Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1939949 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #3380 Gepost op: 14 december 2012, 17:54:17
"Oja, je bent aangehouden maar dat leek me wel duidelijk he"  0098


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3381 Gepost op: 15 december 2012, 16:41:53
Je schiet als agent 14 keer op een verdachte, hoezo trigger happy? :-\
Ernesto Duenez Jr. killed on June 8, 2011 by police officer James Moody
escandalonews1
Bevat schokkende beelden.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3382 Gepost op: 15 december 2012, 17:20:55
Heftig filmpje, de man bleek later ongewapend en met zijn voet achter de gordel te blijven haken. Wel werd er een mes achterin het voertuig gevonden.
 
Meer info: http://rt.com/usa/news/man-duenez-shooting-video-012/
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #3383 Gepost op: 15 december 2012, 17:35:04
Je schiet als agent 14 keer op een verdachte, hoezo trigger happy? :-\
die 14 keer heeft niks met trigger happy te maken. Voertuig word gestopt met een bepaalde reden (kan ik zo even niet herleiden maar ik gok dat het met een melding te maken heeft aangezien de agent al zijn vuurwapen vast heeft). Persoon stapt uit en de agent ziet een voorwerp wat op een wapen lijkt. Dan gaat er bij de mensen het fight or flight syndroom gebeuren, door een stoot adrenaline reageer je. Want die persoon is dusdanig dichtbij dat hij een gevaar voor jou vormt als jij niks doet. Ik ken verhalen van agenten die hun wapen leeg hebben geschoten en dusdanig hoog in de adrenaline zaten dat ze niet door hadden dat ze terwijl het wapen open stond (houder is dus leeg, geen patronen meer in de kamer) nog een aantal keer de trekker overhaalde. Of (en dat heb ik zelf mogen ervaren) denken dat je maar 2 of 3 schoten heb gelost, terwijl na het tellen het dubbele blijkt te zijn.

Dit soort situaties kunnen rare dingen doen met mensen, wat ik wel vreemd vind is dat ze de persoon lange tijd gewoon laten liggen. Later hem nog onderzoeken maar dat ze op geen enkele manier met enige EHBO beginnen. Op het moment dat de situatie veilig is (aanvallen is neer, omstanders zijn weg/ veilig gesteld) zou de aandacht uit moeten gaan naar de persoon die beschoten is.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3384 Gepost op: 15 december 2012, 17:44:18
die 14 keer heeft niks met trigger happy te maken. Voertuig word gestopt met een bepaalde reden (kan ik zo even niet herleiden maar ik gok dat het met een melding te maken heeft aangezien de agent al zijn vuurwapen vast heeft).
Citaat
It shows police waiting for Duenez, who was wanted in connection with a domestic violence incident that day, to arrive at a friend's home
link

De agent zorgt er zelf voor dat er minder ruimte tussen hem en de verdacht is en dan ook nog schieten als de verdachte op de grond ligt, dan is het in mijn ogen een agent dat trigger happy is.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3385 Gepost op: 15 december 2012, 20:20:25
Sorry motormuis, ik kan ver met je meegaan maar nu ben je me kwijt. De verdachte wordt gezocht, heeft zijn schorsende voorwaarden overtreden en mag worden aangehouden. De agent ziet hem rijden en gaat erachteraan. Ja de beste man is lid van een bende en ja heeft een verleden met wapengebruik, dat de agent zijn wapen trekt snap ik dan ook.

Wat er verder gebeurd kunnen we m.i. niet over oordelen, volgens de media blijft verdachte hangen in een gordel waardoor het lijkt alsof hij iets wilt pakken, feitelijk wil hij zichzelf opvangen. De agent schiet vervolgens (14x !!!!!!!!!!!) en vd overlijdt.

Agent claimt een mes te hebben gezien (dat is bij ons bijna niet eens schietwaardig, moet je nagaan) maar blijkt later op de achterbank te liggen, op video ook niet te zien.
Natuurlijk krijg je een reactie van het lichaam, stress en adrenaline. Maar 14 keer is echt bizar veel, hij schiet zelfs nog 4x terwijl de verdachte al bloedend op de grond ligt. Ik denk dat hier nog een staartje aan gaat komen!

