Voertuigen Politie uniform

Auteur Topic: Voertuigen Politie uniform  (gelezen 749491 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #310 Gepost op: 31 mei 2010, 12:59:10
Moet alles wel uniform worden of ontstaan door afwijkingen soms ook positieve ontwikkelingen die dan weer door anderen overgenomen worden?

Of kunnen nieuwe ontwikkelingen alleen door geleerden in deftige, jarenlange, commissies ontwikkeld worden?  ::)

Volgens mij is er een aantal jaren geleden ooit eens een beweging geweest in het oosten die uitging dat alles gelijk was en dat alles uniform moest zijn (op elk gebied)...  ::) ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #311 Gepost op: 31 mei 2010, 14:40:13
Volgens mij is er een aantal jaren geleden ooit eens een beweging geweest in het oosten die uitging dat alles gelijk was en dat alles uniform moest zijn (op elk gebied)...  ::) ;)

Om met Boudewijn Buch te spreken: Je draaft door!

Moet alles wel uniform worden of ontstaan door afwijkingen soms ook positieve ontwikkelingen die dan weer door anderen overgenomen worden?

Zonder een hele discussie over maatwerk te willen beginnen, toch even een kleine vergelijking:
Bij de rode tak heeft BZK een standaardpakket bedacht voor de basiseenheid, genaamd de tankautospuit. Elke brandweerpost heeft in principe een tankautospuit, dus kan je er van elke post op aan dat zij minimaal die voorziening hebben die landelijk zo bepaald is. Is ook wel zo makkelijk voor grootschalig optreden, bijstand, enz. Daarbovenop kan elk korps de spullen aanschaffen die benodigd zijn voor specifieke risico's.
Jou geen onbekend verhaal.

Met noodhulp kan je in principe hetzelfde doen; een algemene basis neerzetten voor heel Nederland, die je vervolgens aanvult met voorzieningen (technisch, organisatorisch, ...) om maatwerk te kunnen leveren. Alleen is het de vraag of je zo'n algemene basis voor noodhulp moet willen. Ik vind persoonlijk van wel.

Overigens betekent dat niet dat er geen ruimte meer zou zijn voor innovatie (ook vanaf de werkvloer).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #312 Gepost op: 31 mei 2010, 15:07:28
Om met Boudewijn Buch te spreken: Je draaft door!

Ik wilde alleen maar aangeven dat door het allemaal centraaal te gaan regelen en op te leggen er een verschil gaat ontstaan tussen de werkvloer en de mensen die zaken 'bedenken'. Een auto is niets anders als een stuk gereedschap dat ten dienste van de berijder moet staan en de werkzaamheden die verricht worden.

Citaat


Zonder een hele discussie over maatwerk te willen beginnen, toch even een kleine vergelijking:
Bij de rode tak heeft BZK een standaardpakket bedacht voor de basiseenheid, genaamd de tankautospuit. Elke brandweerpost heeft in principe een tankautospuit, dus kan je er van elke post op aan dat zij minimaal die voorziening hebben die landelijk zo bepaald is. Is ook wel zo makkelijk voor grootschalig optreden, bijstand, enz. Daarbovenop kan elk korps de spullen aanschaffen die benodigd zijn voor specifieke risico's.
Jou geen onbekend verhaal.

Met noodhulp kan je in principe hetzelfde doen; een algemene basis neerzetten voor heel Nederland, die je vervolgens aanvult met voorzieningen (technisch, organisatorisch, ...) om maatwerk te kunnen leveren. Alleen is het de vraag of je zo'n algemene basis voor noodhulp moet willen. Ik vind persoonlijk van wel.

Overigens betekent dat niet dat er geen ruimte meer zou zijn voor innovatie (ook vanaf de werkvloer).

De standaard bepakking is een lijst van materialen die je kan vergelijken met wat je in de kofferbak moet stoppen van een politiewagen. Nergens staat er in de bepakkingslijst staat dat er alleen mercedes, volvo, man, enz gekocht moet worden. Ieder (groot) korps keek/kijkt of de manschappen cabine, motorvermogen, versnellingsbak en de rij eigenschappen voldeden aan de wensen.

Als je de basis van de noodhulp ziet als omschrijving wat een noodhulp doet en welke hulpmiddelen ze daarbij nodig hebben dan kan daarna een voertuig daarbij gezocht worden. Afhankelijk van het gebied is dan bijvoorbeeld of de snelheid (grote afstanden in landelijk gebied) of korte draaicirkel (stedelijk gebied) of .... belangrijk. Daar kan je dan afhankelijk van je gebiedskenmerken een voertuig bij zoeken dat kan voldoen aan de werkzaamheden die een noodhulpeenheid moet kunnen verrichten.

Als je bijvoorbeeld (brom)fietsen moet kunnen vervoeren kan je ook een Aygo aanschaffen met een fietsenrek op de trekhaak...  ;D ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #313 Gepost op: 31 mei 2010, 15:42:09
Als je de basis van de noodhulp ziet als omschrijving wat een noodhulp doet en welke hulpmiddelen ze daarbij nodig hebben dan kan daarna een voertuig daarbij gezocht worden. Afhankelijk van het gebied is dan bijvoorbeeld of de snelheid (grote afstanden in landelijk gebied) of korte draaicirkel (stedelijk gebied) of .... belangrijk. Daar kan je dan afhankelijk van je gebiedskenmerken een voertuig bij zoeken dat kan voldoen aan de werkzaamheden die een noodhulpeenheid moet kunnen verrichten.

Je kunt nooit één auto als ''noodhulp''voertuig aanwijzen voor heel Nederland. Zoals al eerder aangegeven zul je altijd de verschillen blijven houden tussen de ''self-supporting'' noodhulp eenheden in de landelijkere gebieden, die grotere afstanden moeten rijden, veel op de snelwegen zitten en/of de noodhulp eenheden in de stedelijke gebieden.

Ik heb nu in een aantal gebieden gewerkt, waarbij we bij de ene standplaats 90% van de kilometers wegdraaiden op A-wegen en N-wegen (+/- 200 km per dienst). In dezelfde regio werk ik nu in een stedelijker gebied en doen we het werk met een zelfde dienstvoertuig.
Voor in het stedelijke gebied voldoet de Touran 2.0tdi in mijn ogen. Voor de buiten gebieden en het snelwegen werk voldoet het voertuig een heel stuk minder.

Voorheen werd de noodhulp bij ons gereden met Golfjes & Vectra's. Veel collega's zijn daar nog steeds veel meer over te spreken, immers om een boef te vangen moet je op tijd zijn. Wachten op transport kan ook als ie in de boeien zit......

* :'( denkt aan ''vroeger'', Vectra 2.2dts :'('*
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #314 Gepost op: 31 mei 2010, 15:49:38
Als je de basis van de noodhulp ziet als omschrijving wat een noodhulp doet en welke hulpmiddelen ze daarbij nodig hebben dan kan daarna een voertuig daarbij gezocht worden.

Dan zijn we het volgens mij eens O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #315 Gepost op: 31 mei 2010, 15:51:56
(...)

Voorheen werd de noodhulp bij ons gereden met Golfjes & Vectra's. Veel collega's zijn daar nog steeds veel meer over te spreken, immers om een boef te vangen moet je op tijd zijn. Wachten op transport kan ook als ie in de boeien zit......

* :'( denkt aan ''vroeger'', Vectra 2.2dts :'('*

Maar als je standaard 4 personen nodig hebt + 2x een wagen om een verdachte aan te houden en over te brengen dan is dat toch duurder + inefficiënt dan 1x een wagen + personeel die het transport zelfstandig kan uitvoeren?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #316 Gepost op: 31 mei 2010, 15:54:51
Maar als je standaard 4 personen nodig hebt + 2x een wagen om een verdachte aan te houden en over te brengen dan is dat toch duurder + inefficiënt dan 1x een wagen + personeel die het transport zelfstandig kan uitvoeren?

Dus moet je zorgen dat je de noodhulp-eenheden met een goede auto laat rijden en bijvoorbeeld studenten of de Chef van Dienst met een dienstbus laat rijden.
Dat personeel komt normaliter ook ter plaatse en is het dus niet duurder danwel inefficiënter.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #317 Gepost op: 31 mei 2010, 19:37:36
Misschien dat jullie de zaken moet scheiden. Immers je heb de jongens en meiden die het werk op straat doen (DHV) en de heren en dames van de Motordiensten ( DHV en Opsporings gericht werken). Dit zij twee verschiilende processen binnen de politie. Het eerste proces is in mijn ogen het meeste gebaat bij een voertuig met ruimte ( goederen meenemen, personen horen, een verdachte overbrengen en enz enz. Het tweede proces is in mijn ogen en zo zijn er meer op dit forum gebaat bij een voertuig met achterwiel aandrijving of 4 X4, immers dit is de dienst die vaak met hogere snelheden achter voertuigen aanrijden, begeleiden van Ambu's en verzin het maar. Dus heb je gewoon een voertuig nodig met meer NM en een hoge topsnelheid

Waarom de voorkeur voor achterwiel aandrijving, simpel op het moment dat ik aan de voorzijde mijn grip kwijt raak kan ik opvangen met mijn achterwiel aandrijving.

misschien dat het nu duidelijk is


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #318 Gepost op: 31 mei 2010, 19:47:37
Misschien dat jullie de zaken moet scheiden.

Rotterdam is een van de weinige zoniet de enige regio die met het concept DHV en wijkpolitie werkt. Wil niet zeggen dat dát de beste methode is.
Daarnaast is Rotterdam ook de enige regio die ambulance-begeleidingen nog steeds met een dienstauto doet, in plaats van met dienstmotoren.

Je kunt de Rotterdamse werkwijze simpelweg niet vergelijken met de andere regio's, daar het een heel ander concept is.

Voor goederen mee nemen word bij ons de noodhulp niet ingezet, personen horen doen we op het bureau óf in het OvD-P voertuig.

Het lijkt me beter om weer een beetje terug te gaan naar het onderwerp van het topic in plaats van specifieke werkzaamheden danwel specifieke werkwijze's tot in den treure uit te behandelen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #319 Gepost op: 31 mei 2010, 20:29:29
Rotterdam is een van de weinige zoniet de enige regio die met het concept DHV en wijkpolitie werkt. Wil niet zeggen dat dát de beste methode is.
Daarnaast is Rotterdam ook de enige regio die ambulance-begeleidingen nog steeds met een dienstauto doet, in plaats van met dienstmotoren.

Het lijkt me beter om weer een beetje terug te gaan naar het onderwerp van het topic in plaats van specifieke werkzaamheden danwel specifieke werkwijze's tot in den treure uit te behandelen.

Ter info nog heel even dan: de reden dat het in Rotterdam-Rijnmond niet is toegestaan voor motordienders om zelfstandig een spoedtransport ambulance te begeleiden, is de kwetsbaarheid van de motorrijders. Sinds een dodelijk ongeval met een motordiender in de Maastunnel worden spoedtransporten uitsluitend nog met auto's gedaan.
greetz,  Enrique