitelijke berichtgevingen geplaatst. Zou een verademing zijn.

Voor mij hoeft het niet maar iemand anders mag zijn gang gaan. Ik heb niet het idee dat de Telegraaf er ooit iets van gaat leren en ik wil niet dat ze weer de hele kant volschrijven over hoe ze opkomen "voor de persvrijheid" in Nederland.

Ik heb voor de beeldvorming wel even het stukje uit dit topic opgehaald:
Citaat
Stadswachten en politieagenten compleet doorgedraaid

AMSTERDAM -  Stadswachten en politieagenten van de gemeente Amsterdam hebben een toerist op een fiets met grof geweld tegen de grond gewerkt omdat de onwetende fietser niet wist dat hij ter plekke niet mocht fietsen.

De stadswachten molesteren met z'n zessen tegelijk de toerist omdat hij fietst aan de zuidkant van het stadion. Voor fietsers is het ter plekke erg onduidelijk dat nergens aan de zuidkant van het CS gebruik mag worden gemaakt van de tweewieler. Van alle kanten leiden fietspaden naar het Centraal Station, maar bij het CS houden die paden ineens op. Een soort doodlopende fietspaden dus.

De stadswachten roepen de hulp van politieagenten in als de toerist niet meewerkt. De politieagenten laten zich niet informeren over de toedracht van het incident, maar beginnen meteen de toerist met buitenproportioneel geweld te belagen en omstanders te intimideren die het geheel filmen. Het opstootje trok veel bekijks en de omstanders maakten schreeuwend hun ongenoegen duidelijk over de schandalige en mensonterende misdragingen van de stadswachten en de politieagenten.

Het mag duidelijk zijn dat deze Italiaanse toerist en veel van de omstanders nooit van hun leven zullen terugkeren naar Amsterdam. En dat geldt uiteraard ook voor de miljoenen mensen die op YouTube het filmpje bekijken over de "outrageous police brutality in The Netherlands".

Een woordvoerder van de afdeling Voorlichting van de politie Amsterdam-Amstelland heeft laten weten dat de politie dit incident eerst moet bekijken en de geweldsrapportage erbij gaat zoeken. "We gaan de feiten op een rij zetten." De woordvoerder wist overigens wel te vertellen dat het filmpje al in maart is gemaakt.

Het gaat mij vooral om de schuin gedrukte stukken die stemmingmakerij zijn en complete conclusies trekken zonder enige informatie. Wie zegt immers dat de kijkers van het filmpje hierom nooit meer naar Nederland komen?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein