Voertuigen Politie uniform

Auteur Topic: Voertuigen Politie uniform  (gelezen 750041 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #190 Gepost op: 18 februari 2010, 08:47:41
Had hier enkele maanden geleden al een topic over gestart..... is echter verdwenen. 8)

http://209.85.229.132/search?q=cache:Fx0UN0ngOtUJ:www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php%3Ftopic%3D30702.10+aanbesteding+politievoertuigen+2011&cd=3&hl=nl&ct=clnk

Volgens deze link: http://www.politie.nl/vtsPN/Images/82193%20vtspn%20scope%203%20def_tcm106-510165.pdf is de keuze voor de zomer bekend!!!! Voor je het weet is het zover.

Wie heeft er inmiddels wat vernomen?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #191 Gepost op: 18 februari 2010, 09:51:06
Had hier enkele maanden geleden al een topic over gestart..... is echter verdwenen. 8)
Heb ook even gezocht, maar deze is niet verdwenen hoor!  8)
Discussie gaat al een tijdje verder in Voertuigen Politie uniform  ;)

Binnenkort wordt het nieuwe programma van eisen voor de komende aanbesteding gepresenteerd. De nieuwe aanbesteding start vervolgens in januari 2010. De aanbesteding wordt uitgevoerd in opdracht en met eisen van de Raad van Hoofdcommissarisse.

Per januari 2011 moeten de eerste nieuwe voertuigen weer rondrijden.

Deze aanbesteding wordt nog specifieker gemaakt dan de voorgaande.

Er zijn 3 projectgroepen die, onder leiding van een stuurgroep, de vraag beantwoorden wat precies aanbesteed gaat worden.
- Functionaliteit bepaald hoe de wagen er uit komt te zien (wel/geen spuugscherm, Navigatie en systemen op 1 scherm of afzonderlijk, hoeveel pionnen, traumabeertjes, zaklampen, ect). Ook de kleur van het voertuig wordt bekeken in verband met restwaarde.
- Techniek bepaald vermogen, benzine of diesel, hand/automatische versnelling, ergonomie en veiligheidszaken. Ook de ICT eisen zoals, welke systemen en wat is technisch haalbaar of niet.
- Wagenparkbeleid & Aanbesteding houdt zich bezig met de aanbesteding zelf en hoe wordt alles beheerd.

Na de aanbesteding kan een korps kiezen voor 3 soorten voertuigen (a, b en c). Het A voertuig is de standaard zoals die wordt aangeboden. B en C zullen meer functies hebben. De functies zijn dan vooral te vinden in de ICT hoek zoals, ANPR (catscan), systemen, camera's voor opname rond het voertuig.

In september 2010 moet duidelijk zijn welk voertuig het gaat worden en dan zal de eerst dus verschijnen in januari 2011.

Als bron: VOORZIEN 02 van VTS Politie Nederland.

Er wordt niks vermeld over de duur van het contract maar het zal langer zijn dan het huidige. Ik denk dat de aanbesteding in Nederland achter bijvoorbeeld Italie aan gaat. Daar maakt Alfa Romeo de 157 speciaal aangepast voor de politie. Ook bij onderhoud/defecten/schade zijn er zo snelle vervangers en duurt het geen maanden voor een nieuw voertuig wordt afgelevert na bestelling.
Samen sterk in de hulpverlening!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #192 Gepost op: 18 februari 2010, 10:52:02
En zo ook dit bericht ;)

Dan houden we alles over de aanbesteding overzichtelijk in één topic O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #193 Gepost op: 19 februari 2010, 21:06:08
Men heeft het er over dat er nu meer verschillende soorten voertuieg komen zo dat er niet na drie soorten word gekeken zo zou het goed mogelijk zijn dat je straks verschillende voertuig krijgt voor verschillende soorten diensten. Immers een DHV doet het beter in een bus en een verkeersdienst heeft meer aan een voertuig waarmee je uit de voeten kan op derijksweg.

Maar laten we eerlij zijn het draaid allemaal om geld en uiteindelijk wordt het de geodkoopste.

Zo was de rijopleiding KLPD gevallen voor de mercedes C320 en werd het uiteindelijk de V70.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #194 Gepost op: 28 februari 2010, 17:02:20
Men heeft het er over dat er nu meer verschillende soorten voertuieg komen zo dat er niet na drie soorten word gekeken zo zou het goed mogelijk zijn dat je straks verschillende voertuig krijgt voor verschillende soorten diensten. Immers een DHV doet het beter in een bus en een verkeersdienst heeft meer aan een voertuig waarmee je uit de voeten kan op derijksweg.

Maar laten we eerlij zijn het draaid allemaal om geld en uiteindelijk wordt het de geodkoopste.

Zo was de rijopleiding KLPD gevallen voor de mercedes C320 en werd het uiteindelijk de V70.

Helaas maar waar anders hadden we mischien nog wel porsches gehad
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #195 Gepost op: 4 maart 2010, 11:56:14
Om veel discussies te voorkomen. Er is een nieuwe landelijke aanbesteding uitgezet. Een deel van de resultaten van het overleg staan hieronder. Dat betekent dus dat er nog geen merken bekend zijn, maar er kunnen er wel een paar uitgesloten worden. Bijv. Volvo, Audi en Mercedes hebben geen type dat in Kavel B valt en zijn dus zondermeer uitgesloten voor de personenauto's. De duur van het contract van de nieuwe aanbesteding wordt 8 jaar ipv 3 jaar. Een afvaardiging van OR-leden is betrokken geweest bij het opstellen van het plan van eisen. Mede daardoor is er door de TU Delft een onderzoek gedaan naar benodigde zitruimte bij het dragen van bewapening en veiligheidsvest.

De Raad van Korpschefs heeft besloten dat alle noodhulp of directe hulpverlening met een personenauto verricht moet gaan worden. De Touran en bijv. de Zafira vallen daar ook onder. Dat wil overigens niet zeggen dat alle korpschefs daaraan houden. Kijk bijv. naar de uniformen. In sommige korpsen hebben alle BPZ-ers een gele jas ter beschikking terwijl dat niet de afspraak was. Maar dit even terzijde, om aan te geven dat bijv. Rotterdam de DHV busjes zou kunnen behouden. Maar het principe is dat als de keuze dus op bijv en Skoda Superb valt, dan rijdt straks heel politie Nederland de noodhulp in deze auto. De aanbesteding is vooral bedoeld om de kosten van inbouw terug te dringen. De Tourans worden op verschillende manier en bij verschillende bedrijven ingebouwd. De kosten variëren tussen de 8000 en 22000 euro. Daar valt dus veel op te winnen. VW en Volvo geven al hoge kortingen en dat zal echt niet veel hoger kunnen worden. Door een optimale standaardisatie is dus het meest te winnen. Het is de bedoeling dat bekabeling e.d. in de fabriek aangelegd wordt, zodat de auto's bij een inbouwer niet helemaal ontmanteld hoeven te worden. Ook wordt alle apparatuur hetzelfde. Een diender uit Noord-Holland Noord kan dus zo instappen bij een collega van Limburg Zuid en hoeft niet te zoeken hoe de apparatuur bediend moet worden.

Bij beschrijving hieronder zijn types genoemd. Dat is slechts ter illustratie van de kavels. Er staat bijv een Volvo V50 tussen, maar die valt al af.

Wagenparkbeleid (minder merken)

De projectorganisatie LAPV2010 heeft een aanbestedingsdocument ontwikkeld “perceelindeling en merkenbeleid”. Dit document omvat een voorstel voor de wijze van aanbesteding en een merkenbeleid.

De derde landelijke aanbesteding politievoertuigen 2010 beoogt maximaal 3 leveranciers (merken) voor herkenbare politievoertuigen voor de noodhulp, handhaving en snelweg surveillance (verkeerspolitie),

Namelijk:
-                    1 merk voor personenauto’s
-                    1 merk voor politiebussen
-                    1 merk voor politiemotoren.

Daarnaast wordt, net als bij de vorige aanbesteding, 1 leverancier gecontracteerd voor de overige voertuigen voor diverse doeleinden (VDD).

Er zullen in totaal twee aanbestedingen gedaan worden.

 Aanbesteding 1 Perceel 1, 2 en 3

Perceel 1 bestaat uit 4 kavels (opvallende en onopvallende) personenauto’s
Perceel 2 bestaat uit 3 kavels (opvallende en onopvallende) bedrijfsauto’s
Perceel 3 bestaat uit 3 kavels (opvallende en onopvallende) motoren

Perceel 1: Personenauto's              Voorbeeld
Kavel              B               opv. & onopv.               (VW Polo, Corsa etc)
Kavel              C                opv. & onopv.               (VW Golf / Golf variant, Astra etc)
Kavel              D               opv. & onopv.                           (Volvo V50, Isigna etc)
Kavel              J               opv. & onopv.                            (VW Touran, zafira etc)

Perceel 2: Bedrijfsauto's                            Voorbeeld
Kavel              N               opv. & onopv.               VW Transporter Kombi
Kavel              T               opv. & onopv.               VW Transporter GB
Kavel              U               opv. & onopv.               VW Crafter

Perceel 3: Motorfietsen                                          Voorbeeld

All road                             opv. & onopv.               motor BMW F650
Wijksurveillance               opv. & onopv.               motor BMW F650
Verkeersurveillance               opv. & onopv.               motor BMW R1200

Aanbesteding 2:
Voertuigen voor diverse doeleinden (VDD)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #196 Gepost op: 4 maart 2010, 13:26:23
Dus als de raad van korpchefs gelijk krijgt moet bv Rotterdam de DHV busjes inruilen? Er is wat voor te zeggen in het kader van kostenbesparing...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #197 Gepost op: 4 maart 2010, 15:51:49
Ik heb mijn tekst nog even aangevuld. Inderdaad zouden de busjes van Rotterdam ingeruild, moeten worden, maar net als eigenwijze dienders blijven er ook eigenwijze korpschefs, die de afspraken aan hun laars lappen.

