Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1944373 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3230 Gepost op: 15 november 2012, 19:32:59
@Frank, art. 184 gaat hem niet worden. Er is geen bevel of vordering gegeven. 180 is misschien ook lastig, waar verzet hij zich precies tegen namelijk? Ik denk dat je dan eerder richting bedreiging moet, denk dat je dat (gezien zijn gedrag) wel hard kunt maken!
Artikel 184 is breder dan alleen het niet voldoen aan bevel of vordering. Het tweede deel (wat je los kunt zien van een vordering) gaat over het beletten (vooraf), belemmeren (tijdens), of verijdelen (achteraf) van een ambtshandeling. Die ambtshandeling is de controle op de WVW waarvoor wij als toezichthouder zijn aangewezen. Dit is je rechtmatigheid die hij niet mag beletten etc.

Hetzelfde geldt voor artikel 180. De ambtenaar is rechtmatig bezig (handhaving van de WVW) en hij verzet zich daar met geweld tegen.

Citaat van: Artikel 180 Strafrecht
Hij die zich met geweld of bedreiging met geweld verzet tegen een ambtenaar werkzaam in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening, of tegen personen die hem daarbij krachtens wettelijke verplichting of op zijn verzoek bijstand verlenen, wordt als schuldig aan wederspannigheid gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Citaat van: Artikel 184 Strafrecht
Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3231 Gepost op: 15 november 2012, 19:33:45
Misschien artikel 8 ivm drugsgebruik. Geheel gissen, weet niet wat de collega's gedacht en gezien hebben.

Zat ik ook aan te denken, maar denk dat je dan nat gaat. Je hebt niets wat in die richting wijst, puur zijn gedrag hier lijkt mij onvoldoende.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #3232 Gepost op: 15 november 2012, 19:38:54
Toen ik het zag dat het ook een voortvloeisel was van de IBT die er voor zat. Zelf geven ze aan dat ze meneer hebben aangehouden vanwege het belemmeren van hun werkzaamheden, met daarbij als extra de discriminerende en bedreigende taal die hij uitsloeg. Dus is een leuke opsomming: Belemmeren van controle, discriminatie, bedreiging en wederspannigheid.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3233 Gepost op: 15 november 2012, 19:43:59
Heb je gelijk in Frank, ik was iets te voorbarig. Al vind ik het 'verzetten' toch nog een intressante casus, er is namelijk (behalve het stopteken) niets tegen hem gezegd behalve 'doe is rustig'. Maar er zijn dus meer dan genoeg opties om hem aan te houden!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #3234 Gepost op: 15 november 2012, 20:43:02
Naja duidelijk is in ieder geval dat het met deze meneer Psychisch allemaal niet even lekker loopt.

Goed om een degelijk persoon eventjes mee te nemen en eventjes te kijken wat je daarmee aan kan. Op deze manier hoort iemand niet thuis in de maatschappij en al helemaal niet in het verkeer.

Is er voor dit soort mensen op het bureau eerstelijns psychologische hulp verkrijgbaar? Of moet er echt contact gezocht worden met de crisisdienst van een zorginstelling?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3235 Gepost op: 15 november 2012, 20:49:29
Bij ons bel je de crisisdienst, die gaat de betreffende persoon dan beoordelen. Al denk ik dat de kans groot is dat deze weer gauw buiten staat, niet 'gek' genoeg...
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #3236 Gepost op: 15 november 2012, 20:54:13
Jacco Bezuijen @PRRBezuijen
In de nacht van 14 november 2012, achtervolgde de 1303 van de Verkeerspolitie Rotterdam-Rijnmond een gestolen Audi.
www.youtube.com/watch?v=2Jt-HCh5xAA
2:16 PM - 15 Nov 12 · web
BRON: @PRRBezuijen


Verkeerspolitie Rotterdam-Rijnmond achtervolgt gestolen Audi RS4.
Gepubliceerd op 15 nov 2012 door prrbezuijen1

In de nacht van 14 oktober 2012 achtervolgde de 1303 van de Verkeerspolitie Rotterdam-Rijnmond een even daarvoor gestolen Audi RS4.
De verdachten zijn aangehouden en de Audi RS4 kon terug naar de eigenaar.


Jammer dat er geen geluid bij zit want dan was hij nog beter en af geweest wat mij betreft maar wel gaaf om te zien.

Ter informatie: geluid ontbreekt in verband met C2000 en vertrouwelijke gesprekken op achtergrond aldus uitleg. Haageneesch.

Gaaf! Hier mogen er meer van online!  :)
Wel jammer dat de aanhouding zelf niet meer in het filmpje zit.
En het geluid mis ik ook wel een beetje hoor...  ;D


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3237 Gepost op: 15 november 2012, 21:36:00
Misschien artikel 8 ivm drugsgebruik. Geheel gissen, weet niet wat de collega's gedacht en gezien hebben.

Ja drugs en/of medicijn gebruik daar zat ik ook meteen aan te denken. Beiden kunnen dit gedrag (wat een beetje psychotisch overkomt) versterken. Een artikel 130 wvw procedure kan denk ik voor deze meneer geen kwaad. Je kun kunt ook artikel 5 wvw nog als basis pakken. Dat er gevaar op de weg kan worden veroorzaakt. En dat deze meneer in deze toestand gevaar kan opleveren op de weg dat ziet iedereen wel.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #3238 Gepost op: 15 november 2012, 21:46:39
Dat de beste man zijn dag niet had is duidelijk.

Zo te zien was meneer aan het bellen toen de agent naar het voorportier liep... en ook dat gesprek ging niet helemaal top... Hij was dus al boos... Dan komt er ook nog eens politie bij om je ook nog een prent te geven.. dan word je nog bozer... Hij is waarschijnlijk niet helemaal goed bij zijn hoofd, maar ik denk dat de woede gedeeltelijk een opstapeling is van..


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3239 Gepost op: 15 november 2012, 22:05:33
Dat de beste man zijn dag niet had is duidelijk.

Zo te zien was meneer aan het bellen toen de agent naar het voorportier liep... en ook dat gesprek ging niet helemaal top... Hij was dus al boos... Dan komt er ook nog eens politie bij om je ook nog een prent te geven.. dan word je nog bozer... Hij is waarschijnlijk niet helemaal goed bij zijn hoofd, maar ik denk dat de woede gedeeltelijk een opstapeling is van..

Ik denk het niet. Dit gedrag is echt buitensporig te noemen. Heeft niks meer met normale boosheid te maken.