We kunnen de VS niet vergelijken met hier, maar dit lijkt me meer op een executie (of het nou bewust of onder invloed van adrenaline is). Zelfs in het zo liberale VS heeft dit filmpje heel veel stof doen opwaaien, dat zeg al genoeg!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #3386 Gepost op: 15 december 2012, 21:00:10
Silque, over dat schieten terwijl hij op de grond ligt heb je helemaal gelijk. Zag ik trouwens pas nadat ik hem vaker had gezien en een precieze beschrijving van de gebeuren gelezen had. Ook vind ik de eerste reactie van de agent om het wapen te bergen nadat hij getrokken is een beetje vreemd. Nu mag ik de amerikaanse wetgeving niet met de nederlandse vergelijken maar ik trek hem wel even naar ons toe in dit geval. Hij is bekend als vuurwapenbezitter, heeft eerder die dag geweld gebruikt en daarbij een steekwapen gebruikt. Dus de agent is gerechtigd volgens nederlandse maatstaven om zijn vuurwapen te trekken. Waarom dan weer bergen voordat de verdachte onder controle is (lees klaar om in de boeien te slaan).

Dan ziet de agent een voorwerp in de hand van de verdachte wat op een wapen lijkt (dit is een split second beslissing en blijkt dus foutief achteraf). In eerste instantie zag ik op het filmpje de verdachte een beweging maken die ik als aanvallend richting de agent beschouwde, vandaar ook mijn initiele reactie. Na vaker kijken zie je dat de verdachte eigenlijk terug wil in de auto om een bepaalde reden en dus geen initiele aanvallend beweging richting de agent maakt. Echter zoals ik het in eerste instantie zag is het dus ook best mogelijk dat de agent het heeft gezien. Al had hij inderdaad toen de verdachte op de grond lag niet meer de trekker moeten overhalen en over moeten gaan op het narichten (al zal je met de amerikaanse kogels niet snel nog verder iets kunnen doen als verdachte). Dit zou dan dus 4 of 5 kogels schelen van de 14, dus 9 of 10 keer zou de agent dan hebben geschoten. Dan is de vraag vind jij dit veel? Persoonlijk snap ik het dat in zo'n situatie een dusdanig hoog salvo is afgevuurd, of ik hetzelfde had gedaan weet ik niet.

Wat natuurlijk ook niet heel erg helpt voor de verdachte is dat hij uitstapt zonder dat er dat aan hem gevraagd is. In de VS is het jou zeer zwaar aan te rekenen als jij uitstapt terwijl de agent(en) jou een stopteken geeft. Met name als er solo gereden word (wat hoofdzakelijk gedaan word in amerika) zal er in zo'n situatie heel snel naar het wapen worden gegrepen en mogelijk zelfs worden gevuurd. Dat is iets wat er echt word aangegeven ook door de amerikaanse handhavende diensten, wat je moet doen bij een stopteken. Blijf zitten, handen op een zichtbare plek (op het stuur/dashboard), geen onverwachte bewegingen maken en doen wat de agent jou vraagt te doen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #3387 Gepost op: 16 december 2012, 01:01:47
Je schiet als agent 14 keer op een verdachte, hoezo trigger happy? :-\
Ernesto Duenez Jr. killed on June 8, 2011 by police officer James Moody
escandalonews1
Bevat schokkende beelden.

Daarom is zo'n uitpraatprocedure nog zo gek niet. Die agent loopt als een kip zonder kop naar de auto toe wetende dat de verdachte bekend is met vuurwapens en bendes. Ongelooflijk dit. Het is niet dat ik medelijden heb met een verdachte maar dit slaat echt nergens op.  Als je 14 schoten lost dan mag je best spreken van een trigger finger.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #3388 Gepost op: 16 december 2012, 01:35:42
Als je 14 schoten lost dan mag je best spreken van een trigger finger.
Zoiets als die twee in je avatar, zeg maar... 0098


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #3389 Gepost op: 16 december 2012, 09:43:56
Het Politiebureau

Stevige actie vanaf 16:33

Spijkermat inzetten tegen een motorfiets ?????