alcohol slachtoffers op feesten

Auteur Topic: alcohol slachtoffers op feesten  (gelezen 21016 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #70 Gepost op: 25 september 2006, 14:37:15
Sorry, slip of the tongue, what is on a man's mind, etcetera.

Natuurlijk bedoel ik ORS

Ach...op het gemiddelde dance festival zal de OGS ook niet echt opvallen... :D ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #71 Gepost op: 25 september 2006, 15:55:19
Alcoholgebruik/ misbruik is een groot probleem, dat een zware last legt op de ambulancehulpverlening. Ondergekotste ambulances, ruzies, agressief gedrag.

De moeilijkheid is dat de lijn van een roes uitslapen naar diepe bewusteloosheid door intoxicatie een glooiende lijn is, waarbij de geconsumeerde hoeveelheid alcohol niet maatgevend is.

Hoe moet er gehandeld worden? Er dreigt immers altijd het gevaar dat er iets anders aan de hand is of dat de alcohol het onderliggende lijden maskeert.
Ook kan het voorkomen dat iemand in een alcoholroes niet op de gebruikelijke (pijn)prikkels reageert.
Precies, daarom is er op grote events, ook altijd een arts en verpleegkundigen aanwezig die dit controlleren..

Los van al deze problematiek: personen die alcohol gebruiken zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag! Indien daar een medisch probleem uit voortvloeit, dan is de hulpverlener verantwoordelijk voor de opvang en verzorging daarvan.
Een persoon die beschonken is en zijn roes moet uitslapen is geen medisch probleem, maar een sociaal/maatschappelijk probleem: waar moet deze persoon heen, wie vangt hem op, wie betaald de kosten.

Het devies is: de familie. Een roes uitslapen gebeurt thuis of bij bekenden, kennissen of wie dan ook. Uiteraard geef je adviezen mee waar men op moet letten.
Het punt is dat je het probleem van een ander niet tot jou probleem moet maken.
De optie om een ambulance te bellen als er geen opvang is, is het verschuiven van het probleem. Bovendien wordt deze ambulance dan uit de paraatheid gehaald.
De optie om de politie te bellen is ook geen optie: een dronken persoon hoort niet in een politiecel (belasting personeel).

Dat je als hulpverlenende instantie hulp bied in de vorm van slaapplaatsen is een prima alternatief. Graag zelfs, dat scheelt ons een hoop werk. Het is van groot belang dat iemand in een rustige ambiance kan uitslapen. Het is niet voor niets dat bij dance evenementen een chill-room is.
Maar aan de andere kant: iemand die zich niet lekker voelt helpen met een paracetamolletje en ORS, zodat hij zich even later weer te barsten kan zuipen is m.i. ook geen optie. Zorg liever dat zo iemand naar huis wordt afgevoerd. Dan kan hij niet meer voor de tweede maal een probleem veroorzaken.

De doelstelling van laagdrempelige zorg, kan je juist zorgen dat men leidt tot problemen. Alcohol is vaak het grootste probleem. Echter veel vaker zijn de oorzaken niet zo zeer middelen (XTC, GHB, Hasj, GHB) gerelateerd, maar liggen de oorzaken in andere vormen van gedrag in 72 uur voor het feest.. (Bron Trimbos Instituut) Dus slecht eten, en vocht te kort is vaak het grote probleem.  Een paracetalmolletje met 500cc water en wat rust, wat extra eten en goede voorlichting voorkomen vaak veel probemen. en excessen.  Tja en dan blijven er altijd een groep over.. die alsnog de grens over gaan..  Maar de organisator kan in ieder geval zeggen dat hij alles uit de kast heeft gehaald om dat te voorkomen..

Om op de vraag van jandra2 terug te komen: probeer familie of bekenden te bellen/ bereiken, draag de dronkaard over en leg daarmee de verantwoording waar deze hoort.
 
Bij ons lukt dat meestal ook wel, echter daar gaat wel wat tijd overheen. wil je niet dat iemand de eerste hulp post bezet houdt. vandaar de soort uitslaap/chill room.. En daar worden de patienten echt niet te veel in de watten gelegd..


kamphuis

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 25 september 2006, 23:35:48
Ik voel mij, ondanks de wat infantiele toonzetting van je antwoord, toch geroepen te reageren.

Doe lekker je best.. Je kan met de informatie die ik verstrek doen wat je wilt..
Ik doe alleen met juiste informatie iets. Niet met uit de duim gezogen of oncontroleerbare informatie.

Maar ondertussen met je bedrijfje wel met die informatie lekker aan de haal gaat. moet je dat lekker zelf weten..
Kun je een voorbeeld geven van door jou vertrekte informatie waarmee ik bedrijfsmatig aan de haal gegaan ben?

Over suggestief gesproken..
Ik heb het woord suggestief niet gebruikt: sarcastisch, was het woord.

Doe lekker je onderzoek.. geef je mening..  !!  En als jou missie is om ondergetekende af te zeiken.. leef je lekker uit..
Ik zal mijn 'onderzoek' beperken tot een simpele vraagstelling elders op dit forum. Het is niet mijn missie om jou, Peter Adema, af te zeiken maar om onjuistheden recht te zetten.


Rene112

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 26 september 2006, 00:07:36
Willen jullie deze persoonlijke discussie over het wel of niet "aan de haal gaan met informatie" etc. verder via de persoonlijke berichten voeren?  ;)

Dan houden we het hier bij het onderwerp.....  8)

groeten,
René de Caluwé
Moderator


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #74 Gepost op: 27 september 2006, 21:25:41
Geheel met René eens, en het zet de hele discussie buiten spel.


Ik vind het een interessant topic en verbaas me erover dat het Oranje Kruis er amper aandacht aan besteed, ambulancezorg regelmatig geen gepaste zorg levert en de politie het vaak moet opknappen.
Ik ben het geheel eens met het inschakelen van vrienden en familie en vind dat het uitslapen op bedjes begeleid moet worden door continue bewaking.
Intoxicatie door middelen komt geregeld voor en volgens mij is er behoefte aan richtlijnen/protocollen voor EHV, ambulance en SEH. Weet iemand wat er inmiddels is op dit gebied?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #75 Gepost op: 27 september 2006, 21:42:03
Educare Groningen heeft een zeer uitgebreid programma op dit gebied bij de EHB-Uitgaansdrugs training..

Kijk hier voor diverse info Naast de trainingen hebben verzorgen ze de medische zorg op grote dance-event en hebben ze een standaard neergezet die overall word geaccepteerd, gedragen door onderanderen de  GHORs, Organisatoren en Trimbos-Instituut..
kijk hier voor wijze waarop zij dat invullen..