Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1939905 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #2400 Gepost op: 27 mei 2012, 15:04:25
Goed idee, dan mag de politie weer gaan verbaliseren voor verkeerd parkeren en dat soort bekeuringen, denk echt dat ze daar op zitten te vangen. We willen tenslotte niet dat de politie boeven gaat vangen!

We weten niet wat er gebeurd is, ik heb zo'n vaag vermoeden dat meneer de toerist weigert zich te identificeren, dan kunnen de stadswachten niks anders dan aanhouden (voor het zelfde geldt blijkt het een echte crimineel te zijn en zou men zeggen, hadden ze die nou maar gepakt). De overtreding is welliswaar pietlullig (waarschijnlijk), maar als iemand zich niet kan legitimeren vind ik dit een logisch gevolg. Daarnaast zou t me ook niet verbazen als meneer drugs heeft gebruikt aangezien hij toch over heel wat krachten beschikt...

Iemand die niet mee wilt met de politie of stadswachten heeft aardig wat adrenaline (daarna cortisol) door zijn lichaam stromen. Hierdoor worden mensen ook sterker en de ambtenaar probeert het altijd nog enigzins op een nette manier te doen zo'n aanhouding.
Maar ik ben het geheel met je eens hoor Kaasje. Je weet niet wat de aanleiding is. Ik heb het hier al veel vaker gezegd op dit forum. Dit soort filmpjes zijn heel speculatief. De mensen gaan natuurlijk niet filmen wat de aanleiding is, want dat is meestal niet interessant voor de voorbijganger. Dat de BOA uitgescholden wordt, of dat de VD zich niet wilt legitimeren is niet boeiend, toch? Nee, dat ze met meerdere collega's iemand gaan aanhouden. Dat is boeiend. En dan nog even met z'n allen roepen dat het overmatig politiegeweld is. Wat een onzin!! Als je gewoon meewerkt, dan hoeven wij geen geweld te gebruiken. Ik zeg altijd: " Je gaat mee en dat kan op verschillende manieren. Goedschiks of kwaadschiks. En horizontaal of verticaal. Dat maakt allemaal niet uit."

Wil je knokken met de politie of BOA's? Verwacht dan ook dat wij geweld gaan gebruiken en dan niet gaan zeuren. En ja, passief verzet is ook een reden voor rechtmatige geweldstoepassing. Zolang het maar redelijk en gematigd is. En in dit filmpje zie je ook dat het geweld wordt opgebouwd. Dus niks overmatigs in mijn ogen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #2401 Gepost op: 27 mei 2012, 15:55:35
Iemand die niet mee wilt met de politie of stadswachten heeft aardig wat adrenaline (daarna cortisol) door zijn lichaam stromen. Hierdoor worden mensen ook sterker en de ambtenaar probeert het altijd nog enigzins op een nette manier te doen zo'n aanhouding.
Maar ik ben het geheel met je eens hoor Kaasje. Je weet niet wat de aanleiding is. Ik heb het hier al veel vaker gezegd op dit forum. Dit soort filmpjes zijn heel speculatief. De mensen gaan natuurlijk niet filmen wat de aanleiding is, want dat is meestal niet interessant voor de voorbijganger. Dat de BOA uitgescholden wordt, of dat de VD zich niet wilt legitimeren is niet boeiend, toch? Nee, dat ze met meerdere collega's iemand gaan aanhouden. Dat is boeiend. En dan nog even met z'n allen roepen dat het overmatig politiegeweld is. Wat een onzin!! Als je gewoon meewerkt, dan hoeven wij geen geweld te gebruiken. Ik zeg altijd: " Je gaat mee en dat kan op verschillende manieren. Goedschiks of kwaadschiks. En horizontaal of verticaal. Dat maakt allemaal niet uit."

Wil je knokken met de politie of BOA's? Verwacht dan ook dat wij geweld gaan gebruiken en dan niet gaan zeuren. En ja, passief verzet is ook een reden voor rechtmatige geweldstoepassing. Zolang het maar redelijk en gematigd is. En in dit filmpje zie je ook dat het geweld wordt opgebouwd. Dus niks overmatigs in mijn ogen.

Wat denk ik in Nederland weinig bekend is, is hoe de toepassing van geweld door politieambtenaren in elkaar zit. Zelfs ikzelf, als politie geïnteresseerde was jaren lang niet op de hoogte van het feit dat volgens de regels het beter is om een paar agenten erbij te halen dan om andere geweldsmiddelen (wapenstok, pepperspray, pistool etc.) te gebruiken. Ik denk dat als meneer een pistool op zich gericht had gekregen (wat in Amerika wellicht gebruikelijker was) dat hij dan echt wel naar de grond was gegaan vrijwilliger. Alleen zo werken wij hier niet en dat wordt wel eens vergeten, of is niet bekend.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #2402 Gepost op: 27 mei 2012, 16:00:22
Wat denk ik in Nederland weinig bekend is, is hoe de toepassing van geweld door politieambtenaren in elkaar zit. Zelfs ikzelf, als politie geïnteresseerde was jaren lang niet op de hoogte van het feit dat volgens de regels het beter is om een paar agenten erbij te halen dan om andere geweldsmiddelen (wapenstok, pepperspray, pistool etc.) te gebruiken. Ik denk dat als meneer een pistool op zich gericht had gekregen (wat in Amerika wellicht gebruikelijker was) dat hij dan echt wel naar de grond was gegaan vrijwilliger. Alleen zo werken wij hier niet en dat wordt wel eens vergeten, of is niet bekend.

