Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1942447 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #3390 Gepost op: 16 december 2012, 10:07:58
Agent claimt een mes te hebben gezien (dat is bij ons bijna niet eens schietwaardig, moet je nagaan) maar blijkt later op de achterbank te liggen, op video ook niet te zien.

Een situatie is volgens mij schietwaardig, of dat is ie niet. Een situatie kan niet "een beetje" cq "bijna" schietwaardig zijn. En tijdens de IBT is mij toch echt iets anders geleerd (messen-programma).......en die invulling is volgens mij landelijk, toch ?

En over de inhoud van het filmpje: ik ben niet bekend met alle feiten en omstandighedenbetreffende dit incident en kan ik daardoor geen objectief oordeel vormen. Feiten en omstandigheden zijn in dit soort gevallen cruciaal bij het vormen van een oordeel (waarheidsvinding). Alle informatie die ik hier lees omtrent dit incident komt vanuit de media, en dat is in mijn ogen geen betrouwbare bron van informatie.

De beste stuurlui staan nog steeds aan de wal.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3391 Gepost op: 16 december 2012, 14:33:06
Een situatie is volgens mij schietwaardig, of dat is ie niet. Een situatie kan niet "een beetje" cq "bijna" schietwaardig zijn. En tijdens de IBT is mij toch echt iets anders geleerd (messen-programma).......en die invulling is volgens mij landelijk, toch ?

Ik mag toch hopen dat je wel begrijpt wat ik bedoel met bijna niet eens schietwaardig, wel eens van spreektaal gehoord? Bij mij is bij IBT idd iets anders geleerd, namelijk om eerst te pepperen. Dat is ook precies de procedure die je bijv. bij de schiettoets oefent, eerst pepperen dan een noodweerschot afdrukken.

Wat ik bedoel met 'bijna' is dat een VD met mes zeker schietwaardig KAN zijn, maar dat je wel mag gaan uitleggen waarom je niet eerst peppert. Mijn opmerking was dan ook in het algemeen over het gebruik van messen en niet specifiek op de casus. In Amerika daarentegen wordt (terecht) gelijk het vuurwapen getrokken. Dus kortom: een mes is indien mogelijk pepperen -> vuwa, tegenwoordig is het bij ons in de regio zelfs zo dat eerst de hondjes ernaartoe mogen indien mogelijk.
Hiermee wilde ik het contrast aangeven met de VS waarbij er na 14 schoten niet eens raar wordt opgekeken.

Ohja, beste stuurlui staan altijd aan wal. Gelukkig is dit een discussie forum, kunnen we dus wat leren van elkaar. Ik zie niemand feitelijk oordelen  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3392 Gepost op: 16 december 2012, 14:39:32
Ik mag toch hopen dat je wel begrijpt wat ik bedoel met bijna niet eens schietwaardig, wel eens van spreektaal gehoord? Bij mij is bij IBT idd iets anders geleerd, namelijk om eerst te pepperen. Dat is ook precies de procedure die je bijv. bij de schiettoets oefent, eerst pepperen dan een noodweerschot afdrukken.

Wat ik bedoel met 'bijna' is dat een VD met mes zeker schietwaardig KAN zijn, maar dat je wel mag gaan uitleggen waarom je niet eerst peppert. Mijn opmerking was dan ook in het algemeen over het gebruik van messen en niet specifiek op de casus.

