Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1941767 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

daniel

  • Student IVK
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #6660 Gepost op: 21 januari 2016, 11:52:15
Citaat van: kaasje link=msg=1401045 date=1453373054
Je mag pepperspray niet gebruiken tegen groepen personen, maar wel tegen afzonderlijke mensen uit een groep. D.w.z. niet van links naar rechts een groep sprayen, maar als door omstandigheden je een aantal lui van de groep afzonderlijk moet sprayen dan kan dat prima, mits het proportioneel is en wel even goed op papier zetten.
Het neigt naar gebruik tegen groepen. Maar we kunnen het inderdaad op dat punt beter naar neigen laten.

Maar dan mis ik nog:
- Wie in die groep is aangehouden?
- Wie probeert zicht te onttrekken aan die aanhouding?
Of;
- Van wie mogen we redelijkerwijs aannemen dat hij een voor onmiddellijk gereed zijnd wapen bij zicht heeft en zal gebruiken?
Of;
- Waar is het agressieve dier?

Of hij heeft een vooruitziende blik of hij was hem niet van plan te gebruiken. Ik heb dan zoiets van niet dreigen met wat je niet waar kan maken.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #6661 Gepost op: 21 januari 2016, 12:05:23


Maar dan mis ik nog:
- Wie in die groep is aangehouden?
- Wie probeert zicht te onttrekken aan die aanhouding?
Als je als boefje zegt:  "ik ga ze ff de kanker in slaan..."
Dan heb je hier voor mij al aan voldaan.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #6662 Gepost op: 21 januari 2016, 12:15:46


*optyven*
*gvd*
etc.

Wellicht dat het wordt aangeleerd om zo te reageren om te de-escaleren?

RemRoof
Nee Rem. Als je b.v. te maken hebt met tokkies moet je, om duidelijker te zijn, je taalgebruik aanpassen aan het aantal hersencellen van de ontvanger. (het stukje "niet mis te verstane wijze")

Als je daarom, -doorgaans niet geaccepteerde- krachttermen moet gebruiken, so be it.
Dat maakt je geen slechte agent. Het is een stukje praktisch politieoptreden.

Je kan tegen sommige mensen wel met polygoon stemmetje roepen: "Vlegels, belhamels, verwijdert u, gaat heen, anders zal thans enig geweld op u worden uitgeoefend".

Ik denk dat de meute je aankijkt en denkt: "huh".


daniel

  • Student IVK
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #6663 Gepost op: 21 januari 2016, 12:21:18
Citaat van: CopVR3 link=msg=1401054 date=1453374323
Als je als boefje zegt:  "ik ga ze ff de kanker in slaan..."
Dan heb je hier voor mij al aan voldaan.
Het is niet helemaal duidelijk op te maken uit het filmpje maar volgens mij zegt degene dat die ook daadwerkelijk is aangehouden. Op ongeveer 0:45 trekt hij zijn pepperspray naar degene die is aangehouden (afstand misschien wat klein maar oké). Niks op aan te merken wat dat betreft.

Het gaat mij alleen wat specifieker over 1:00 tot 1:15.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6664 Gepost op: 21 januari 2016, 13:01:50
Citaat van: CopVR3 link=msg=1401055 date=1453374946
Nee Rem. Als je b.v. te maken hebt met tokkies moet je, om duidelijker te zijn, je taalgebruik aanpassen aan het aantal hersencellen van de ontvanger. (het stukje "niet mis te verstane wijze")

Als je daarom, -doorgaans niet geaccepteerde- krachttermen moet gebruiken, so be it.
Dat maakt je geen slechte agent. Het is een stukje praktisch politieoptreden.

Je kan tegen sommige mensen wel met polygoon stemmetje roepen: "Vlegels, belhamels, verwijdert u, gaat heen, anders zal thans enig geweld op u worden uitgeoefend".

Ik denk dat de meute je aankijkt en denkt: "huh".

Ik kan je voor een groot deel volgen echter zit ik in een speciale onderwijsomgeving in een van de slechtere wijken in Nederland. Ik krijg ook weleens ongewenste krachttermen naar mijn hoofd (van leerling of ouder) in diverse varianten ;) Echter heb ik mij nog nooit hoeven te bedienen van vergelijkbare krachttermen om de situatie te de-escaleren, vandaar mijn vraag. Het is ook geen waarde-oordeel maar ik was gewoon benieuwd waarom dit nodig was. Uiteraard is er ook een klein deel van de  bevolking waarbij het feitelijk niet uitmaakt wat je zegt omdat ze er toch geen snars van snappen.

Thnx voor de toelichting O0

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #6665 Gepost op: 21 januari 2016, 14:27:23
Citaat van: LaurensHaarlem link=msg=1400977 date=1453339760
http://www.dumpert.nl/mediabase/6686759/7c85efd9/agent_is_bemoeials_zat.html
En zo sta je op dumpert, waar iedereen over je heen valt...
Zet je geluid even wat harder en luister goed (00:35): ''wacht effe, ik ga ze effe de kanker in slaan''.
Volledig terechte aanhouding en jammer dat het een stukje context niet duidelijk is.
Oud verhaal wat al op dit forum behandeld is....


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #6666 Gepost op: 21 januari 2016, 15:57:57
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1401071 date=1453382843
Oud verhaal wat al op dit forum behandeld is....

Inderdaad een kleine 3,5 maand geleden al geplaatst.
Citaat van: silque link=msg=1377338 date=1444143177
http://www.dumpert.nl/mediabase/6686759/7c85efd9/agent_is_bemoeials_zat.html


Kan em ff niet in youtube vinden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #6667 Gepost op: 21 januari 2016, 18:27:50
Citaat van: CopVR3 link=msg=1401055 date=1453374946
Nee Rem. Als je b.v. te maken hebt met tokkies moet je, om duidelijker te zijn, je taalgebruik aanpassen aan het aantal hersencellen van de ontvanger. (het stukje "niet mis te verstane wijze")

Als je daarom, -doorgaans niet geaccepteerde- krachttermen moet gebruiken, so be it.
Dat maakt je geen slechte agent. Het is een stukje praktisch politieoptreden.

Je kan tegen sommige mensen wel met polygoon stemmetje roepen: "Vlegels, belhamels, verwijdert u, gaat heen, anders zal thans enig geweld op u worden uitgeoefend".

Ik denk dat de meute je aankijkt en denkt: "huh".

Ik vind dit gewoon een goed en vooral duidelijk optreden.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL


Ramon

  • Aspirant N4
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
Aspirant 2021 - Eenheid Amsterdam