Daarnaast is het natuurlijk ook heel leuk en makkelijk om maar meteen te schreeuwen dat de politie iets verkeerd doet. Kijk bijvoorbeeld maar naar de media. Deze hoor je ook nooit zeggen dat agenten iets uitzonderlijk goed doen. Ik weet wel dat het ons werk is, maar als je iets goed doet mag het volgens mij ook best gezegd worden. Verder om even een voorbeeld te noemen. Als een agent iemand neerschiet en de verdachte overlijdt, dan staat dit groot in alle kranten en websites. Als dan een jaar later blijkt dat deze agent rechtmatig heeft gehandeld, dan hoor je dat nergens of het staat op pagina 12 rechts onderin in 2 regels. Als dit soort dingen nu ook in het nieuws komen, dan wordt het bij het grote publiek ook meer bekend, wat de opsporingsambtenaren mogen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #2403 Gepost op: 27 mei 2012, 16:25:03
Citaat
Goed idee, dan mag de politie weer gaan verbaliseren voor verkeerd parkeren en dat soort bekeuringen, denk echt dat ze daar op zitten te vangen. We willen tenslotte niet dat de politie boeven gaat vangen!
Bekeuren dat doet de politie toch allang niet meer, dat doen BOA's toch vanachter de bosjes met camera's en laserguns. Deze drie stadstoezichthouders zijn het uniform gewoon niet waardig. Een Italiaanse tourist, die vermoedelijk misschien een beetje engels spreekt, en drie geuniformeerde die het schijnbaar niet lukt om deze man uit te leggen dat hij iets verkeerd deed en dus een bekeuring krijgt. En welke tourist heeft er in het buitenland geen legitimatie op zak? (bankpas, paspoort, rijbewijs, anders krijg je niet eens een huurfiets mee)
Citaat
ik heb zo'n vaag vermoeden dat meneer de toerist weigert zich te identificeren, dan kunnen de stadswachten niks anders dan aanhouden
Of je vertelt de tourist dat hij in Nederland verplicht is legitimatie op zak te hebben, en legt hem even vriendelijk doch dringend uit dat hij voor zijn eigen veiligheid zich wel aan de verkeersregels moet houden. Bekeuren en aanhouden, iets volgens mij hier helemaal niet nodig is. Moet je natuurlijk als toezichthouder van touristenstad nr1 wel minimaal engels spreken, en wat is het opleidings niveau van deze mensen....  :o
Overigens wel een zorgwekkende trend, politie gaat zich steeds meer toeleggen op criminaliteit, maar lost ondanks toename van personeel steeds minder misdrijven op? Veel taken zijn weggehaald (bekeuren, foutparkeren)bij de goed opgeleidde, getrainde en gescreende politie en daarvoor in de plaats krijgen we stadwachten, toezichthouders, veiligheidpersoneel op trams etc. met onduidelijke bevoegdheden en taakgebieden, die wat uniform betreft het liefst lijken op politieagenten en zich ook gedragen als zodanig, maar niet het vereiste kennis niveau of gedrag hebben.
Onlangs een dag lang twee verkeersregelaars(waar een echte ouderwetse verkeersagent het op zijn gemak alleen had afgekund) aan het werk gezien. Het enige moment dat het verkeer soepel door reed was als de twee pauze hielden.  098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2404 Gepost op: 27 mei 2012, 16:40:07
Jij hebt de conclusies al klaar lees ik. Wie zegt dat deze man een Italiaanse toerist is? In Amsterdam wonen heel veel mensen die soms korte tijd maar ook vaak langere tijd al in Nederland wonen en niet of nauwelijks Nederlands spreken. Moeten deze mensen altijd maar wegkomen omdat ze mogelijk een toerist zijn en de brave Nederlander wordt wel bekeurd?