Nooit geoefend met een shock-knife? Dat verandert je hopelijk wel van gedachte, je bent namelijk altijd te laat als de agressie zich op jou richt! Het is mij zowel bij gevaarsbeheersing op school en bij IBT in het korps altijd aangeleerd om bij een mes je wapen te trekken.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #3393 Gepost op: 16 december 2012, 14:43:17
Mwa zo zie je maar dat iedereen het weer anders leert tijdens de IBT. Pepper is leuk met een mes, maar bedenk wel dat het vaak enige tijd duurt voor je pepper inwerkt. Het vaak dan nog niet eens werkt vanwege de adrenaline of andere stoffen in het bloed van de aanvaller. En zeker als het een aanvaller is die op jou (of een ander inloopt) wil je niet die 20 sec kwijt zijn (pakken-spuiten-inwerken), want tegen die tijd is hij al een aantal keer met zijn mes in jou of die andere gelopen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3394 Gepost op: 16 december 2012, 15:21:12
Zeker met een shock knife geoefend! (rot dingen zijn het trouwens  ;D)
Natuurlijk trek je bij een dreiging met een mes op jou je vuurwapen, althans dat is wat ik zou doen. Ik heb aangeleerd dat een verdachte die (mogelijk) een mes bij zich heeft of in zijn handen heeft en die jij op veilige afstand kan benaderen eerst aanspreekt/peppert. Ook veel geoefend met duo procedure, 1 collega VuWa en 1 coll pepper.

Neem als voorbeeld een man die een mes in zn handen heeft maar niet wil laten vallen, hij richt zijn aggressie niet op jou maar blijft statisch staan. Ga je hem neerschieten als hij dat mes niet laat vallen of ga je hem eerst pepperen? Dit is een geval wat in de praktijk toch regelmatig voor is gekomen en waarbij er wordt gepepperd.
Zolang de agressie niet op mij is gericht (geen inlopen) en ik veilig kan werken zal ik eerst voor mn pepper gaan, door de oefeningen met o.a. het shock knife en sim weet ik dat ik snel genoeg kan omschakelen naar het vuwa mocht vd toch plotseling op me in komen lopen.

Natuurlijk is het afhankelijk van de situatie, omgeving en vooral afstand tot verdachte. In een woning zal ik eerder vuwa pakken dan op een groot plein. Maar misschien moeten we hier een ander topic voor starten.  O0

Oja 7131, ik zit met 7 verschillende korpsen + KMar op de academie en ik kan je vertellen dat IBT echt NIET landelijk is. Elk korps heeft zo zn eigen 'richtlijnen', 'fatsoensnormen' en 'omgaan met'. Dit komt goed naar voren tijdens de helaas spaarzame IBT momenten op de academie, iedereen leert alles net iets anders.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #3395 Gepost op: 16 december 2012, 15:41:22
Ik mag toch hopen dat je wel begrijpt wat ik bedoel met bijna niet eens schietwaardig, wel eens van spreektaal gehoord? Bij mij is bij IBT idd iets anders geleerd, namelijk om eerst te pepperen. Dat is ook precies de procedure die je bijv. bij de schiettoets oefent, eerst pepperen dan een noodweerschot afdrukken.

Wat ik bedoel met 'bijna' is dat een VD met mes zeker schietwaardig KAN zijn, maar dat je wel mag gaan uitleggen waarom je niet eerst peppert. Mijn opmerking was dan ook in het algemeen over het gebruik van messen en niet specifiek op de casus. In Amerika daarentegen wordt (terecht) gelijk het vuurwapen getrokken. Dus kortom: een mes is indien mogelijk pepperen -> vuwa, tegenwoordig is het bij ons in de regio zelfs zo dat eerst de hondjes ernaartoe mogen indien mogelijk.
Hiermee wilde ik het contrast aangeven met de VS waarbij er na 14 schoten niet eens raar wordt opgekeken.

Ohja, beste stuurlui staan altijd aan wal. Gelukkig is dit een discussie forum, kunnen we dus wat leren van elkaar. Ik zie niemand feitelijk oordelen  O0

Nou, succes met pepperen dan. Jij hebt duidelijk geen messen-programma gevolgd bij de IBT. Wellicht dat dat verschilt per regio, maar dat kan ik mij bijna niet voorstellen. En over hoe die procedures verder in elkaar zitten ga ik niet open en bloot op dit forum neerzetten.

