Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1943693 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2870 Gepost op: 18 augustus 2012, 09:42:22
en mag op mijn blote knieën zitten elke dag dat ik dit soort taferelen in Nederland nooit zal meemaken, met een groep van 50 agenten met zwaar geschut als idioten schieten op een groep mensen die nog op een behoorlijke afstand lopen.
Om een of andere reden moest ik even aan Hoek van Holland denken, dat heeft in de verte wel wat kleine overeenkomsten. Op linie, belaagd worden door een groep mensen, laatste redmiddel is gericht schieten...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #2871 Gepost op: 18 augustus 2012, 09:43:52
En dat is een stuk beter afgelopen dan deze executie, en dat is maar goed ook  O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2872 Gepost op: 18 augustus 2012, 09:46:06
En dat is een stuk beter afgelopen dan deze executie, en dat is maar goed ook  O0
Maar dat had ook heel anders kunnen aflopen, er is aardig wat geschoten en er hadden best meer doden en gewonden kunnen vallen. Dat heeft allemaal niet zo heel veel gescheeld.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2873 Gepost op: 18 augustus 2012, 18:28:10
Politieagent zijn is soms keuzes moeten maken. Keuzes die je niet wil maken. Zo wilden deze agenten kijken wat er aan de hand was met de man die daar bewusteloos op de grond lag. De hond had al eerder een vrouw aangevallen en koos nu voor de agenten.

Let op: beelden kunnen schokkend zijn

NY Cop Shoots Lunging Pitbull In East Village

Zowel eigenaar als hondje hebben het avontuur overleefd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #2874 Gepost op: 18 augustus 2012, 18:34:27
Pfff heb verhalen gehoord over dit soort incidenten, maar om het nu eens echt te zien.  :-X

Hoewel ik de actie van de agent helemaal begrijp en steun, ze hadden een stuk meer punten kunnen scoren door direct na het schieten naar de persoon op de grond te gaan...


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #2875 Gepost op: 18 augustus 2012, 18:45:54
Inderdaad een erg lastige situatie.  :-\
Ergens snap ik de reactie van de (hysterische) vrouwen op de achtergrond wel, aan de andere kant vraag ik me af of hun ogen wel naar behoren functioneren.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2876 Gepost op: 18 augustus 2012, 20:25:54
Misschien snap ik het filmpje niet helemaal goed hoor maar.... ze schieten die hond neer omdat ze zijn baasje geen eerste hulp kunnen verlenen (hij valt iedereen aan die in de buurt komt) toch?? Waarom - als de hond eenmaal neer is - gaan ze hem dan geen 1e hulp verlenen? Alle ogen zijn op de hond gericht?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2877 Gepost op: 18 augustus 2012, 21:23:12
'Filmen arrestatie bemoeilijkt werk agent'

AMSTERDAM - De politie is 'allerminst' blij met het filmen van arresties door omstanders. De beelden daarvan verschijnen steeds vaker op Youtube.
 
Aarsman Het filmen van arrestaties is toegestaan, iedereen is vrij om in het publieke domein een camera te gebruiken.

Zolang de filmer op gepaste afstand staat, kan de politie er niets tegen doen. Maar volgens secretaris Saskia Dorrestein van de Nederlandse Politie Bond bemoeilijken ze wel het werk van de agent.

De hardhandige aanhouding van dj The Flexican, twee weken geleden in Eindhoven, was daarvan een uitgesproken voorbeeld. "Er stonden daar diverse mensen met een telefoon in de hand. Er werd ook nog bij geroepen dat alles werd vastgelegd. Alsof ze wilden zeggen 'pas op wat je doet, anders hebben we een stok om mee te slaan'."


Context

Het grootste bezwaar van Dorrestein is dat de context niet duidelijk wordt op een filmpje. "Een situatie staat nooit op zichzelf. Maar in die 2 minuten die op Youtube worden gezet, ontbreekt de aanleiding meestal. Daardoor ontstaat een negatief beeld van het politiewerk."

Eerder dit jaar was er veel commotie over een gefilmde arrestatie in Rotterdam. Volgens Dorrestein is na uitgebreid onderzoek vastgesteld dat de agenten geen buitenproportioneel geweld hebben gebruikt. "Maar de beeldvorming is daarmee niet weg."


Herkenbaar

Woordvoerder Ron Looije van de Raad van Korpschefs vindt het vooral vervelend dat agenten in hun eigen omgeving met de beelden worden geconfronteerd. "Die zijn niet geanonimiseerd, ze staan dus herkenbaar op internet. Hoewel het werk er niet onder mag lijden, moeten agenten beseffen dat ze soms worden gefilmd. Als de beelden vervolgens vaak worden gedeeld, kan er snel een hype ontstaan."

Dorrestein hoort van haar leden dat ze soms verkrampt te werk gaan met filmende omstanders in de buurt. "Ik snap dat het inherent is aan deze tijd. Maar als er wordt gefilmd, heeft dat ook effect op de reacties van het publiek."


Hoek van Holland

Toch slaat de meter soms ook de andere kant uit, zegt Looije. Na de rellen in Hoek van Holland keerde de publieke opinie zich juist in het voordeel van de politie.

"Iedereen kon met eigen ogen zien hoe een beperkt aantal agenten door een hele menigte werd bedreigd. Die beelden zijn ook gebruikt om mensen te traceren. In zo'n geval zorgen filmpjes voor een gezonde discussie."


Bewijsvoering

Directeur Paul Schnabel van het Sociaal en Cultureel Planbureau kan zich de onvrede bij de politie voorstellen. Toch zit er volgens hem ook een positieve kant aan de beelden op Youtube. "Ze maken zichtbaar wat er werkelijk gebeurt en kunnen in sommige gevallen ook als bewijsvoering dienen."

Over het imago van de politie maakt Schnabel zicht niet veel zorgen. "Uit onze onderzoeken komt meestal een vrij positief oordeel. De meeste Nederlanders vinden de politie niet intimiderend."

http://www.nusurfen.nl/browse.php?u=Oi8vd3d3Lm51Lm5sL2Jpbm5lbmxhbmQvMjg4MzIzMy9maWxtZW4tYXJyZXN0YXRpZS1iZW1vZWlsaWprdC13ZXJrLWFnZW50Lmh0bWw%3D&b=13


brwzav

  • Hulpverlenings fotograaf België (Vooral regio Zaventem - Brussel)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 467
Reactie #2878 Gepost op: 19 augustus 2012, 17:23:17
Arrestatie-Team van Politie Antwerpen.
[EXCLUSIVE] PZ Antwerpen : BBT - Team (Arrestatie-Team) - Police Department SWAT-TEAM.
(Wist niet echt waar ik de video moest plaatsen dus)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2879 Gepost op: 19 augustus 2012, 18:03:42
Ze kennen Tony wel zo te horen. ;D
Man on LSD vs LAPD & LAFD @ Venice beach
tonyvera1902