Voertuigen Politie uniform

Auteur Topic: Voertuigen Politie uniform  (gelezen 749138 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #1470 Gepost op: 16 februari 2012, 18:11:22
‘Aankoop politieauto’s inefficiënt’
De Nederlandse overheid heeft zich bij de aankoop van nieuwe politievoertuigen aan de Europese regels voor aanbestedingen gehouden. Wel had de aanbesteding van de dertienduizend voertuigen een stuk efficiënter kunnen verlopen. Dat is de conclusie van onderzoek in opdracht van minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD).

Enkele bedrijven die hoopten de opdracht binnen te slepen uitten vorig jaar kritiek op de aanbestedingsprocedure. Volgens de critici waren de voorwaarden van de aanbesteding zo opgesteld dat de keuze uiteindelijk wel moest vallen op Volkswagen-importeur PON uit Amersfoort. Daarop stelde Opstelten een commissie aan om deze aantijgingen te onderzoeken.

De commissie concludeert dat een krampachtige houding van de politie bij de aanbesteding ter waarde van ongeveer een half miljard euro heeft geleid tot een gebrekkige samenwerking met het bedrijfsleven. “Niet adequaat reageren op vragen en Wob-verzoeken, slechts schriftelijk communiceren en een zeer formele opstelling dragen volgens de commissie niet bij aan een vruchtbare samenwerking met marktpartijen”, is te lezen in het rapport van de commissie.

De commissie heeft een aantal aanbevelingen gedaan. Zo moet de afweging tussen de kosten en de operationele eisen voortaan op het juiste niveau worden gemaakt, iets wat dit keer niet is gebeurd. Daarnaast moeten de juiste mensen worden ingezet of aangenomen om de inkoop van nieuw materieel in goede banen te leiden. Opstelten zegt de aanbevelingen over te nemen.

Tijdens het onderzoek van de commissie kwamen tevens vermoedens aan het licht over politie- en defensiefunctionarissen die niet integer zouden hebben gehandeld. Aangezien het hier mogelijk strafbare feiten betreft heeft de commissie deze zaken overgedragen aan de ministeries. Opstelten zegt een integriteitsonderzoek naar de functionarissen af te wachten.

http://www.nd.nl/artikelen/2012/februari/16/-aankoop-politieauto-s-inefficient


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1471 Gepost op: 16 februari 2012, 18:20:47
Wat een verrassing  :-X


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #1472 Gepost op: 16 februari 2012, 18:21:34
Had eigenlijk niet anders verwacht!


Rikkertje

  • Manschap A - student Veiligheidskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Brandweer - HBO Integrale Veiligheidskunde
Reactie #1473 Gepost op: 16 februari 2012, 19:58:28
Vandaag bij een eenvandaag een stuk over de aanbesteding van de nieuwe politievoertuigen:
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/39788/wat_ging_mis_bij_de_aanbesteding_van_politieauto_s_


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #1474 Gepost op: 16 februari 2012, 20:12:34
Er zal ongetwijfeld ruimte voor verbetering zijn, vind het echter wel schrijndend dat de NOS zich vooral lijkt te baseren op een concurrent die nu niks krijgt...

Was bijvoorbeeld een samenwerking aangegaan met Ford qua voertuigen, zelf de opbouw en een toko voor de administratie.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #1475 Gepost op: 24 februari 2012, 16:06:43
bij de kmar is er een proef met een mob-koffer (mobiele optische en geluidssignaal koffer)

Klein beetje extra info, helaas zonder foto's en de details die we allemaal graag zouden hebben.  :)

Citaat
De Mobiele Optische en Geluidssignaalkoffer, afgekort
MOG-koffer, is de innovatie van wachtmeester-1 David.

De innovatie
“De MOG-koffer bevat de blauwe daklamp, blauwe dashboardflitser, Politie/Stop-transparant, sirene en oranje daklamp. Door de koffer aan te sluiten op 12v is het voertuig operationeel inzetbaar als recherchevoertuig, piketvoertuig, of voor een andere onopvallende taak. Ieder team dat zich bezig houdt met taken waarbij een onopvallend dienstvoertuig noodzakelijk is, kan de koffer gebruiken.”

Het voordeel
“Een kostenbesparende innovatie, die zorgt voor betere en bredere inzetbaarheid van onopvallende dienstvoertuigen. Het systeem is mobiel, waardoor kan worden bespaard op kosten van inbouw in  voertuigen. Ook is het makkelijker om te wisselen van voertuig.”

De aanleiding
“Tijdens het uitvoeren van observaties is het niet handig als je steeds met dezelfde auto - voorzien van optische en geluidssignalen (OGS) - door een bepaalde buurt rijdt. Dit moest beter kunnen. Omdat er diverse auto’s rondrijden waar geen OGS zijn ingebouwd, is het met de MOG-koffer mogelijk deze voertuigen operationeel te gebruiken. Het idee van deze koffer komt bij een extern bedrijf vandaan. Ik heb het idee samen met hun uitgewerkt tot wat het product nu is. En nog wekelijks vindt er overleg plaats over wat er beter of anders zou kunnen. Omdat ik zag dat het product raakvlakken had met innovatie en het ‘meer met minder’ principe heb ik contact gelegd met Roy Mente. Zo is het project van de grond gekomen.”

Status
“De brigade Recherche en Informatie van het district Schiphol test momenteel de MOG-koffer. Op korte termijn vindt een evaluatie plaats. Aan de hand daarvan wordt bekeken of de innovatie daadwerkelijk een aanvulling is voor de KMar en eventueel breed kan worden ingevoerd.”
Bron: KMar Magazine nr. 2, februari 2012
http://www.defensie.nl/actueel/defensiebladen/kmar_magazine/2012/46193112/KMar_Magazine_nr_2_februari_2012
Senior GGP / Oost-Brabant


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1476 Gepost op: 24 februari 2012, 22:19:23
Ik zou graag willen weten of er in de Touran nieuwe stijl ook een radio zit. of dat dit per regio nog steeds verschillend is. Bij mij in de regio zijn de eersten in nieuwe stijl afgeleverd en daar zit namelijk geen radio in. Blijkt een beslissing van hoger hand te zijn.

Nu vraag ik me af of dat in heel nederland het geval is?!  ???


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1477 Gepost op: 24 februari 2012, 22:31:55
Ja, ze worden vanaf PON zonder radio geleverd. De reden daarvoor was dat de radio de overige apparatuur zou (kunnen) storen. Overigens zijn ze in mijn regio er wel weer ingezet na een klachtenregen van de werkvloer.

Nieuws, weer en verkeer zijn (naast een deuntje) toch fijn in de auto.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1478 Gepost op: 24 februari 2012, 22:32:55
Ik zou graag willen weten of er in de Touran nieuwe stijl ook een radio zit. of dat dit per regio nog steeds verschillend is. Bij mij in de regio zijn de eersten in nieuwe stijl afgeleverd en daar zit namelijk geen radio in. Blijkt een beslissing van hoger hand te zijn.

Nu vraag ik me af of dat in heel nederland het geval is?!  ???

A-A heeft al sinds mensenheugenis geen autoradio's in de opvallende vtgn zitten.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1479 Gepost op: 24 februari 2012, 22:53:36
Ja, ze worden vanaf PON zonder radio geleverd. De reden daarvoor was dat de radio de overige apparatuur zou (kunnen) storen.

Nieuws, weer en verkeer zijn (naast een deuntje) toch fijn in de auto.
Hoe zouden die kunnen storen dan, gaat toch om hele andere signalen?

En wat betreft het nieuws en verkeer dat is toch wel handig ja. Dan weet je tijdens je dienst ook nog een beetje wat er verder nog speelt.
Plus je weet dan welke wegen je moet mijden als je aan het rijden bent.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v