Spreektaal is om te praten, schrijftaal is om te schrijven. Wees duidelijk in wat je bedoelt, zo kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.

En hoe bedoel je, geen feitelijke oordelen: "De agent zorgt er zelf voor dat er minder ruimte tussen hem en de verdacht is en dan ook nog schieten als de verdachte op de grond ligt, dan is het in mijn ogen een agent dat trigger happy is." aldus Sylvester.

En deze: "Daarom is zo'n uitpraatprocedure nog zo gek niet. Die agent loopt als een kip zonder kop naar de auto toe wetende dat de verdachte bekend is met vuurwapens en bendes. Ongelooflijk dit. Het is niet dat ik medelijden heb met een verdachte maar dit slaat echt nergens op.  Als je 14 schoten lost dan mag je best spreken van een trigger finger." aldus HAPRPAA.

Ben wel benieuwd naar hoe jij deze uitspraken dan zou categoriseren.

Wij weten niets over de achtergronden in deze zaak, alleen maar van wat er als bijschrift bij het filmpje wordt aangeleverd. De dashcam is minimaal twee a drie meter achter de schietende collega en niet eens in lijn met waar hij staat, en kan dus helemaal niet tonen wat de desbetreffende collega ziet en ervaart. Ook weten wij niet wat deze collega al over de mobilofoon/porrtofoon/MDT als aanvullende info over de verdachte heeft ontvangen. Maar we staan wel meteen al klaar met uitspraken als: trigger-happy / executie etc.

Erg jammer dat mensen die, al dan niet verhuld, pretenderen als opsporingsambtenaar werkzaam te zijn en dus aan waarheidsvinding (zouden moeten) doen, zich op deze wijze uitdrukken.

En bedenk ook dat omdat wij dit filmpje kunnen bekijken de desbetreffende collega in Amerika ook alle commentaren zou kunnen lezen die er over zijn handelen worden geventileerd.  Leuk als ie beseft dat dit soort uitspraken wordt gedaan door "collega's", personen waarvan je zou mogen verwachten dat die op basis van de feiten tot een genuanceerd oordeel komen, in plaats van de manier waarop er hier wordt omgesprongen met de situatie.

Ik hoop dat degene die die uitspraken hebben gedaan zelf nooit in zulks een situtaie terecht komen, waarbij hun handelen ook nog eens wordt vastgelegd en gepubliceerd op het WWW.  

En dus: de beste stuurlui staan nog altijd aan de wal.

Succes verder met de discussie.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #3396 Gepost op: 16 december 2012, 15:53:25
Kon het niet beter verwoorden verkeersbroeder.
Trouwens als je goed luistert en kijkt naar het filmpje loopt het geluid niet gelijk met het beeld.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3397 Gepost op: 16 december 2012, 16:40:41
Ja 7131. Ook ik ben het met je eens.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #3398 Gepost op: 16 december 2012, 17:05:41
Ik denk dat het een beetje de tendens van de laatste jaren (zeker het laatste jaar) helaas gaat worden.
We zien iets op internet verschijnen, of dit nu dit filmpje is of een brandweerman die op de foto zijn spuit anders richt en meteen vallen we eroverheen als een stel deskundigen die alles beter weten.
Ik heb het al eens vaker gezegd, daar zijn andere sites voor. Meer dan genoeg zelfs.
Er wordt niet nagedacht wat voor schade er toegebracht kan worden aan iemand of een dienst.
Natuurlijk mag er geschreven worden over bepaalde zaken maar hou het dan oppervlakkig, niet op de man gespeeld (of dat nou een forumlid is of iemand aan de andere kant van de wereld).
Niemand is hiermee gebaat en ik denk zo een goed forum als dit helemaal niet.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3399 Gepost op: 16 december 2012, 17:15:36
Om dan maar weer ontopic te gaan:

Vechtpartij in de horeca | Overtreders

Tijdens de horeca nachten in DH wordt een wagentje bij gevraagd.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.