Vervoer overleden personen

Auteur Topic: Vervoer overleden personen  (gelezen 37355 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweer

  • Gast
Gepost op: 31 juli 2003, 18:56:50
Ik heb deze vraag ook bij de brandweer staan

Je ziet wel eens dat een ambulance een dodelijk verongelukt  slachtoffer meeneemt.  
Mag dat zomaar?

We hebben de wet lijkbezorging.
http://www.uitvaart.nl/primeur/wet-lijkbezorging.html

Hier staat niets in over het transport van lichamen.

Hoe gaat zoiets in het werk, en wie beslist het e.e.a. ?




jeroen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2003, 20:14:00
Ambulances vervoeren in principe geen overledenen.
Gaat iemand thuis dood dan is dit een aangelegenheid voor de begrafenisondernemer.

Het gebeurd wel regelmatig dat slachtoffers van berkeersongevallen bijvoorbeeld wel vervoerd worden naar een mortuarium.
In dit geval gaat dit in samenspraak met de politie.
Als er voor hun onderzoek geen noodzaak bestaat de overledene op deplaats ongeval te laten dan neemt de ambu de overledene mee. reden is dat het vaak erg lang duurt eer een begrafenis ondernemer ter plaatse kan zijn.
Je begrijpt dat het dan ethisch onverantwoord is iemand lang op straat te laten liggen.
Zo is het bij ons voorgekomen dat een meisje van 6 jaar 2 uur op straat heeft gelegen. Onacceptabel natuurlijk.

Als een slachtoffer niet verplaatst mag worden omdat technisch onderzoek moet worden gedaan door de politie dan regelen hun een begrafenisondernemer.

Ik zag trouwens onlangs op televisie een MORTULANCE.
Dodelijk ongeval met twee politiemannen en een arrestant.
wat de status van deze MORTULANCE is weet ik ook niet.
Misschien iemand anders?


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2004, 20:27:04
Ik post dit bericht hier nogmaals omdat het eigenlijk niet in het politie forum thuishoorde en er bovendien niet echt iemand een duidelijk antwoord kon geven.

Wat we hier in Brabant-Zuidoost steeds vaker zien is dat dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval per ambulance worden afgevoerd. Ze worden dan officieel opgegeven als "overleden onderweg naar het ziekenhuis". Er is dan dus nog geen arts aan te pas gekomen. Mag dat allemaal zomaar? En wat zijn hier dan verder voor restricities aan verbonden?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2004, 20:56:07
Hoi 112Brabant,

Dit is m.i. een kwestie van respect voor de overledene en diens naasten. Ik moet er niet aan denken dat iemand een paar uur langs de weg moet liggen totdat er een arts komt. Ik denk dat de regeling per regio verschilt.

Hier in Gelderland Midden brengen we de overledenen naar een plaatselijke begrafenisondernemer en via de meldkamer wordt dan de dienstdoende forensiche arts van de GGD gewaarschuwd. Dit is een regeling dat naar iedereen zijn tevredenheid loopt. Het ziekenhuis komt hier dan ook totaal niet in beeld.

En waar gaat dit om? Dat wij de dood niet mogen vaststellen? Het zal wel, maar ik acht mezelf en al mijn collega's in staat om te constateren dat er niets meer gedaan kan worden bij een slachtoffer - anders zouden we zonder meer alles uit de kast trekken om iemand te redden.

Ik durf mijn vingers niet te branden aan een uitspraak over de jurisprudentie van onze regeling - ik weet alleen dat het wel werkt!

Carl Ashman

ambulanceverpleegkundige Gelderland Midden
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


bert

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2004, 21:01:01
In België mag dat in geval van een verkeersongeval per definitie niet. Een verkeersongeval is altijd een geweldadige dood en dat lichaam wordt altijd door de politie opgevraagd.

We doen het wel bij andere soorten overlijdens. Vooral dan uit respect voor bvb de familie en de overledene zelf

Wij doen het ook altijd bij SIDS. Enerzijds om de ouders niet achter te laten met een dood kind, maar anderzijds ook omdat ze bij eventuele moord niets van bewijzen kunnen verwijderen. Ons ziekenhuis is een forensisch centrum dus we kunnen onmiddellijk een autopsie uitvoeren.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2004, 21:17:11
ik heb inderdaad ook begrepen dat ze deze mensen meenemen uit respect. Op een ambulance site voor de regio Haaglanden stond hierover het een en ander, echter is deze site al een lange tijd niet meer te vinden.

Groeten Ricardo B
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2004, 22:03:10
Hier in Gelderland Midden brengen we de overledenen naar een plaatselijke begrafenisondernemer en via de meldkamer wordt dan de dienstdoende forensiche arts van de GGD gewaarschuwd. Dit is een regeling dat naar iedereen zijn tevredenheid loopt. Het ziekenhuis komt hier dan ook totaal niet in beeld.

Hoe gaat dat bij jullie dan met de officiële registraties? 'Overleden onderweg naar de begrafenisondernemer' lijkt me niet echt geschikt.

Hier worden dergelijke slachtoffers overigens naar het mortuarium van een ziekenhuis gebracht. Een logische keuze lijkt me.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2004, 00:48:35
Zover ik weet is het toch zo dat in nederland een arts de dood moet vaststellen en dat de AVK, op grond van een aantal criteria, de behandeling mag staken.

Daarom lijkt mij het afleveren in het mortuarium iets te kort door de bocht, ook al is het oordeel van de arts een formaliteit. Dit alles onder het motto rang is alleen rang als er rang op staat.


E.T.

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2004, 10:31:29
Het vervoer van een overleden slachtoffer is op basis van de Wet Ambulancevervoer toegestaan. De wetgever hanteert bewust het begrip ´slachtoffer´. Deze kan levend of dood zijn. Echter elk niet noodzakelijk vervoer van een overleden persoon moet worden vermeden. Dit mag er nimmer toe leiden dat de pieteit van de patient onvoldoende wordt gerespecteerd.  In de toelichting van LPA 6 staat dit beschreven.
De ambulance verpleegkundige mag de dood constateren, echter een arts moet de verklaring van overlijden afgeven.
In de praktijk betekend dit dus dat een overledene mag worden vervoerd naar een mortuarium en dat daar achteraf de gemeentearts de overleden schouwt.
Bij een verkeersongeval of ander incident op straat waar een overledene te betreuren valt moet er altijd overleg zijn met de politie of het salchtoffer vervoerd mag worden ofdat er eerst sporenonderzoek gedaan moet worden. In dat geval zal een begravenisondernemer het slachtoffer vervoeren.


firemanr

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2004, 10:54:36
In België mag dat in geval van een verkeersongeval per definitie niet. Een verkeersongeval is altijd een geweldadige dood en dat lichaam wordt altijd door de politie opgevraagd.

We doen het wel bij andere soorten overlijdens. Vooral dan uit respect voor bvb de familie en de overledene zelf

Wij doen het ook altijd bij SIDS. Enerzijds om de ouders niet achter te laten met een dood kind, maar anderzijds ook omdat ze bij eventuele moord niets van bewijzen kunnen verwijderen. Ons ziekenhuis is een forensisch centrum dus we kunnen onmiddellijk een autopsie uitvoeren.

Wat voor beestjes zijn SIDS, Bert? ;D Heb al bij de afko's gekeken maar daar staat ie niet tussen..... ;)