Voertuigen Politie uniform

Auteur Topic: Voertuigen Politie uniform  (gelezen 749137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #270 Gepost op: 6 mei 2010, 09:09:24
Bekijk de onderstaande link dan zult u zien dat er wel degelijk een kern van waarheid in het verhaal van de aanbesteding van het KLPD en alle verkeersdiensten van de regio's.
http://www.politie.nl/vtsPN/Images/82193%20vtspn%20scope%203%20def_tcm106-510165.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #271 Gepost op: 6 mei 2010, 10:09:07
Bekijk de onderstaande link dan zult u zien dat er wel degelijk een kern van waarheid in het verhaal van de aanbesteding van het KLPD en alle verkeersdiensten van de regio's.
http://www.politie.nl/vtsPN/Images/82193%20vtspn%20scope%203%20def_tcm106-510165.pdf

Blz 11:

(...)

Scope: Wat houdt die aanbesteding in?
Rietstra: Het huidige voertuigencontract loopt op 31 december 2010 af. Dat betekent dat er op 1 januari 2011 een nieuw contract moet liggen. Het idee is dat wij voor een merk auto kiezen dat in ieder segment een geschikt voertuig kan leveren: kleine en grotere personenauto’s, MPV’s en busjes. Er blijven natuurlijk altijd uitzonderingen zoals terreinwagens en eventueel auto’s voor snelwegsurveillances, maar dat willen we zo beperkt mogelijk houden. Bovendien moet de leverancier ook in staat zijn om alle apparatuur in te bouwen en de bestickering te regelen. Voor de hele Nederlandse politie dus één merk voertuig. Daarnaast zijn
we bezig met het ontwikkelen van verschillende pakketten van apparatuur waar auto’s mee uitgerust kunnen worden.

(...)

Scope: Wat is nu anders dan
de vorige aanbesteding?

Rietstra: Bij deze aanbesteding staat de collega
centraal. Politiemensen zitten vaak lang achtereen in een auto. Dan mag je verwachten
dat ze daarvoor een goede en veilige auto krijgen, waar alle apparatuur in zit
die zij voor hun werk nodig hebben. Bij de aanbesteding kijken we onder andere naar zaken als ergonomie, veiligheid, ARBO-eisen en ook naar de uitstraling. Hoe past een voertuig in het straatbeeld. We hebben de universiteit van Delft gevraagd ons daarbij te adviseren. Bovendien is het zo dat wij nieuwe dienstauto’s zien in relatie tot mobiel
werken. Politiemensen moeten zoveel mogelijk op straat zijn, daar waar het werk ligt. En niet steeds terug naar het bureau hoeven voor administratieve handelingen. De inrichting en apparatuur moet de mogelijkheid
geven om onderweg al veel van die zaken af te handelen. Bij de vorige aanbestedingen werd er gekozen voor een geschikte auto die daarna van apparatuur werd voorzien. Wij zijn nu echt uitgegaan van het werk dat een politiemedewerker met die auto moet verrichten. Auto en apparatuur
moeten een geheel vormen. Om collega’s niet te overvoeren met apparatuur die zij niet nodig hebben hebben we besloten
dat er een beperkt aantal pakketten komt waar korpsen voor kunnen kiezen. Door de standaardisatie kunnen we bovendien
kosten besparen.
De inbouw van apparatuur en de bestickering
wordt overigens ook door de leverancier
van de auto’s geregeld. Een ander verschil
is de looptijd van het contract.
Dat gaat van vier naar acht jaar. Zo komt
er meer rust en kun je samen met een leverancier
verder gaan met het op maat ontwikkelen van de auto’s en de toepassingen.
Nadeel is dat je wellicht een mindere onderhandelingspositie krijgt. We moeten kijken hoe we daar mee om gaan.
Het idee om de collega centraal te stellen en met die blik na te denken over aanschaf van een bepaald merk en uitrusting is voor ons vrij nieuw. Het is een ontwikkeling die je ook in het buitenland ziet. Ging het eerst over aanschaf van een voertuig, nu zie je dat er een stip op de horizon is gekozen voor de verdere ontwikkeling. We kijken in dit project naar functionaliteit en techniek van voertuigen en daarnaast ook naar wagenparkbeheer en aanbesteding.
De ambities zijn er om ook na deze keuze verder te gaan met deze ontwikkelingen. Rob Tanis heeft daar als voorzitter van de stuurgroep voor een belangrijk deel aan bijgedragen.
Scope: W Wat besparen we
daadwerkelijk?
Rietstra: Wat we besparen is moeilijk te zeggen. We willen goede voertuigen die ook redelijk betaalbaar zijn. We kijken naar aanschafprijs, onderhoud, kilometerprijs en naar kosten van inbouwen van apparatuur.
Door deze manier van werken kunnen we besparen, want een Europese aanbesteding
geeft goede mogelijkheden voor onderhandelen. Daarnaast dringen we kosten terug door het standaardiseren van apparatuur. Een auto heeft niet meer nodig dan nodig is voor het werk dat ermee gedaan wordt.
Scope: Hoe staat het nu met het project en wie heeft welke rol en/of bevoegdheid?
Rietstra: De projectopdracht is inmiddels goedgekeurd door de board Ondersteuning (namens de RHC). De Raad is eindverantwoordelijk.
Ik fungeer namens de Raad
als opdrachtgever. In de projectgroep
zijn onder anderen medewerkers en ondernemingsraad
vertegenwoordigd.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #272 Gepost op: 23 mei 2010, 01:28:05
"Leuk" weetje: In het kader van bezuinigingen worden de burgerauto's (onherkenbare voertuigen van de wijkteams) van politie Amsterdam-Amstelland hoogstwaarschijnlijk Corsa's en Polo's.
Een van de bezuinigingsmaatregelen die er als mogelijke maar toch heel waarschijnlijke optie liggen...


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #273 Gepost op: 23 mei 2010, 03:27:02
In Utrecht is dat al jaren zo. Oude wijkauto's onopvallend waren corsa's en fiesta's en zijn nu polo's geworden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #274 Gepost op: 23 mei 2010, 12:17:00
En dat maakt mij geen ene moer uit. Wij rijden onopvallend vooral in Golfjes maar een Polo zou de auto echt niet zoveel minder maken. Het is wat minder ruimte maar hoe vaak die ruimte niet onbenut blijft... O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #275 Gepost op: 24 mei 2010, 20:52:05
En dat maakt mij geen ene moer uit. Wij rijden onopvallend vooral in Golfjes maar een Polo zou de auto echt niet zoveel minder maken. Het is wat minder ruimte maar hoe vaak die ruimte niet onbenut blijft... O0

Tsja, ligt er maar net aan waar je je OS voor gebruikt. Gebruik je hem zoals de meeste OS voertuigen óók voor verkeerszaken dan moet je niet licht/klein gaan rijden.
Op een of andere manier gaat dat in sommige regio's ook regelmatig fout, grote bureau's met veel snelwegen rijden in een Corsa, kleinere bureau's in de stad krijgen een Astra/Golf ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #276 Gepost op: 24 mei 2010, 22:51:44
Ik bedoel meer de kofferbak uitrusting ;). Wij rijden 140PK Golfjes. Niet top, maar het gaat sneller dan de Tourans :P
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #277 Gepost op: 24 mei 2010, 23:49:18
Ik bedoel meer de kofferbak uitrusting ;). Wij rijden 140PK Golfjes. Niet top, maar het gaat sneller dan de Tourans :P

Gebruik je een OS ook voor verkeer, dan zul je ook aan de kegels, bezem/schep moeten. Gebruik je hem daar niet voor, dan zou je met een rolletje lint, een brandblussertje en héél misschien twee vesten voldoende hebben
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #278 Gepost op: 27 mei 2010, 17:34:12
In de laatste uitgave van "Voorzien" staat nog niet welk merk het gaat worden. De komende weken zal de aanbesteding van het nieuwe dienstvoertuig moeten starten, de volledige eisen worden dan bekend waarna de leveranciers zich kunnen inschrijven. De gunning is dan dit najaar waarna vanaf 1 januri 2011 de nieuwe voertuigen geleverd zullen worden. In hoeverre dit gehaald zal worden vraag ik me af.

Wat wel opvallend is, is dat ze samen met de TU Delft het in en uitstappen in bepaalde auto`s hebben bekeken. Dit waren de Volvo V50 & V70, de VW Touran, Mercedes C200 en de Sprinter. Zal dat dan toch een stille hint zijn???

Verder las ik dat standaard in elk dienstvoertuig een 8 inch touchscreen krijgt waarin de navigatie zit en waarmee je de mob en de aansturing van O&G kan bedienen, kentekens kan opvragen, en je alle politie registers kan bevragen. Of de ANPR functie er ook standaard op zit kon ik niet helemaal helder krijgen uit het stuk. Zal waarschijnlijk wel niet want dat kost aardig wat centen.
Ben benieuwd of dit daadwerkelijk allemaal standaard word of dat sommige korpsen weer de low-budget versie bestellen waar enkel alleen navigatie op zit.

Verder stond in "Voorzien" dat in Gelderland Midden reeds twee Tourans op proef rijden welke volgens dit concept zijn opgebouwd. Dus met alles erop en eraan. Iemand daar toevallig al foto`s van?


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #279 Gepost op: 27 mei 2010, 18:20:50
heb het stuk ook gelezen... goede ontwikkeling, echter... dan hoop ik niet dat we met de touran opgescheept blijven... dat zou ik een slechte ontwikkeling vinden... goede familie auto, slechte politie auto
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....