LANDELIJKE OEFENING

Auteur Topic: LANDELIJKE OEFENING  (gelezen 7952 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Gepost op: 9 oktober 2006, 19:07:27
Zaterdag 7 oktober jl. werd er in Hoorn de jaarlijkse Nationale Rampenoefening Reddingsbrigades gehouden. Zo’n veertig reddingsbrigades uit het hele land namen deel aan deze oefening, net als de regionale brandweer en de KNRM. Tijdens de oefening werden verschillende vaardigheden van de bemanningen getest.

Hoe was jullie ervaring ?


aan het strand is iedereen directeur


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2006, 19:50:32
Ben erg nieuwsgierig. Helaas kon ik zelf niet deelnemen, maar van diegene die zijn geweest ontving ik niet zulke hele positieve berichten. Hoor dus graag van andere leden hier wat zij er van vonden en dan vooral inhoudelijk:

-hoe waren de oefeningen/wat heb je gedurende de gehele dag gedaan
-hoe vond je dat de communicatie verliep
-wat vond je van de duur van de oefening
[img]/img]


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


case

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • IJRB
Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2006, 10:04:26
Ik denk dat het enorm afhankelijk was in welke flottille je hebt gevaren. De flottille van o.a. Zandvoort en Ijmuiden heeft een enorm oninteressante dag gehad. 's ochtends kaartje van het dwaalpark (recreatiegebied) en Berkhoutse moddergrachtjes tekenen en 's middags bij de eindoefening afzetting voor brandweerduikers spelen. Beetje dobberen en bootjes weghouden. Ondertussen fijn kijken hoe andere brigades wel slachtoffers behandelen, aan boord nemen en afvoeren. Als ik dan de foto's zien van bruggen bouwende brigades, denk ik dat ik bij een heel andere oefening ben geweest.

Communicatie... tja. Van wat ik gehoord heb, was ik op zijn zachtst gezegd niet onder de indruk.
Overige opmerkingen gaan eerst via een rapportje door onze eigen brigade heen voordat ik hier er iets over ga zeggen.
En over de lengte van de oefeningen: Leuke dingen duren altijd te kort en omgekeerd.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2006, 01:09:16
Het nadeel met grotere oefeningen is dat niet iedereen een gelijk oefendoel kan krijgen, wat ik hoorde was dat er een flotielje was welke twee minder intresante zaken kregen. Het belangrijke oefen doel is voor mijn idee de onderlinge samenwerking en niet of je een brug van de vletjes kan maken. Verder is het veel wachten en minder oefenen maar voordat iedereen klaar is om te oefenen ben je veel tijd kwijt.

9910001
9910001


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2006, 21:09:03
De communicatie..... welk? Mijn hond communiceert  beter.

IJmuiden en Zandvoort: Jullie hebben toch goed werk geleverd. Netjes gezorgd dat er geen bootjes in de buurt van de duiker kwamen. Niet zo heftig als de overige flottieljes, maar wel nuttig. Van 's ochtends ben ik het helemaal eens.... wat nou tekenen... stuur er een heli over en laat die wat foto's maken.

Zo ben je opstapper.. en zo ben je flottieljeleider.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2006, 09:55:11
De communicatie..... welk? Mijn hond communiceert  beter.

IJmuiden en Zandvoort: Jullie hebben toch goed werk geleverd. Netjes gezorgd dat er geen bootjes in de buurt van de duiker kwamen. Niet zo heftig als de overige flottieljes, maar wel nuttig. Van 's ochtends ben ik het helemaal eens.... wat nou tekenen... stuur er een heli over en laat die wat foto's maken.

Zo ben je opstapper.. en zo ben je flottieljeleider.

Sandor,

ik ben zelf uiteraard niet geweest, maar de bemensing van Zandvoort heeft z'n buik aardig vol van het oefenen van RedNed. Weer een groep die niet meer wil meedoen aan dat soort oefeningen.

RR (leerdoel???? . . . . . gevolg????)
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2006, 14:20:20
Als ik het zo een beetje volg in woord en beeld krijg ik als burger toch de indruk dat men die hele rampentoestand van de KNBRD maar gauw op moet heffen en er geen geld van de belastingbetaler via BiZa aan moet besteden. Zeker niet met de uitspraak van de Commissaris van de Koningin in Zeeland in het achterhoofd dat de burgers meer zelfredzaam moeten worden en er niet op mogen rekenen dat de overheid ze op tijd zal helpen.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2006, 16:10:37
Als ik het zo een beetje volg in woord en beeld krijg ik als burger toch de indruk dat men die hele rampentoestand van de KNBRD maar gauw op moet heffen en er geen geld van de belastingbetaler via BiZa aan moet besteden. Zeker niet met de uitspraak van de Commissaris van de Koningin in Zeeland in het achterhoofd dat de burgers meer zelfredzaam moeten worden en er niet op mogen rekenen dat de overheid ze op tijd zal helpen.

Kees  8)

Ik ben daar geen voorstander van. (en jij ook niet) Ik denk dat de zelfredzaamheid van veel burgers tegen valt: van bejaarden, invaliden, gehandicapten, kinderen en van blonde vrouwen lid van de teasers kun je weinig zelfredzaamheid verwachten. Je zou weer een echte ramp moeten hebben, dan is er weer geld en komen de meeste neuzen weer de zelfde kant op.

Wel geloof ik in buurtcommité's die zelfredzaam zijn door goede spullen en opleiding.

Henk


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2006, 19:18:59
Als ik het zo een beetje volg in woord en beeld krijg ik als burger toch de indruk dat men die hele rampentoestand van de KNBRD maar gauw op moet heffen en er geen geld van de belastingbetaler via BiZa aan moet besteden. Zeker niet met de uitspraak van de Commissaris van de Koningin in Zeeland in het achterhoofd dat de burgers meer zelfredzaam moeten worden en er niet op mogen rekenen dat de overheid ze op tijd zal helpen.

Kees  8)

Ik vraag me af of een evaluatie van een oefening een antwoord moet zijn of we als gemeenschap wel of geen geld uitgeven aan een organisatie als de KNBRD.
Oefeningen zijn er altijd geweest om te kijken hoe het zit met de kennis en kunde van de bemanningen. Zo'n oefening kan nooit de werkelijkheid uitbeelden, dus maak je een compromis.
Feit is dat we met alle brigades weer hebben laten zien dat we het kunnen, en gelukkig durven we kritisch te zijn op onszelf. Altijd kan er iets beter.