Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1941747 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #3630 Gepost op: 26 januari 2013, 13:38:08
Volgens mij mag pepperspray toch niet gebruikt worden vanaf zo'n korte afstand, of heb ik het mis?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #3631 Gepost op: 26 januari 2013, 13:53:15
Volgens mij mag pepperspray toch niet gebruikt worden vanaf zo'n korte afstand, of heb ik het mis?

Strikt genomen mag het inderdaad niet...

Artikel 12c Ambtsinstructie
Pepperspray wordt tegen een persoon per geval ten hoogste twee maal voor de duur van niet langer dan ongeveer een seconde gebruikt en op een afstand van ten minste een meter.

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/geldigheidsdatum_26-01-2013#Hoofdstuk2_i2b_Artikel12a


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3632 Gepost op: 26 januari 2013, 19:16:15
Zolang het proportioneel en subsidiair is  O0


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #3633 Gepost op: 26 januari 2013, 20:04:09
Dit lijkt me nou een goed moment dat de taser ingezet had kunnen worden omdat de VD niet wil meewerken na 1 of meerdere volle lagen pepperspray.
Men is met 4 man/vrouw 02:10 minuten bezig om de VD onder controle te krijgen voor er assistentie ter plaatse is en dan nog gaat het niet makkelijk.
Na 3,5 minuut kan men eindelijk beginnen om de VD af te voeren.
Ik neem niemand iets kwalijk want meer dan je best kan je niet doen maar ik hoop dat het met gebruik van de taser een stuk makkelijker was geweest.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3634 Gepost op: 26 januari 2013, 21:00:54
En ik denk dat de verdachte bij gebruik van de taser morgen een stuk minder pijn zou hebben..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #3635 Gepost op: 26 januari 2013, 21:08:51
Strikt genomen mag het inderdaad niet...

Artikel 12c Ambtsinstructie
Pepperspray wordt tegen een persoon per geval ten hoogste twee maal voor de duur van niet langer dan ongeveer een seconde gebruikt en op een afstand van ten minste een meter.

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/geldigheidsdatum_26-01-2013#Hoofdstuk2_i2b_Artikel12a

Gelukkig hebben we artikel 8 lid 1 Politiewet 1993 nog waar de agenten zich op kunnen beroepen:
De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3636 Gepost op: 27 januari 2013, 13:25:20
Gelukkig hebben we artikel 8 lid 1 Politiewet 1993 nog waar de agenten zich op kunnen beroepen:
De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.

Al bijna een maand is de Politiewet 2012 in werking, waarin artikel 8 nu artikel 7 is:

Citaat van: Politiewet 2012, artikel 7
1. De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld of vrijheidsbeperkende middelen te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik hiervan verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #3637 Gepost op: 29 januari 2013, 20:17:46
www.youtube.com/watch?v=MUTvJ3sJ63E
User: SanDiegoNewsVideo
Gepubliceerd op 27 jan 2013
A drunk driver slams in to a police car, caught on camera. The police car was parked in the lane because just moments prior, a pursuit had ended of another drunk driver. The drunk driver (black shirt, white pants) was inches from entering the vehicle when the second drunk drink slammed in to the police car.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #3638 Gepost op: 29 januari 2013, 20:47:45
www.youtube.com/watch?v=MUTvJ3sJ63E
User: SanDiegoNewsVideo
Gepubliceerd op 27 jan 2013
A drunk driver slams in to a police car, caught on camera. The police car was parked in the lane because just moments prior, a pursuit had ended of another drunk driver. The drunk driver (black shirt, white pants) was inches from entering the vehicle when the second drunk drink slammed in to the police car.

Apparte manier van Alcohol uit het verkeer halen... maar wel effectief...  O0


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #3639 Gepost op: 29 januari 2013, 23:53:54
Apparte manier van Alcohol uit het verkeer halen... maar wel effectief...  O0
Beter zachtjes tegen de achterkant van een politieauto, dan onder een vrachtwagen geraken.