Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1181753 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #500 Gepost op: 23 september 2008, 12:20:57
De reden dat er geen blauwe kappen op zitten is redelijk eenvoudig.

Gekleurde leds achter een andere kleur lens (behalve wit) verliezen een enorme hoeveelheid aan lichtintensiteit. Whelen geeft zelfs in de product sheets aan dat gekleurde leds alleen achter dezelfde kleur lens als de led, of een clear lens. Daarnaast kunnen ze de lichtkleur niet garanderen door een andere lens. Hoe ze dit bij Federal Signal opgelost hebben is mij een raadsel.

In feite is de balk op het dak van die KMAR wagen gewoon een Whelen Freedom, waarbij ze de bovenste en onderste rij leds afzonderlijk geschakeld hebben.
Deze baseert inderdaad op de bekende Edge serie. Onderdelen zijn ook nagenoeg uitwisselbaar met de 9M strobe serie.
Het lensje wat ervoor zit (blauw en geel) is denk ik om te voldoen aan de herkenbaarheid. Gekgenoeg heeft deze balk ook typegoedkeuring zonder die blauwe en gele lenzen, als je hem via Woodway UK bestelt, dan is hij ook volledig E gertificeerd.


Groeten, Ruud


Gast

  • Gast
Reactie #501 Gepost op: 23 september 2008, 12:26:21
Zitten bij de VISTA de groene en amber leds in de Bovenlens of in de doorzichtige onderlens eigenlijk?

Bij deze LED Freedom zijn, naar ik heb vernomen, de gekleurde lensjes op verzoek inderdaad erin gezet en zijn het gezaagde stukjes lens, geen standaard artikel.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #502 Gepost op: 23 september 2008, 12:49:52
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,14554.msg535377.html#msg535377

In bovenste deel dus,...hoewel ik ze ook al in het onderste (transparante) deel heb gezien.
Servo Per Amikeco


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #503 Gepost op: 23 september 2008, 18:42:38
Zitten bij de VISTA de groene en amber leds in de Bovenlens of in de doorzichtige onderlens eigenlijk?

Bij deze LED Freedom zijn, naar ik heb vernomen, de gekleurde lensjes op verzoek inderdaad erin gezet en zijn het gezaagde stukjes lens, geen standaard artikel.
Kan het niet zo zijn dat men in het bovenste gedeelte van de Vista's amber leds hebben zitten, amber en blauw wordt dacht ik groen? Zo maar een gooi hoor, heb ze namelijk nog nooit zonder kap zien branden!

Goeten Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #504 Gepost op: 23 september 2008, 19:41:55
Bij de nieuwe Sputnik Vista  LED´s zit er een blauw en groen achter de blauwe kappen. Groene is geen ´´prioriteits´´ signalering en dus is de felheid niet nummer 1.

Oranje zit in de onderste (witte) doorzichtige laag!.

Dit is de opzet bij een ''volledig'' uitgeruste balk. Mogelijk kan er ook gewisseld worden, als oranje niet in de balk word gemonteerd, dat groen in het witte gedeelte word gezet. Dat heb ik volgens mij al eens gezien (op een busje van amsterdam mogelijk?).

De groene lampen zijn ook verschillend te leveren. Knipperend of ''steady burn''.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #505 Gepost op: 24 september 2008, 11:03:44
En bij ons korps heeft men (geloof ik, als ik 't goed herinner) gekozen voor steadyburn. Verder is de opzet zoals Jerommeke omschrijft.



Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #506 Gepost op: 24 september 2008, 11:24:48
Kijk,...die foto maakt een hoop duidelijk.
Volgens mijn informatie was het namelijk niet mogelijk om zo'n halve cirkel van 14 Sputnik LED's in de transparante basis te plaatsen.
Dit zou alleen mogelijk zijn in het bovenste deel van de balk, 2 lagen boven elkaar.
In de basis zijn zo te zien losse modules met 3 Sputnik LED's geplaats.
Dit betekend dus ook dat de alley-lights verdwenen zijn???

Mooie Barcley bak trouwens,....die komt bij ons volgende week ook op de Vitara. Eindelijk dat windgeruis weg hoop ik.
Servo Per Amikeco


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #507 Gepost op: 24 september 2008, 11:39:56
Hoi,

Past wel onderin, maar meestal doen ze dat bij een EU versie van de Arjent en niet bij de Vista. Ken een collega transportbegeleider uit Zwitserland die een dergelijke balk heeft.
Om boven en onderin een boog te maken, is nogal wat gedoe met kabels...en bevestiging boven op elkaar is makkelijker wat dat betreft.
Secondary lighting in NL zijn meestal losse lightheads en halogeen alleys.

groeten, Ruud


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #508 Gepost op: 24 september 2008, 12:30:59
Nee, de alleylight zit er ook nog in, zie mijn andere foto's een pagina of 2 terug... Ik weet nog niet wat deze LED unit naast de alleylight doet, ik denk dat 't een onderdeel is van de Traffic Advisor..


Gast

  • Gast
Reactie #509 Gepost op: 24 september 2008, 12:36:44
Is het niet één van de oranje units, als onderdeel van de "360 rondom zichbaar" kleur?