Als alle topics leest komen er nogal wat voorkeuren voor auto's uit. Vaak komt die overeen met het merk van de prive-auto. Wat natuurlijk een hele grote rol speelt bij auto's is emotie.. Ik heb een kleine rol mogen spelen bij het opstellen van het plan van eisen. Toen dat bekend werd bij collega's werd ik uiteraard gevraagd wat voor auto het werd. Bij het opstellen van de eisen werd alleen bekeken waar de auto's aan zouden moeten voldoen. We hebben dus niet gesproken over merken. Maar uit gekkigheid heb ik gezegd dat we Dacia zouden gaan rijden, vanwege de lage prijs. Nou dan weet je het commentaar wel. Hoe had ik daar in vredesnaam mee in kunnen stemmen. Allemaal emotie dus. Het wordt dus nog afwachten wat het wel wordt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #198 Gepost op: 4 maart 2010, 17:18:06
Bedankt voor dit uitgebreide en zeer informatieve stuk tekst Martin!
Interessant om te lezen.

Ik wil op die kwestie van de DHV nog wel even verder ingaan... :)

De Raad van Korpschefs heeft besloten dat alle noodhulp of directe hulpverlening met een personenauto verricht moet gaan worden. De Touran en bijv. de Zafira vallen daar ook onder. Dat wil overigens niet zeggen dat alle korpschefs daaraan houden. Kijk bijv. naar de uniformen. In sommige korpsen hebben alle BPZ-ers een gele jas ter beschikking terwijl dat niet de afspraak was. Maar dit even terzijde, om aan te geven dat bijv. Rotterdam de DHV busjes zou kunnen behouden. Maar het principe is dat als de keuze dus op bijv en Skoda Superb valt, dan rijdt straks heel politie Nederland de noodhulp in deze auto.

Laat ik beginnen dat ik (uit rationeel oogpunt) groot voorstander ben van standaardisatie, om verschillende redenen. Vanuit hobbymatig oogpunt iets minder (voertuigfotografie), maar dat doet er verder niet toe.

Maar even specifiek over de DHV: het DHV concept is ontwikkeld is aan de hand van wensen van dienders. 'Alles' zit erop en eraan en de DHV is bijna volledig zelfvoorzienend (als het bijv. gaat om vervoer van arrestanten, maar ook een scooter gaat zo mee). Nou goed, de diverse voor- en nadelen zijn in andere topics al besproken.
Voor andere korpsen kan ik niet spreken, maar ik geloof niet dat daar een vergelijkbaar traject is geweest voor de totstandkoming van het noodhulpvoertuig. Als er überhaupt al een verschil zit in voertuigen voor noodhulp en wijkzorg, want dat is ook niet overal aan de orde meen ik.

Dan heb ik zoiets van áls je gaat standaardiseren, pak dan wel de 'best practise'. Nou weet ik dat dat laatste subjectief is, maar om alle korpsen te verplichten tot een formaat noodhulp (personen-)auto lijkt mij een stap terug.


Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de wensen van politiemensen uit Rijnmond dusdanig anders zijn ten opzichte van politiemensen uit de rest van het land, dat er in het ene geval een busje uit komt en in het andere geval een personenauto.

Ik heb mijn tekst nog even aangevuld. Inderdaad zouden de busjes van Rotterdam ingeruild, moeten worden, maar net als eigenwijze dienders blijven er ook eigenwijze korpschefs, die de afspraken aan hun laars lappen.

En dat is soms maar goed ook.
(^ oke, dit is dan wel de emotionele benadering >:D)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #199 Gepost op: 4 maart 2010, 17:51:28
Je hebt gelijk dat concepten zoals DHV in de praktijk gegroeid zijn en waarschijnlijk daardoor ook door de collega's worden gewaardeerd. In NHN rijden we al  minstens 10 jaar met zogenaamde solo-auto's: wijkgericht, onderbroken door noodhulpmeldingen. Is vanuit het personeel ontstaan. Overdag rijden we in principe solo. Daar was de auto op ingericht: scheidingswand, noodknop, GPS, automaat e.d. Ook wij moeten aanpassen omdat bleek dat VW de garantie had ingetrokken, vanwege de uitschakeling van de zij-airbags tbv de scheidingswanden. De wanden gaan er dus uit en daarmee ook het concept van de solosurveillance.

Je zou dus denken dat een busje de meeste mogelijkheden biedt, maar dat vinden veel collega's met oude binnensteden vaak weer niks. De busjes zijn dan weer te groot om door steegjes e.d. te rijden. In Rotterdam kan ik me nog voorstellen dat ereen DHV busje blijft rondrijden voor ondersteunende taken aan de personenauto's van de noodhulp om arrestanten en evt scooters af te voeren. Op het platteland is dat weer geen optie. In mijn vorige afdeling mag je blij zijn als je op een gebied van 400 km2 twee noodhulpauto's hebt rijden. Er is gewoon niemand extra en dat zal waarschijnlijk nog erger worden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.