Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1181909 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #790 Gepost op: 24 juli 2009, 20:08:53
Ik heb deze "Viper" demo-balk uit de USA laten overkomen, hij was maar deels gevuld met blauw. Via Parasource in de UK gelijksoortige GEN2 rode LED-units gekocht en de regel-print voor de traffic advisor. De rode en blauwe units heb ik geshuffeld en op andere posities teruggebouwd zoals het mij het 'leukste" lichtpatroon zou lijken. Voor het "oog" ga ik nog een flasher op de takedowns zetten.

De GEN2 LED units in de onderbak gemonteerd.


Video van de flitspatronen.
http://s628.photobucket.com/albums/uu1/fopneus/China%20made%20LED%20lightbar%20and%20lights/?action=view&current=China_LEDbar.flv


Klik hier voor alle pics en de video


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #791 Gepost op: 25 juli 2009, 01:35:44
wat een lul verhalen over nep en namaak, alle sirene ontwerpen van alle amerikanen, (whelen, federal signal inkluis) hebben alles van elkaar nagemaakt, allemaal het zelfde princiepe, dezelfde eindtrap, zo ook de chinezen, taiwanezen, koreaanen en nog veel meer.

voor het nu geeiste hoge geluidsdruk kunnen de meeste dan ook niet mee komen, daar zijn nieuwe princiepes voor ontwikkeld, maar uiteraard ook die worden weer van elkaar af gekeken

de luidspreker driver units komen voor een groot deel uit taiwan vandaan, ook een aantal van whelen en federal signal, de behuizing wordt door een subcontractor voor diverse merken gemaakt een aantal niet eens exclusief.

het aluminiumprofiel van de daksets komen ook weer her en der vandaan en is niet van 1 merk alleen, dus veel ''namaak''

dus laten de chinezen lekker mee doen, de eindgebruikers beslissen zelf waar ze het kopen en als er iemand weer goedkoper kan leveren, dan gaat dat gewoon door.

wel hebben we in nederland te maken met de nieuwe regelgeving, klasse 2 voor het licht en ''e''-certificering voor de overige elektronica, echter wie controleerd dit, dat is nog steeds niet in orde.

veel materiaal wat er nu op geschroefd wordt voldoet nog steeds niet, maar als er geen alternatief of veel te duur, dan wordt wat wel te koop is gebruikt en bied je de kans voor ander materiaal.

zowel whelen als federal signal (ook de anderen) maken hun eigen led's en lensjes ook niet, ook zij kopen dit in.

overigens geld de huidige keuring alleen in nederland, duitsland is ook wat strenger, maar de rest weet ik zo net nog niet.

Tomar in canada ''kopiert'' een aantal produkten van whelen, deze laatste heeft tomar al meerdere rechtzaken aangedaan, resultaat een aantal gewonnen en een aantal verloren en we kopieren dus gewoon ''legaal'' verder.

veel kopieen zijn niet eens slechter ook van de chinees/taiwanees niet, alleen de prijs is anders.

de service is niet bij iedereen het zelfde en daar kan je als bedrijf je onderscheiden en de klandizie mee verdienen.

leven en laten leven, en moge de beste winnen.
Nemo me impune lacessit


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #792 Gepost op: 29 juli 2009, 01:29:56


Dienst: Brandweer Schiphol
Soort voertuig: AFO
Merk & type: Toyota Landcruiser
Byzonderheden: Volle bak met verlichting en signalering

Ook op dit voertuig zit de "Rode lamp"
Wat is de betekenis van deze rode lamp? Is dit specifiek voor luchtvaartdoeleinden?

Ik hoorde ergens iets dat op luchtvaartgebied de rode lamp betekend dat je dit voertuig niet mag passeren en dat het  voornamelijk gebruikt wordt door de voertuigen welke de start/landingsbanen vegen. Ik kom rode lampen bij voertuigen tegen op dit forum als ze luchtvaartgerelateerd zijn.


Dus ... Rode optische signalering??? Betekenis??? Wie???
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #793 Gepost op: 29 juli 2009, 21:35:33
Ook op dit voertuig zit de "Rode lamp"
Wat is de betekenis van deze rode lamp? Is dit specifiek voor luchtvaartdoeleinden?

Ik hoorde ergens iets dat op luchtvaartgebied de rode lamp betekend dat je dit voertuig niet mag passeren en dat het  voornamelijk gebruikt wordt door de voertuigen welke de start/landingsbanen vegen. Ik kom rode lampen bij voertuigen tegen op dit forum als ze luchtvaartgerelateerd zijn.


Dus ... Rode optische signalering??? Betekenis??? Wie???

De rode lamp op de foto van Jeroen was ter aanduiding van de commandofunctie. In de rest van Nederland gebruikt met daar groen voor en jawel, op het nieuwe voertuig zit een groene lamp in plaats van een rode O0

de bedoel je
http://www.brandweerschiphol.nl/sloten/brw1_nieuw/brw1.html

vervangt de toyota

Verder moeten 'alle' voertuigen op luchthaventerrein voorzien zijn van rode obstakelverlichting (toplichtjes). Als je goed kijkt kan je die op de nieuwe vito ook zien zitten (boven de achterklep).
Machines als sneeuwschuivers en veegwagens hebben daarbij nog rode zwaailampen op het dak, zoals je al aangaf
(slechte kwaliteit, destijds gefotografeerd op ISO 800 bij daglicht ::) ;))

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #794 Gepost op: 29 juli 2009, 23:09:32


Ik dacht ik post ook maar weer eens een fotootje. Whelen Justice led lichtbalk. Je ziet ze in NL niet zoveel. Dit is een uitvoering voor de engelse markt. Uitgevoerd met een witte LED spotlight naar voor (ook met knipperfunctie). Verder zit er een zogenaamde "Gatso flash modus" op. De middelste blauwe flitsers gaan dan langzaam alterneren, waarbij altijd één led lamp van de balk aanstaat. Op die manier is altijd duidelijk wanneer voertuigen door een flitskast worden gefotografeerd of ze prio 1 reden.

Normaalgesproken worden deze balken op de kleine "Pandacars" gemonteerd, oftewel de kleinere surveillancevoertuigen/ noodhulp voertuigen.

Aan de achterkant zit nog een extra set rode led flitsers. Blijkbaar in Engeland verplicht op uitrukvoertuigen(?)


Groeten, Ruud


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #795 Gepost op: 2 augustus 2009, 21:11:56
Zag ik vandaag een nieuwe Golf+rijden van Hollands Midden met daarop een Vista Led balk.
Wat mij opviel was dat de traffic advisor anders was dan de andere. De twee buitenste lampen flitsten om en om en deden niet mee in de lijn zoals bij de andere golfjes wel het geval was. Attentie waarde was wel hoger, maar de "pijl" werd er niet echt duidelijker op.
Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #796 Gepost op: 2 augustus 2009, 22:25:52
Dat is de nieuwe versie van de LED vista, ivm nieuwe regelgeving. Oude programmering was niet 360 graden zichtbaar (te lang ''donker'' per kant). De arrowstick is in ieder geval vele malen slechter zichtbaar / verliest functie
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #797 Gepost op: 3 augustus 2009, 07:41:55
Dat is de nieuwe versie van de LED vista, ivm nieuwe regelgeving. Oude programmering was niet 360 graden zichtbaar (te lang ''donker'' per kant). De arrowstick is in ieder geval vele malen slechter zichtbaar / verliest functie

Kun je het "te lang donker" en "niet 360 graden zichtbaar" nader uitleggen.
Volgens mij gaat het hier om het amber gedeelte dat in de onderlaag van Vista zit. Dit zijn toch dezelfde Sputnik-units (halve maan) als blauw en groen bovenin de balk. Nu weet ik dat er vaak aan de voor en achterzijde blauwe units bijgeplaatst worden, maar wanneer er een full-tekst matrix in zit is hier geen plaats voor en volgens mij zijn de "halve manen" dan toch wel voldoende 360 graden zichtbaar.
Het "te lang donker" vind ik ook vreemd aangezien de Vista's zo'n snelle dubbelflits hebben dat je bijna niet ziet dat het 2 flitsen zijn en dat links al aan is als rechts nog niet eens helemaal uit is.

Wij hebben in onze Vista de buitenste units in de onderlaag in gebruik als richtingaanwijzer, dat betekend dat wij een Signal Master van 6 units overhouden en dat werkt prima. Uiteraard moet je dit dan niet gebruiken in combinatie met de alternerende alarmlichten of richtingaanwijzer, dan wordt het ook bij ons een vrij ondefinieerbaar patroontje.
Servo Per Amikeco


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #798 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:20:51
Onderste link zie je dat de arrowstick er vrij lang over doet om van links naar rechts te gaan (vanaf de linkerzijde van het voertuig heb je dus een vrij lange ''donkere'' periode) De nieuwe eisen, eisen een bepaalde frequentie en een bepaalde knippersnelheid. De oude versie voldeed daar niet aan, daarom is er een nieuwe programmering gekomen ... Ik heb daar (nog) geen filmpje van

Op verzoek:

http://s205.photobucket.com/albums/bb290/brandweeraalsmeer112/?action=view&current=DSCF1789.flv

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #799 Gepost op: 3 augustus 2009, 22:37:25
Is er zelfs een "eis" voor de snelheid van de traffic advisor "pijl"? ga weg....... het wordt steeds debieler hier in NL.... Dit valt toch helemaal niet onder de "360 graden oranje" regel?