Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1181833 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #380 Gepost op: 17 januari 2008, 16:31:31
Ik was benieuwd welke politie regio`s al zo`n nieuwe balk hadden waarin je die teksten kwijt kan. Want ik heb ze tot nu toe nog niet op de nieuwe tourans gezien en volgens mij zit het ook niet op de volvo`s van Flevoland??? Of heb ik het mis...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #381 Gepost op: 17 januari 2008, 17:35:36
Ik was benieuwd welke politie regio`s al zo`n nieuwe balk hadden waarin je die teksten kwijt kan. Want ik heb ze tot nu toe nog niet op de nieuwe tourans gezien en volgens mij zit het ook niet op de volvo`s van Flevoland??? Of heb ik het mis...

Zowiezo Kennemerland rijd er mee, ook schijnt er in de Gooi en Vechtstreek eentje te rijden ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #382 Gepost op: 18 januari 2008, 09:58:15
Ik was benieuwd welke politie regio`s al zo`n nieuwe balk hadden waarin je die teksten kwijt kan. Want ik heb ze tot nu toe nog niet op de nieuwe tourans gezien en volgens mij zit het ook niet op de volvo`s van Flevoland??? Of heb ik het mis...

Zuid-Holland-Zuid helaas niet :S


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #383 Gepost op: 18 januari 2008, 10:20:10
Meerdere regio's in NL hebben al langer multitekst panelen in hiun voertuig, alleen nog niet overal een Vista.

Limburg-Zuid heeft bijna alles van Whelen en die hebben Multitekst borden er al een tijdje in zitten.
Menig douane voertuig heeft ook al meerdere teksten in hun daksets. Regio Venlo heeft ze ook.

Denk wel dat Traffic Safety de eerste is met een Vista Lichtkrant op het voertuig....

Jammer, het is een mooie balk, maar Marelko heeft vermoedelijk goede contacten met leveranciers van brandweerwagens, dus zal nog wel lang duren voordat we zowat krijgen.

Groeten, Ruud


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #384 Gepost op: 18 januari 2008, 16:53:44
Ik zie met grote regelmaat brandweervoertuigen op internet voorbijkomen waarbij de martinhoorns nogal kwetsbaar ònder de voorbumper zijn gemonteerd. Ik merk het voornamelijk op bij MAN/HDS combinaties, maar ook bij de duikwagens in Limburg Noord bijv brandweer Weert(Mercedes Sprinters, en dus lage voertuigen)

Is dit niet een enorm gevoelige plek om deze hoorns te monteren? Ik kan me voorstellen dat in de praktijk,wanneer voertuigen een stoeprand of in het terrein iets raken, de complete set martinhoorns los onder de wagen ligt. Zijn hier problemen mee bekend, of valt dit in de praktijk erg mee?

mvg,
Guus

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit regelmatig problemen geeft. De reden dat de hoorns daar zijn gemonteerd is waarschijnlijk omdat dat de enige
plek is waar die dingen passen. Achter de grille is waarschijnlijk te weinig ruimte en om arbotechnische redenen mogen de hoorns (en/of luidsprekers)
niet meer op het dak gemonteerd worden. Dit zou schadelijk zijn voor het gehoor van het personeel in de voertuigen.
Ook bij politie en amulancedienst hebben de sirenes een verhuizing doorgemaakt richting grille of bumper. Omdat deze diensten veelal gebruik maken van
luidsprekers ipv hoorns, is het, vanwege de kleinere afmeting uiteraard makkelijker om deze weg te werken.
Servo Per Amikeco


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #385 Gepost op: 18 januari 2008, 17:01:11
Ik vind die pijlen op de auto's van rijkswaterstaat erg onduidelijk overdag tijdens de regen , dinsdag was er op de afslag nieuw-vennep een ongeval gebeurd alles stond en lag op en in de diverse voertuigen , het voertuig van rws had de "rode pijlen aan staan" maar ik vond het zeer onduidelijk , wit of geel vind ik stukken beter zichtbaar

Het klopt idd dat de pijlen in de matrixborden veel minder goed te lezen zijn dan bijvoorbeeld een traffic advisor of DRIP. Dat is ook een van de reden dat de voertuigen van de weginspecteur tegenwoordig niet meer worden uitgerust met een dergelijke tekstmatrix.
Een van de redenen dat wij uiteindelijk voor de Vista hebben gekozen ipv de Whelen Edge (Honac) of Premier Hazzard Ultramax (Marelko) is de mogelijkheid om naast een programmeerbaar tekstbord ook een traffic advisor in de balk te monteren.
Daarnaast is het tekstbord van Premier Hazzard (de tekstborden die dus op de oudere WIS-auto's zitten) uitgerust met een hele grote lompe bedieningskast, met een erg storingsgevoelige aansluiting en dit bord maakt naar mijn mening gebruik van een moelijk leesbaar lettertype.
Servo Per Amikeco


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #386 Gepost op: 18 januari 2008, 17:59:14

Een van de redenen dat wij uiteindelijk voor de Vista hebben gekozen ipv de Whelen Edge (Honac) of Premier Hazzard Ultramax (Marelko) is de mogelijkheid om naast een programmeerbaar tekstbord ook een traffic advisor in de balk te monteren.
Daarnaast is het tekstbord van Premier Hazzard (de tekstborden die dus op de oudere WIS-auto's zitten) uitgerust met een hele grote lompe bedieningskast, met een erg storingsgevoelige aansluiting en dit bord maakt naar mijn mening gebruik van een moelijk leesbaar lettertype.

De nieuwste wagens van de weginspecteurs Amsterdam zijn nog wel voorzien van deze tekstborden (degene met ONGEVAL <===== ONGEVAL ======> er op (zie weginspecteur.nl edit: site gestopt)

Ik kom nu op google ook deze foto tegen;

Waarbij de trafficadvisor onder de tekstkrant zit.
Gemaakt door VID.nl




Werk je zelf ook bij RWS?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #387 Gepost op: 18 januari 2008, 18:19:59
Dit heeft ermee te maken dat op de huidige versies van RWS wagens een Premier Hazard Ultimax is gemonteerd.

Deze balk heeft ten opzichte van de vorige generatie (de Optimax en de Maxim 90) 2 levels waar verlichting in kunnen.

In de toplaag zit de primaire verlichting (draaiers, strobes en tekstbord) en in de onderste laag zit de secundaire verlichting (knipperlichten, traffic advisor en remlichten)

Wees maar blij dat je voor de Vista hebt gekozen, dit is het enige type balk dat haar rubbers goed voor mekaar heeft bij een dual layer balk. Premier Hazard is een ramp.

Trouwens wel heel erg de vraag of je tekstbord en arrowbar tegelijk wel goed kan lezen....


Groeten, Ruud


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #388 Gepost op: 18 januari 2008, 19:03:59
zag vandaag er eentje rijden met de tekst "Coentunnel afgesloten"

Off-topic

Was gelijk 2 1/2 uur later thuis ( pont naar zaandam )

on-topic


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #389 Gepost op: 18 januari 2008, 21:51:36
Dit heeft ermee te maken dat op de huidige versies van RWS wagens een Premier Hazard Ultimax is gemonteerd.

Deze balk heeft ten opzichte van de vorige generatie (de Optimax en de Maxim 90) 2 levels waar verlichting in kunnen.

In de toplaag zit de primaire verlichting (draaiers, strobes en tekstbord) en in de onderste laag zit de secundaire verlichting (knipperlichten, traffic advisor en remlichten)

Trouwens wel heel erg de vraag of je tekstbord en arrowbar tegelijk wel goed kan lezen....


De bovenstaande foto is een Whelen Edge met traffic-advisor   ;)
De Ultimax waar de RWS mee rijd omgeving amsterdam is voor zover ik ze zie rijden (nog) niet voorzien van een traffic-advisor, wel een omhoog-schuifbare tekstkrant. Deze voertuigen hebben aan de achterzijde vier oranje led's welke om en om X - - X   |  -XX- knipperen. Ook zijn deze voertuigen aan de voorzijde voorzien van oranje led's achter de voorruit en wigwag ;)

Bij de dienstvoertuigen die ik gezien heb van de politie, waar een VISTA en een Tekstmatrix inzitten kun je de tekstmatrix en de advisor aan gooien. In de tekstmatrix krijg je dan <<<<< ONGEVAL. of alleen de traffic advisor <=====.
Je zult ze gerust samen aan kunnen zetten, ik weet alleen niet of dat ook gebeurd....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !