Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1940165 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #4200 Gepost op: 20 juli 2013, 08:02:29
Citaat van: RS6 link=msg=1184581 date=1374269151
Hmmz...  ::) Beetje rommelig om te zien.
Dat wapen werkt opzich wel. Een AE achtige eenheid die verdachten pakt en afvoerd is ook wel makkelijk.
Kent men in de USA ook een ME zoals wij dat hebben? Wat ik hier zie lijkt wat tussen platte pet en ME in te zitten.

Amerikanen hebben ook ME volgens mij. Wat we hier zien is de "platte pet" die een helm uit de auto pakt en een soort van linie tracht te vormen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #4201 Gepost op: 20 juli 2013, 11:17:40
Hmmz...  ::) Beetje rommelig om te zien.
Dat wapen werkt opzich wel. Een AE achtige eenheid die verdachten pakt en afvoerd is ook wel makkelijk.
Kent men in de USA ook een ME zoals wij dat hebben? Wat ik hier zie lijkt wat tussen platte pet en ME in te zitten.

(Los van het feit dat De Politie in de VS in werkelijkheid bestaat uit honderden verschillende korpsen met eigen bevoegdheid, materiaal, tactieken, etc)
Grotere politiekorpsen, zoals die van LA, hebben vaak wel de uitrusting en ook de organisatie. Veel kleinere korpsen niet.
Maar zeker bij onverwachte onrust,zoals hier, zal men vooral agenten inzetten die al op straat zijn. Met riotgear die men in het dienst voertuig heeft. Eventueel aangevuld met personeel dat op de diverse bureaus werkzaam is.


Het optrommelen en inzetten van agenten en/of eenheden in volledige riotgear, duurt relatief lang, ook gezien de afstanden en uitgestrektheid van veel steden.

Ik vind het ook opvallend dat ze met de wapenstok alleen maar een poke geven. Geen slag. Ze hebben de wapenstok ook constant in die houding vast. Zou je hier niet mee weg komen.

Qua wapenstok weet ik alleen maar dat de manier van vast houden ook dient om afstand te creëren tussen de agent en het publiek. Desnoods door te duwen met de arm met wapenstok. En vanuit die houding is een "poke" , met deze wapenstok, makkelijker dan een slag.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #4202 Gepost op: 20 juli 2013, 14:34:27
Qua proportionaliteit is het niet geoorloofd. Wij leren dat je pas een poke mag geven als je geen slag meer kan maken. Dat komt doordat een poke veel heftiger is dan een slag.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #4203 Gepost op: 20 juli 2013, 15:45:51
Qua proportionaliteit is het niet geoorloofd. Wij leren dat je pas een poke mag geven als je geen slag meer kan maken. Dat komt doordat een poke veel heftiger is dan een slag.

Onjuist... Eerst duwen en prikken, dan slaan. Met een goede slag kun je blijvend letsel veroorzaken, een por geeft een heftige pijnprikkel.

Ook voor het zicht is deze opbouw. Het ziet er heel anders uit of een linie wat duwt en prikt, dan dat er allemaal latten door de lucht zwaaien.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #4204 Gepost op: 20 juli 2013, 16:02:29
Ik denk dat Sesamzaadje doelde op de "hak" ? Dan zou het wel weer kloppen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #4205 Gepost op: 20 juli 2013, 16:14:26
Nee wij leren een slag als je de ruimte hebt en een hak of poke als je minder ruimte hebt. Een poke of hak als je geen slag meer kan maken. Bijvoorbeeld je duwt iemand weg en die persoon komt gelijk weer op je af, je hebt niet meer de ruimte om een slag te maken, een hak gaat ook niet meer, dan pas een poke. Dus niet op iemand aflopen en dan een poke geven.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #4206 Gepost op: 20 juli 2013, 17:58:54
Nee wij leren een slag als je de ruimte hebt en een hak of poke als je minder ruimte hebt. Een poke of hak als je geen slag meer kan maken. Bijvoorbeeld je duwt iemand weg en die persoon komt gelijk weer op je af, je hebt niet meer de ruimte om een slag te maken, een hak gaat ook niet meer, dan pas een poke. Dus niet op iemand aflopen en dan een poke geven.

Ik denk dat we hier een verschil hebben tussen het werken in linie bij openbare orde (lange lat) of het solo optreden zoals bij IBT geleerd wordt. Omdat het filmpje (een soort van) werken op linie laat zien, heb ik mijn antwoord daarop gebaseerd.

Bij het werken op linie duw je eerst met de lat diagonaal voor je lichaam (of met het schild), dan begin je met porren en als laatste ga je slaan.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #4207 Gepost op: 21 juli 2013, 12:29:12
Daar zal dan wellicht het verschil in zitten ;)
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


AVLS142

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #4208 Gepost op: 22 juli 2013, 13:33:26


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #4209 Gepost op: 22 juli 2013, 13:57:39
Citaat van: AVLS142 link=msg=1185173 date=1374492806
Politie botst tegen een boom aan

lullige video. haha.
Echt lachuh joh....  ::)