Kustwacht over op c2000...

Auteur Topic: Kustwacht over op c2000...  (gelezen 4479 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 30 augustus 2006, 23:11:49
Binnenkort (14 dagen) gaan de eerste centralisten van de kustwacht op cursus voor gebruik van C2000. De bedoeling is wel dat landelijk gekomen gaat worden tot de toewijzing van enkele landelijke "natte" kanalen. Tot nu toe gaat er nog wel eens wat mis en niet altijd kan het gewenste kanaal gemaakt worden aan boord van de reddingsboot.

Bovendien gaat er ook met de p2000 lichtkrant bij de kustwacht wel eens wat mis, vanmiddag nog was er een uitruk voor het IJsselmeer bij Flevoland niet bij de kustwacht doorgekomen omdat de centralist de verkeerde instantie informeerde. De meldingen van flevoland voor de brandweerboten komen ook niet op de lichtkrant (dan kun je half Nederland er wel opzetten) zodat ook via die weg de melding niet doorkwam. Toch belangrijk dat dat wel gebeurd, zo'n foutje kan mensenlevens kosten. Ik heb de alarmering naar de kustwacht doorgemaild, maar toen waren er al zo'n 10 minuten verloren gegaan.

Naast de lichtkrant wordt er nog steeds dankbaar gebruik gemaakt van de P2000 monitorsite's.


Henk




Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2006, 08:31:56
Binnenkort (14 dagen) gaan de eerste centralisten van de kustwacht op cursus voor gebruik van C2000. De bedoeling is wel dat landelijk gekomen gaat worden tot de toewijzing van enkele landelijke "natte" kanalen. Tot nu toe gaat er nog wel eens wat mis en niet altijd kan het gewenste kanaal gemaakt worden aan boord van de reddingsboot.

Henk,

regionaal zijn die afspraken er al langer. Namelijk de RMG 05 is zo'n nautisch kanaal. Naar mijn weten heeft elke hulpverleningsregio dat kanaal bestempeld als nautisch kanaal. Dillemma is wel dat men die regionale kanalen niet aan een andere hulpverleningsregio kan koppelen.

RR (zie het als een leerproces)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rene112

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 september 2006, 00:06:52
Namelijk de RMG 05 is zo'n nautisch kanaal. Naar mijn weten heeft elke hulpverleningsregio dat kanaal bestempeld als nautisch kanaal. Dillemma is wel dat men die regionale kanalen niet aan een andere hulpverleningsregio kan koppelen.

Is het niet mogelijk om een RMG te koppelen met een landelijke multidisciplinaire gespreksgroep?
Als vanuit een andere regio een koppeling wordt gemaakt met dezelfde landelijke gespreksgroep is er toch contact?

groeten,
René de Caluwé


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2006, 12:48:32
Is het niet mogelijk om een RMG te koppelen met een landelijke multidisciplinaire gespreksgroep?
Als vanuit een andere regio een koppeling wordt gemaakt met dezelfde landelijke gespreksgroep is er toch contact?

groeten,
René de Caluwé


In principe is dat best mogelijk en mocht er een grote zoekactie zijn zal dat best eens gaan gebeuren. Alleen sne is het niet. De KLPD gaat over de landelijke gespreksgroepen en moet daar dus eerst toestemming worden gevraagd. Dan moeten de desbetreffende meldkamers contact zoeken om de goede groep te selecteren en in principe heeft de KLPD ook de regio op die groepen.
Dus het kan wel, maar zal niet zo snel gebeuren.
Mijns inziens, maar wie ben ik, had het makkelijker geweest als naast de LMG's ook 1 DHR (Den Helder Rescue) gespreksgroep was geweest. Dan had men voor lokale zaken via RMG05 met de plaatselijke meldkamer kunnen communiceren en met grote zoekacties e.d. kunnen schakelen naar DHR (o.i.d. natuurlijk) voor communicatie met hun. En dan kan "Den Helder"  ook de regio houden over hun eigen gespreksgroep. Ten slotte zijn zij ook een landelijk opererende organisatie.

Maar nogmaals; wie ben ik!


Overigens hoorde ik hier de kustwacht op RMG 05. Heeft "Den Helder Rescue" alle RMG05 van alle regio's o.i.d.?
Met vriendelijke groet, Arlé  


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2006, 22:13:32
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2006, 22:16:39
Wat is RMG / RMG 05 ???

Regionale Meld Groep.

Iedere regio heeft een aantal RMG's.
Die staan standaard in de porto's van de politie, ambulance, brandweer, eigenlijk iedereen die gebruik maakt van C2000.
Alleen is RMG05 van Hollands Midden een andere RMG05 dan Haaglanden. Het is tenslotte ook een Regionale Meld Groep.
Met vriendelijke groet, Arlé  


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2006, 22:37:21
Regionale Meld Groep.

Iedere regio heeft een aantal RMG's.
Die staan standaard in de porto's van de politie, ambulance, brandweer, eigenlijk iedereen die gebruik maakt van C2000.
Alleen is RMG05 van Hollands Midden een andere RMG05 dan Haaglanden. Het is tenslotte ook een Regionale Meld Groep.

Ah, op die manier. ik snap m ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2006, 22:46:28
In principe is dat best mogelijk en mocht er een grote zoekactie zijn zal dat best eens gaan gebeuren. Alleen sne is het niet. De KLPD gaat over de landelijke gespreksgroepen en moet daar dus eerst toestemming worden gevraagd. Dan moeten de desbetreffende meldkamers contact zoeken om de goede groep te selecteren en in principe heeft de KLPD ook de regio op die groepen.
Dus het kan wel, maar zal niet zo snel gebeuren.
Mijns inziens, maar wie ben ik, had het makkelijker geweest als naast de LMG's ook 1 DHR (Den Helder Rescue) gespreksgroep was geweest. Dan had men voor lokale zaken via RMG05 met de plaatselijke meldkamer kunnen communiceren en met grote zoekacties e.d. kunnen schakelen naar DHR (o.i.d. natuurlijk) voor communicatie met hun. En dan kan "Den Helder"  ook de regio houden over hun eigen gespreksgroep. Ten slotte zijn zij ook een landelijk opererende organisatie.

Maar nogmaals; wie ben ik!


Overigens hoorde ik hier de kustwacht op RMG 05. Heeft "Den Helder Rescue" alle RMG05 van alle regio's o.i.d.?


Ik weet dat in ieder geval ze veel uitluisteren op RMG 05 NHN


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2006, 23:08:47
Ik weet dat in ieder geval ze veel uitluisteren op RMG 05 NHN

Ja, als ze hun opleiding hebben gehad, officieel zijn ze nog niet van start, eerst maar eens allemaal de opleiding achter de rug hebben...


Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:50:26
Ja, als ze hun opleiding hebben gehad, officieel zijn ze nog niet van start, eerst maar eens allemaal de opleiding achter de rug hebben...


Henk
Er zijn al medewerkers die de cursus hebben gehad en zij werken er al mee. Voor wat ons betreft zijn er al veel verbeteringen 8)