Vragen over fietsverlichting

Auteur Topic: Vragen over fietsverlichting  (gelezen 12013 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 7 september 2006, 18:05:30
Beste allemaal,

Ik was benieuwd hoe de regels zijn van een knipperende koplamp op de fiets...

Mag je bijv. wel 1 lichtje aanhebben en 1 flitsen, of mag het helemaal niet?

[update]:
Mag het achter wel knipperen of ook niet?

Groetjes MAX-541




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 7 september 2006, 19:58:28
Je moet een contstant wit brandend licht hebben voor op, knipperen mag dus niet! Maar er zullen weinig dienders zijn die je er een bon voor geven, het is tenslotte licht! Zelf heb ik altijd een witte koplamp aan en soms een witte flitslamp voor op!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 7 september 2006, 21:04:13
Ja ik heb zelf ook een gewoon 'groen achtig smart lichtje' erop zitten, en een WITTE flitser van de halfords gewoon helemaal goed gekeurd enzo... Alleen of zijn flits stand lijkt het door de leds net een blauwe flitser, vandaar of ik ook vroeg of je het allebij mocht voeren (1 lamp knipperen, 1 lamp contstand)


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #3 Gepost op: 7 september 2006, 21:06:11
Ja ik heb zelf ook een gewoon 'groen achtig smart lichtje' erop zitten, en een WITTE flitser van de halfords gewoon helemaal goed gekeurd enzo... Alleen of zijn flits stand lijkt het door de leds net een blauwe flitser, vandaar of ik ook vroeg of je het allebij mocht voeren (1 lamp knipperen, 1 lamp contstand)

als het lijkt op een blauwe flitser mag dat niet lijkt me
Politie Aspirant niveau 4


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #4 Gepost op: 7 september 2006, 21:07:16
als het lijkt op een blauwe flitser mag dat niet lijkt me
Nee het is niet echt blauw... maar wit/blauw... maar hij is gekocht bij de halfords en goedgekeurd :)


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #5 Gepost op: 7 september 2006, 21:09:58
Nee het is niet echt blauw... maar wit/blauw... maar hij is gekocht bij de halfords en goedgekeurd :)

hmmz ogenschijnlijk blauwe (knipper)verlichting is bij mijn weten verboden maargoed
Politie Aspirant niveau 4


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #6 Gepost op: 7 september 2006, 21:12:12
hmmz ogenschijnlijk blauwe (knipper)verlichting is bij mijn weten verboden maargoed
Ja naar mijn weten ook, het is heel fel wit LED licht en daarom kan het blauw lijken van een afstand...
Inderdaad begrijp ik ook niet echt dat die lampjes zijn gekeurd... :)

ik zal zo ff een link opsturen naar het artikel op halfords.nl ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 7 september 2006, 23:01:42
Moet inderdaad constant licht uitstralen (dus niet knipperen) en het is ook weer zo dat je er echt niet voor geschreven zal worden als je knipperend licht hebt. Blauw licht uitstralen mag niet, maar je hebt inderdaad aardig wat witte lichten die blauw schijnsel hebben. Lekker belangrijk op de fiets; als je maar verlichting hebt, is het al gauw goed hoor. Ik rij met rood voor en rood achter (bij gebrek aan een wit lampie  ;D ). Overigens kan Halfords wel een en ander goedkeuren, maar de wetgeving is duidelijk....
greetz,  Enrique


zafara

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 september 2006, 10:03:09
maar als je bij een erkend bedrijf hebt gekocht is er naar  mijn weten geen probleem...
als het verboden is....verkopen ze het neem ik aan niet...