Voertuigen Politie uniform

Auteur Topic: Voertuigen Politie uniform  (gelezen 752663 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1380 Gepost op: 12 januari 2012, 20:32:42
Hoe groot is de tijd die je nodig hebt om te wennen ( in tijd of uren gerekend ) aan een automaat auto ?
Heb zelf sinds 1992 me normele RBW en als ik wel eens in een automaat moet rijden dan probeer ik zoveel mogelijk mijn
linkerbeen tegen de deur aan te laten rusten. Tot nu toe geen problemen ermee gehad maar ik kan het me wel indenken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1381 Gepost op: 12 januari 2012, 20:35:41
Voor mijzelf was ik er binnen een paar minuten volledig aan gewend. Alleen de achteruit was eerst nog even zoeken.

Wij hebben ook geen oplijding (;-)) in gehad maar gingen gewoon van de ene op de andere dag over.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #1382 Gepost op: 12 januari 2012, 20:38:39
Persoonlijk heb ik nu alle varianten bestuurd, bus/vrachtauto/personenauto, hand/semiautomaat/automaat. Er is geen opleiding voor nodig, alleen een cursus zuinigrijden is voor het millieu aan te raden. Dit laatste omdat de automaat een vast schakelpunt heeft en bij rustig rijdgedrag kun je gewoon eerder schakelen om zo een betere motormanagement te verkrijgen. :)
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1383 Gepost op: 12 januari 2012, 20:41:50
Als ik naar mijzelf kijk, rij al bijna 6 jaar met alleen maar schakel en maar in eigen voertuig per jaar meer als 30.000km. Daarnaast
ook voor de baas alleen maar schakel behalve een paar keer. Heb 3 diensten met een automaat gereden (in uren omgerekend zal dat in totaal een uurtje of 16 rijdtijd zijn) en na ongeveer 8 uur rijtijd was ik er aan gewend. Bij de eerste dienst zoals ik zij nog een enkele keer uit
reflex ontkoppeld  ::), 2e dienst had ik 1 of 2 keer dat ik mijn linker voet wilde verplaatsen maar bedacht dit is een automaat en de 3e dienst
totaal geen problemen gehad. Echter nu zijn dit diensten die niet op het scherpst van de snede gaan dus dan zal er ook minder snel iets fout
gaan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1384 Gepost op: 12 januari 2012, 21:53:42
Ik rijd zelf alleen maar handgeschakeld, ongeveer 30.000 km per jaar. Bovendien heb ik zojuist de rij opleiding afgerond (BROA) van de politie, 3x raden........ in een HANDGESCHAKELDE touran. Erg grappig, want in de regio waar ik werk zijn er alleen maar automatische voertuigen.

Krijg ik daar nog een aparte opleiding voor? Nee echt niet. Is dat nodig? Nee echt niet.... Je bent het zo gewend en als je handmatig kan rijden dan kan je zeker automaat rijden, andersom is natuurlijk een ander verhaal.
Ja je moet oppassen voor de koppel-reflex, al is mij dat nog nooit overkomen. Wie een B rijbewijs heeft (en les heeft gehad met handgeschakelde auto's) mag gewoon in een automaat rijden. Als je een leen auto krijgt van de garage is t ook vaak een automaat, dan hoef je toch ook niet eerst op cursus?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1385 Gepost op: 12 januari 2012, 22:00:47
In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties.
En inderdaad wat je niet probeert weet je niet en het is natuurlijk net als altijd opletten en nadenken wat je doet maar dat
geldt natuurlijk voor alles in het leven.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #1386 Gepost op: 12 januari 2012, 22:09:38
Ik rijd zelf alleen maar handgeschakeld, ongeveer 30.000 km per jaar. Bovendien heb ik zojuist de rij opleiding afgerond (BROA) van de politie, 3x raden........ in een HANDGESCHAKELDE touran. Erg grappig, want in de regio waar ik werk zijn er alleen maar automatische voertuigen.

Krijg ik daar nog een aparte opleiding voor? Nee echt niet. Is dat nodig? Nee echt niet.... Je bent het zo gewend en als je handmatig kan rijden dan kan je zeker automaat rijden, andersom is natuurlijk een ander verhaal.
Ja je moet oppassen voor de koppel-reflex, al is mij dat nog nooit overkomen. Wie een B rijbewijs heeft (en les heeft gehad met handgeschakelde auto's) mag gewoon in een automaat rijden. Als je een leen auto krijgt van de garage is t ook vaak een automaat, dan hoef je toch ook niet eerst op cursus?

Het koppel-reflex, net uit een schakelauto komende en dan met je linkervoet (denkende aan het koppelingspedaal) in de auto met automaat even op de rem trappen, denkend te kunnen schakelen bedoel je. Ja kan je uit ervaring vertellen dat je dat niet moet doen met zo'n 70 km per uur ;-)
Of andersom, je voet op de rem denkende dat je in een automaat zit en vergeten je koppeling in te trappen terwijl hij in zijn versnelling staat en je hem net start.
Ook een leuke in je dieselauto euro95 gooien of andersom.

Prettige effecten allemaal.

Delta00


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1387 Gepost op: 14 januari 2012, 11:53:28
Uiteraard, maar dat weet je als je een automaat instapt. Is m.i. ook het enige puntje waar je even op moet letten, maar om daar nou een aparte opleiding voor te gaan doen?!?!?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


jordi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #1388 Gepost op: 14 januari 2012, 12:00:44
wat vinden jullie beter rijden tijdens een prio?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1389 Gepost op: 14 januari 2012, 23:45:55
Geef mij maar lekker de automaat. Het geeft net wat meer rust in de auto. De handelingen die je in een schakelbak uitvoerde waren gewoon een automatisme maar met automaat ervaar ik net wat meer rust.

Overigens vind ik de winterbanden met dit weer wel drie keer niks. Die dingen slijten enorm snel en je gaat snel glijden als je een beetje hard moet remmen. Gisteren nog een noodstop moeten maken voor een fietser die zonder te kijken over steekt terwijl ik op normale snelheid aan kwam maar het scheelde niet veel.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein