Welke EH-middelen?

Auteur Topic: Welke EH-middelen?  (gelezen 8965 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

miv

  • Gast
Gepost op: 1 augustus 2006, 06:26:33
oke, ik heb een vraag aan jullie.

Ik werk in een hostel/hotel voor 185 gasten per nacht. (buiten NL).
Daarbij hebben wij 3 grote gastenkeukens wat deze mensen mogen gebruiken.

Wij hebben hier wel verbandmiddelen, maar niet 1 of meerdere grote koffers, meer van hier een tasje, daar een bakje.
Wat zijn dingen wat wij hier absoluut nodig hebben? (dit kunnen dingen zijn buiten de standaard indeling van een A koffer).

Alvast bedankt.




Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2006, 11:15:55
Wat natuurlijk altijd handig is zijn snelverbanden/wondsnelverbanden (de naam zegt het al het werkt "snel" en is makkelijk in gebruik. Verder zorgen voor wat betadine, sterilon of een vergelijkend iets.

Aangezien je het ook hebt over een keuken, is brandgel (Burnaid of gelijkend op) ook wel handig. Zorg verder voor genoeg "gewone" pleisters en verbandmateriaal.

Verder denk ik dat je de standaard dingetjes wel bij de hand zult hebben  :)


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2006, 11:26:34
pleisters
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2006, 11:44:17
vingercondooms !!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2006, 17:09:42
oke, ik heb een vraag aan jullie.

Ik werk in een hostel/hotel voor 185 gasten per nacht. (buiten NL).
Daarbij hebben wij 3 grote gastenkeukens wat deze mensen mogen gebruiken.

Wij hebben hier wel verbandmiddelen, maar niet 1 of meerdere grote koffers, meer van hier een tasje, daar een bakje.
Wat zijn dingen wat wij hier absoluut nodig hebben? (dit kunnen dingen zijn buiten de standaard indeling van een A koffer).

Alvast bedankt.

gevaar     = een ongewenst effect dat schade hinder en/of letsel veroorzaakt.
risico       = de kans dat een gevaar met een bepaalde ernst daadwerkelijk optreedt
veiligheid = het bewust nemen van aanvaarde risico's

de volgorde van risico beperking is
aanpak bron   => als je geen snijmachine in de keuken hebt, dan kan niemand zich daar aan snijden
beperken        => als je alleen een snijmachine gebruikt als het niet anders kan, dan is de kans dat je je snijdt ook veel kleiner.
afschermen    => als je het snijblad afschermd en het vlees alleen met een beschermend hulpstuk kunt snijden, dan wordt het risico verder beperkt
waarschuwen => door instructie, persoonlijke beschermingsmiddelen en waarschuwingsstickers een veilig gebruik bevorderen.

Als machines voorzien zijn van een CE verklaring en in een goede staat van onderhoud verkeren, dan zit het meestal wel goed.

Wat moet er aan verbandmiddelen zijn, want dat was je vraag.
Dat kan ik je pas vertellen als de risico's in kaart gebracht hebt en ingeschat hebt hoe groot de kans is dat een bepaald risico daadwerkelijk optreedt.
    
Je begint eigenlijk aan de verkeerde kant. Om bij het onderwerp te blijven, je verzamelt de ingredienten pas als je weet wat je wat je wilt gaan koken.

Wat je als eerste moet doen is het in kaart brengen welke risico's de gebruikers kunnen lopen. Een goede methode daarbij is het kijken naar de (bijna) ongevallen van de afgelopen jaren. Bijna ongevallen zijn ongevallen die, met meer geluk dan wijsheid, goed afgelopen zijn.
Op elk ongeval gebeuren 10 bijna ongevallen. Als er de afgelopen jaren geen (bijna) ongevallen zijn gebeurd, dan is het veiligheidsnivo onwaarschijnlijk goed  ::)
Verder kun je conculega's vragen wat zij aan veiligheid doen.

Als bijv blijkt dat er relatief veel brandwonden veroorzaakt worden door het verkeerd afgieten van grote pannen, dan moet je op dat moment voldoende koelmiddelen voorhanden hebben, jmaar nog veel belangrijker, je mensen direct beter gaan instrueren en eventueel hulpmiddelen laten gebruiken.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2006, 23:00:03
dus simpel gezegd eerst een taak risico analyse maken.(tra)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2006, 16:30:36
dus simpel gezegd eerst een taak risico analyse maken.(tra)


Dat is inderdaad het toverwoord, maar het leek me handig om dat wat uitvoerigerte behandelen.
Daarom ben jer niet meer met een bepaald certificaat, maar zul je moeten aantonen, dat je adequaat hulp kunt verlenen.


kamphuis

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 september 2006, 20:01:25
Wat een gedoe zeg: Taak Risico analyse, informeren bij de conculega's ...   pff.

Ik zou zeggen: hang een verbandoos A op de gang (of als de keukens ver uit elkaar zijn, 1 per keuken), zonodig aanvullen/verversen en klaar d'r mee.
Misschien dat je zou kunnen overwegen om de blauwe pleisters d'r in te doen die in de voedingsmiddelenindustrie gebruikt moeten worden, maar bij een niet-bedrijfsmatige keuken is zelfs dat niet verplicht.

Vergeet de overige veiligheidsmiddelen (blusdeken, brandblusser enzo) niet en overweeg een AED.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 17 september 2006, 21:30:54
Horeca betekent overhet algemeen veel snij en brandwondjes maar dat zul je ongetwijfeld zelf ook al ervaren hebben.
Met name een grote doos pleisters is erg handig dan hoef je niet steeds je A koffer te plunderen, ik zou die sowieso (verzegeld) ophangen voor de niet routineklusjes, AED is handig.

Een Taak Risico Analyse is niet zo ingewikkeld hoor, dat komt waarschijnljk omdat je er niet mee werkt, het is een structurele common sense benadering van je werkzaamheden en de daarme samenhangende risico's, een TRA voert eigelijk iedereen al in gedachte uit voor hij ergens aan begint, bij een bedrijf is dit een goede manie om de risico's van het werk in te schatten en te beschijven hoe je die risico's kunt verminderen en hoe je evt schade kunt herstellen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kamphuis

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 september 2006, 02:02:43
Een Taak Risico Analyse is niet zo ingewikkeld hoor, dat komt waarschijnljk omdat je er niet mee werkt,

Ik weet heel goed wat een TRA is, maar om de vraag "Welke verbandspullen heb ik nodig een een hostel-keuken?" te beantwoorden met: "Voer een Taak Risico Analyse uit en bepaal dan wat je nodig hebt." lijkt mij wat overdreven. "Een EHBO-A koffer." leek mij een praktischer antwoord.

Extra pleisters en Betadine/Sterlion zijn handig. Vingercondooms maken doorwerken in de keuken goed mogelijk als je je net in je vinger gesneden hebt, maar dat lijkt mij meer iets voor beroepsmatige keukens. Doe een pleister op de wond,  knip een vinger van een (latex/nitryl)handschoen af, doe m om je eigen vinger, rol 'm op en rol m weer af om de gewonde vinger van het slachtoffer. Zonodig onderaan vastplakken, klaar.

Een TRA of RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie) lijkt mij iets dat door de leiding/beheerder van het hostel gedaan moet worden. Kijk bijvorbeeld eens op www.rie.nl. Vergeet niet dat het verstandig is om de personeelsleden voldoende te trainen. Anders hangen al je dure hulpverleningsmiddelen ook een beetje nutteloos aan de muur.