Overigens is het nog de vraag of dat het geval is. Het bijbehorende stukje is zodanig gekleurd dat ik er weinig tot geen waarde aan hecht en filmpjes geven altijd maar een beperkt beeld van de situatie. Je ziet niet wat er aan vooraf gegaan is. Wie weet heeft hij de toezichthouders wel ernstig bedreigd of is er iets anders aan de hand. Dat weten wij niet maar de Telegraaf vult er alvast wel een heel verhaal mee.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #2405 Gepost op: 27 mei 2012, 16:53:54
Citaat
dat ik er weinig tot geen waarde aan hecht en filmpjes geven altijd maar een beperkt beeld van de situatie. Je ziet niet wat er aan vooraf gegaan is. Wie weet heeft hij de toezichthouders wel ernstig bedreigd of is er iets anders aan de hand. Dat weten wij niet maar de Telegraaf vult er alvast wel een heel verhaal mee.
Ik mag niet de informatie van de pers als waarheid nemen, maar jij vult wel zelf in dat de toezichthouders mogelijk bedriegd zijn, de Italiaanse man een mogelijk maffia lid is die hier al heel lang woont en de stadwachten voor ezel heeft uitgemaakt (verraden van een staatsgeheim)
Gezien mijn ervaringen met deze nep cowboys ben ik van mening dat de waarheid dichter bij de Telegraaf ligt als bij wat jij beweert.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #2406 Gepost op: 27 mei 2012, 16:56:13
Ik had je hoog in het vaandel door je professionele posts maar je snapt niks van het BOA wereldje dus hou je daar alsjeblieft buiten.
Tegenwoordig heb je wel degelijk aardige eisen. Dat oh zo populaire beeld om lekker niet te willen luisteren naar "stadswachten" zint me totaal niet.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2407 Gepost op: 27 mei 2012, 17:03:56
Ik had je hoog in het vaandel door je professionele posts maar je snapt niks van het BOA wereldje dus hou je daar alsjeblieft buiten.
Tegenwoordig heb je wel degelijk aardige eisen. Dat oh zo populaire beeld om lekker niet te willen luisteren naar "stadswachten" zint me totaal niet.
Het is jammer dat we geen kompleet beeld hebben, van wat er nu precies is gebeurt. En daardoor niet weten wat er vooraf gebeurt is. Het filmpje geeft nu dit beeld, en een ieder en zeker mensen die er echt niets vanaf weten van wat daar is gebeurt maken dan voor zich zelf wel een beeld van het geen  wat ze zien.
En op basis daarvan, ben ik zelfs geneigt om te gaan denken dan hier buiten-proportioneel geweld is toegepast. Zeker als je het feit erbij haalt waar het allemaal om draait, verkeerde kant een fietspad berijden. maar  dat is nu wel het beeld wat iedereen nu kan zien, en men denkt nu dat de stadswachten van Amsterdam erg losse handjes hebben. Dat beeld heeft dit filmpje nu neer gezet. Kun jeje gaan afvragen of je dit had kunnen voorkomen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2408 Gepost op: 27 mei 2012, 17:08:50
Het is jammer dat we geen kompleet beeld hebben, van wat er nu precies is gebeurt. En daardoor niet weten wat er vooraf gebeurt is. Het filmpje geeft nu dit beeld, en een ieder en zeker mensen die er echt niets vanaf weten van wat daar is gebeurt maken dan voor zich zelf wel een beeld van het geen  wat ze zien.
En op basis daarvan, ben ik zelfs geneigt om te gaan denken dan hier buiten-proportioneel geweld is toegepast.
Zeker als je het feit erbij haalt waar het allemaal om draait, verkeerde kant een fietspad berijden. maar  dat is nu wel het beeld wat iedereen nu kan zien, en men denkt nu dat de stadswachten van Amsterdam erg losse handjes hebben. Dat beeld heeft dit filmpje nu neer gezet.
Kun je je gaan afvragen of je dit had kunnen voorkomen.

Als jij je eigen tekst nog eens goed leest wat ik dik gemaakt heb dan kan je zelf het antwoord al geven lijkt mij.
Gewoon de juiste rijrichting volgen als ik het zo over zie en dan heeft niemand ergens last van maar ja dat is voor heel veel moeilijk de verkeersregels volgen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #2409 Gepost op: 27 mei 2012, 17:19:43
Citaat
Wil je knokken met de politie of BOA's? Verwacht dan ook dat wij geweld gaan gebruiken en dan niet gaan zeuren.
Citaat
Tegenwoordig heb je wel degelijk aardige eisen.

Dus geen tussenweg! Ik ben de baas en wie niet horen wil moet maar voelen. Nog even en je wordt tegen de muur gezet omdat je de bij het afslaan je hand niet uitstak. En niet door een agent, met de slogan waakzaam en dienstbaar, maar door een Stadtoezichthouder die niet praat maar slaat.
Citaat
maar je snapt niks van het BOA wereldje dus hou je daar alsjeblieft buiten.

Net zoveel als elke andere burger die deze beelden ziet, met misschien door mijn werk meer contacten mert BOA's als een gemiddelde burger, en dus genoeg om een mening te hebben. En dat het jou niet zint is voor mij geen reden mijn mond te houden, of wil je censuur toepassen >:(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar