Vervoer overleden personen

Auteur Topic: Vervoer overleden personen  (gelezen 37356 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #30 Gepost op: 4 december 2005, 01:20:29
Mag iemand op straat dood verklaard worden door een ambu-pleeg? Ik dacht dat alleen een arts dat mocht...

Ja hoor, daar heeft het ambuteam uitgebreide apparatuur voor die de schouwende huisarts of gemeentelijk lijkschouwer (forensisch geneeskundige) niet heeft  ;)  En de AVP is behoorlijk goe din het vaststellen van de dood, anders levert het namelijk een groot aantal onnodige reanimaties extra op per dienst.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #31 Gepost op: 4 december 2005, 16:36:40
Ja hoor, daar heeft het ambuteam uitgebreide apparatuur voor die de schouwende huisarts of gemeentelijk lijkschouwer (forensisch geneeskundige) niet heeft  ;)  En de AVP is behoorlijk goe din het vaststellen van de dood, anders levert het namelijk een groot aantal onnodige reanimaties extra op per dienst.

Ik heb het niet over "de dood constateren", ik heb het over officieel doodverklaren zodat iemand per kist weggevoerd mag worden.
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #32 Gepost op: 5 december 2005, 01:08:16
Mag iemand op straat dood verklaard worden door een ambu-pleeg? Ik dacht dat alleen een arts dat mocht...
Dood verklaren is iets anders dan een verklaring van overlijden afgeven, dat mag alleen een arts, bij een natuurlijke doodsoorzaak, bij onnatuurlijke dood moet de gemeentelijk lijkshcouwer die verklaring opstellen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #33 Gepost op: 22 december 2005, 20:54:00
Het is net een hondenroedel. Kom aan hun territorium en grrr, woef waf waf waf bijt bijt...  ;D

Beste Forumspookje,
Volgens mij begrijp jij iets niet. Dit heeft niets te maken met territoriumdrift. Het probleem zit hem in het feit dat er steeds weer organisaties zijn die op de één of andere manier behagen in scheppen om rond te rijden in  op ambulance gelijkende voertuigen.

Wat jij daar waarschijnlijk niet bij begrijpt (en vele anderen met jouw) is dat er juist richtlijnen gekomen zijn om onderscheid te maken tussen de spoed diensten en anderen.
Door de kleurstelling, striping en uniformen weet het publiek waar men mee te maken heeft.
Juist om wildgroei te voorkomen en de veiligheid op de weg te waarborgen.

Het is dan ook storend dat anderen gebruik maken van deze beeldmerken, in casu deze begrafenisondernemer.
Zoals ik al eerder aangehaald heb vind ik het een diep trieste zaak dat dit bedrijf, die een professionaliteit zou moeten zijn op het gebied van rouwverwerking en begeleiding, zelf bang is om daar voor uit te komen. En dat onder het mom dat de nabestaanden zouden schrikken van een rouwwagen. Ronduit belachelijk. Om vervolgens met een "Mortulance"aan te komen. Nog wel voorzien van blauwe lampen. Wat is daar het nut van?

De rechten van de stiping berust bij BiZa. Deze wijst aan wie gebruik mag maken van de striping. En daar hoort deze begrafenisondernemer zeker niet bij. De man is zelfs strafbaar.
VSAZ ambulancezorg


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #34 Gepost op: 24 december 2005, 08:46:47
Het is net een hondenroedel. Kom aan hun territorium en grrr, woef waf waf waf bijt bijt...  ;D

Mmmm over ""het sprookje"" zelf zijn verder ook erg weinig achtergrondgegevens bekend...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #35 Gepost op: 25 december 2005, 01:41:30
Vandaar "spookje".
VSAZ ambulancezorg


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 26 december 2005, 00:25:47
Vandaar "spookje".

inderdaad over de mortulance nogal wat ''Spookachtige'' berichtgeving... ,  ;D ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Superpleeg

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #37 Gepost op: 1 januari 2006, 22:04:28
Zo schijnt er in Haaglanden een D.U.A. rond te rijden. De Deutsche Untergrund Ambulance. Zwarte Chevy met rode zwaailichten. Nooit gezien? ::)


ltdoka

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 1 januari 2006, 22:59:34
Hebben we over het OGS niet enige tijd geleden heftige discussie gevoerd in een ander topic....

En werd toen niet door enkelen aangegeven dat herkenbaarheid min of meer geen reden was om het OGS te beperken maar, dat we daar als weg gebruiker hoe dan ook maar rekening mee moesten houden (bijvoorbeeld een bergingswagen met OGS ???) wie schets mijn verbazing dat nu de herkenbaarheid van de ambu in het geding dreigt te raken die herkenbaarheid opeens WEL belangrijk is ???

Wat jij daar waarschijnlijk niet bij begrijpt (en vele anderen met jouw) is dat er juist richtlijnen gekomen zijn om onderscheid te maken tussen de spoed diensten en anderen.
Door de kleurstelling, striping en uniformen weet het publiek waar men mee te maken heeft.
Juist om wildgroei te voorkomen en de veiligheid op de weg te waarborgen.

Het is dan ook storend dat anderen gebruik maken van deze beeldmerken, in casu deze begrafenisondernemer.


Maar bovenstaande even ter zijde...

Het lijkt mij ook vreemd dat men een overledene ophaald met een oude ambu. Niet omdat ik daar vreemd tegenaan kijk (doe ik evengoed wel) maar ook uit respect voor de overleden persoon. Ik heb vroeger op school geleerd hoe het met een lijkwagen werkte met de vlaggetjes, hoesje er om betekende dat de wagen niemand vervoerde, hoesje niet op het vlaggetje dan vervoerd de wagen wel een stoffelijk overschot kennelijk mankeerd er tegenwoordig toch het e.e.a. aan opvoeding :-((((
Vlaggetjes niet afgedekt dan heb je respect voor een dergelijk voertuig en kun je kiezen om de wagen (eventueel met volgauto's) wat kalmer te benaderen misschien zelfs wel even wachten daar heb je volgens mij geen oude ambu voor nodig.


reddingssite

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 6 januari 2006, 10:58:04
@ Itdoka: heb ik wel geleerd hoor, is zelfs nog behandeld tijdens de theoriecursus voor m'n rijbewijs  :)