Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1181829 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #400 Gepost op: 4 maart 2008, 17:46:23
Dat heet een verloop-stekkertje!!  >:D

Van 2x3 gekoppeld naar 2 afzonderlijke draden met "3-koppige" connector


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #401 Gepost op: 9 maart 2008, 03:25:57
(Nooit gedacht dat je met dit onderwerp 34 pagina's kon vullen... ;))

Ik vind eigenlijk: hoe meer herrie en lampen in het verkeer, hoe minder deze nog opvallen. Er is sprake van een soort geluid- en lichtspiraal. Iemand in een rijdende ghettoblaster hoort je toch niet aankomen. Daar helpen ook geen dubbele Marin Horns tegen. Met enige nostalgie denk ik terug aan de tijd dat je 's-nachts onderweg naar de brand niemand wakker hoefde te toeteren, omdat er toch nauwelijks verkeer op straat was, één blauwe lamp volstond. Je had daardoor ook weinig publiek. Het is natuurlijk wel wat drukker geworden, maar je hoort in de grote steden tegenwoordig zoveel voorrangsvoertuigen, dat het verkeer er nauwelijks nog voor wijkt. Vinden jullie dat alle nieuwe signalen ertoe bijdragen dat je beter kunt opschieten?
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Gast

  • Gast
Reactie #402 Gepost op: 9 maart 2008, 11:46:47
Ik denk dat je nostalgie daar moet plaatsen waar het hoort, in een blijde gedachte aan vroeger toen je nog om 7 uur zonder files naar je werk kon komen. In dat licht gezien, is het natuurlijk niet allen "wel wat drukker" geworden maar met een veelvoud aan verkeer drukker geworden dat je dat niet met dezelfde veelvoud aan signalen kunt compenseren, en dat hoeft ook niet.
De weg-gebruiker in het algemeen, is mijn rijdende waarneming, let minder op het verkeer om zich heen. Dat beperkt zich niet alleen tot voorrangs-voertuigen maar tot ander verkeer als totaal-plaatje.
Tunnelvisie (ik moet rechtdoor) met of zonder muziek in de auto, met of zonder MP3 speler in de gehoor-ingangen gepropt, gecombineerd met de toegenomen egoïstische houding van de mensen in de afgelopen jaren lijken ertoe te leiden dat de voorrangs-voertuigen niet meer voldoende "gewaardeerd" worden als voorrangs-voertuigen.
Ja, tot ze zelf in die ambu liggen of politie nodig hebben, maar op de weg als weggebruikers zie je vaker en vaker een soort halsstarrige houding van "ik sta in de file, waarom zou ik jou erdoor laten met je lampen"... Ik heb het op de A9 met verbazing een keertje aangezien hoe een auto op de linkerbaan bleef rijden met een Ambu in A1 erachter.... hij ging NIET aan de kant.

Naast het compenseren van in-auto-geluid, oftewel monteer maar 2 speakers op de bumper, gooi er maar 200Watt uit en een Q-siren voor alle brandweer-auto, en meer verlichting op de auto (maar met de nieuwe regels binnenkort zal dat niet gebeuren) is een verandering in mentaliteit nodig bij een deel van de weggebruikers. Zodra je blauw ziet, geluid hoort, aan de kant met je auto.
Een nieuwe overheidscampagne, waarom ook niet, voor betere bewustwording zou best mogen:

"Zie je blauw en hoor je teetuuu, geef dan voorrang en ga aan de kant. Misschien zijn ze wel onderweg naar je huis, familie of vrienden toe"... zoiets.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #403 Gepost op: 26 april 2008, 20:29:04
Ik heb een vraag mbt de sirenes op de politie golfjes in Amsterdam.

Over het algemeen zijn er 2 sirenes, de 'holle'-sirene en de sirene die wat scheller klinkt met een lichte tril.

Nou zou die 'hol-klinkende' sirene de nieuwe sirene zijn, maar worden ook alle nieuwe golfjes dan daadwerkelijk met deze sirene uitgevoerd? En heeft dit ook weer te maken met de leverancier van de sirene, of dat het meer opvalt?


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #404 Gepost op: 26 april 2008, 21:01:51


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #405 Gepost op: 26 april 2008, 22:57:24
Ik heb een vraag mbt de sirenes op de politie golfjes in Amsterdam.

Over het algemeen zijn er 2 sirenes, de 'holle'-sirene en de sirene die wat scheller klinkt met een lichte tril.

Nou zou die 'hol-klinkende' sirene de nieuwe sirene zijn, maar worden ook alle nieuwe golfjes dan daadwerkelijk met deze sirene uitgevoerd? En heeft dit ook weer te maken met de leverancier van de sirene, of dat het meer opvalt?

Beide sirene's zijn van HONAC en worden sinds 2001 al toegepast, dus ook in Amsterdam, over het algemeen wordt de schelle sirene in Amsterdam het meeste gebruikt maar de tremolerende gebruiken ze ook, dus niets nieuws onder de zon.

Ik heb van de "tremolerende" ook een filmpje gemaakt:  


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #406 Gepost op: 26 april 2008, 23:14:48

Ik heb van de "tremolerende" ook een filmpje gemaakt:  




Deze kunnen inderdaad versneld worden, de andere niet ... In de voertuigen uit Amsterdam Oost in ieder geval.

Wat mij in ieder geval opvalt is dat er zeker in Amsterdam veel verschillende Whelen sirene's worden gebruikt. De kraanwagens hebben ook verschillende er op zitten (ook de ''oudere'' whelen die ook op de ringweg auto's zaten).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #407 Gepost op: 26 april 2008, 23:17:08
Ik ben gek op alles wat blauwe, flikkere lampjes heeft  :)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #408 Gepost op: 26 april 2008, 23:17:50
De Amsterdamse voertuigen zijn niet echt wijkteam gebonden, die van oost kunnen volgende week ook in west rijden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #409 Gepost op: 26 april 2008, 23:20:45
De Amsterdamse voertuigen zijn niet echt wijkteam gebonden, die van oost kunnen volgende week ook in west rijden.

Daarom gaf ik even aan dat de voertuigen die toen in Oost stonden de sirene in ieder geval niet konden versnellen (oud type sirene).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !