Alles over flitsers, draailampen en overige signalering

Auteur Topic: Alles over flitsers, draailampen en overige signalering  (gelezen 1181806 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #910 Gepost op: 24 oktober 2009, 22:30:50
In de aflevering van Veilig op 20 oktober 2009 komt aan het einde een VW T5 (DHV Rotterdam) in beeld waarvan ze het stop bord gebruiken als een soort arrow stick.
Is dit iets nieuws?



Prachtig voertuig met prachtige signalering. Dit mag van mij de standaard worden voor heel NL!

Zie de link voor de beelden:
http://www.veilig.mediarotterdam.nl/
De VRD wordt een beetje misselijk ---> Laatste 10 seconden.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #911 Gepost op: 24 oktober 2009, 22:47:07
Net even zitten kijken.
Ziet er wel mooi uit die arrow stick op stopbordje


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #912 Gepost op: 24 oktober 2009, 23:32:14
In de aflevering van Veilig op 20 oktober 2009 komt aan het einde een VW T5 (DHV Rotterdam) in beeld waarvan ze het stop bord gebruiken als een soort arrow stick.
Is dit iets nieuws?



Prachtig voertuig met prachtige signalering. Dit mag van mij de standaard worden voor heel NL!

Nee, tekstmatrixen van o.a. Whelen en Federal Signal bieden optie om dit uit te voeren. Je kunt deze (voor)programmeren óf ter plaatse bedienen met een toetsenbord. In politievoertuigen zul je 99.5% van de gevallen voorgeprogrammeerde kranten zien.
Bij de full-size tekstmatrix in een Vista staat in iedergeval ook de >>>>>> of <<<<<< danwel <<<<>>>>>> tekens of gehele blokjes net als een arrowstick standaard geprogrammeerd.

Op deze bus is het niet meer dan een ''grappig'' extra'tje maar zeker niet opvallend en mensen hebben nog steeds géén idee wat er mee bedoeld word.

Let wel, je hebt tektmatrixen en stopmatrixen. Op de stopmatrix kun je alleen STOP danwel VOLGEN POLITIE tonen, op de tekstmatrixen kun je ''vrije'' teksten inveoren.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #913 Gepost op: 24 oktober 2009, 23:44:40
Wat mij dan benieuwd of dat "iets zachter" dan nog altijd voldoet aan de minimaal gestelde dB eis?
Zwaailampmaker, kóm der maar in!

uit veiligheids overweging doe ik even geen uitspraak, wat ik wel weet is dat er behoorlijk ''aangeklooid'' wordt.

andere toon hoogten dan de voorgeschreven zijn niet toegestaan.
Nemo me impune lacessit


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #914 Gepost op: 24 oktober 2009, 23:55:44
Nee, tekstmatrixen van o.a. Whelen en Federal Signal bieden optie om dit uit te voeren. Je kunt deze (voor)programmeren óf ter plaatse bedienen met een toetsenbord. In politievoertuigen zul je 99.5% van de gevallen voorgeprogrammeerde kranten zien.
Bij de full-size tekstmatrix in een Vista staat in iedergeval ook de >>>>>> of <<<<<< danwel <<<<>>>>>> tekens of gehele blokjes net als een arrowstick standaard geprogrammeerd.

Op deze bus is het niet meer dan een ''grappig'' extra'tje maar zeker niet opvallend en mensen hebben nog steeds géén idee wat er mee bedoeld word.

Let wel, je hebt tektmatrixen en stopmatrixen. Op de stopmatrix kun je alleen STOP danwel VOLGEN POLITIE tonen, op de tekstmatrixen kun je ''vrije'' teksten inveoren.

voor de duidelijkheid, een stopmatrix bestaat niet, een matrix is altijd een volledig programeerbaar veld waar zowel teksten als tekens in kunnen.

een vaste tekst is altijd een tekstbord met vaste tekst in een meestal 5x7 (5 breed en 7 hoog) karakter per letter.

een matrix is meestal 7 leds hoog en 42 leds breed en kunnen volledig vrij geprogrameerd worden, en dus alle teksten en tekens bevatten.
Nemo me impune lacessit


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #915 Gepost op: 25 oktober 2009, 00:04:11
uit veiligheids overweging doe ik even geen uitspraak, wat ik wel weet is dat er behoorlijk ''aangeklooid'' wordt.

andere toon hoogten dan de voorgeschreven zijn niet toegestaan.

Ik heb nog even gekeken en getest, echter ik hoor wel een iets andere toonhoogte maar het volume veranderd niet! Betreft overigens géén auto van de regio waar ik werk, daar hebben we volgens mij nog maar 1 auto met nieuwe signalering. Het voertuig waar ik naar heb gekeken is opgebouw door TM/CS  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #916 Gepost op: 25 oktober 2009, 00:27:45
voor de duidelijkheid, een stopmatrix bestaat niet, een matrix is altijd een volledig programeerbaar veld waar zowel teksten als tekens in kunnen.

een vaste tekst is altijd een tekstbord met vaste tekst in een meestal 5x7 (5 breed en 7 hoog) karakter per letter.

een matrix is meestal 7 leds hoog en 42 leds breed en kunnen volledig vrij geprogrameerd worden, en dus alle teksten en tekens bevatten.

Toch bestaan stop/volgen matrixen wel degelijk, maar dat was 'vroega'


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #917 Gepost op: 25 oktober 2009, 01:27:08
Is afhankelijk van de uitvoering die de klant besteld.

Losse "Stop/Politie" tekstborden, zoals in de bekende Whelen Edges, zijn mettertijd vervangen door matrixborden met meerdere teksten en tegenwoordig biedt vrijwel elke fabrikant full matrix aan.

Voor Whelen is dit o.a. de Whelen Smart Arrow Messenger en er zijn voor zover ik weet ook Honac en TMCS ontwikkelingen voor deze borden.

Dit soort matrixpanels zijn bij transportbegeleiders of verkeersregelaars ook steeds vaker terug te vinden. Deze kunnen dan ten tijde van een evenement voorzien worden van bepaalde teksten.

Bijgevoegd een voorbeeldbord:
Deze heeft 99 voorgeprogrammeerde teksten, maar kan dmv een laptop worden aangepast. Getoonde versie is niet alleen voor hoedenplank, maar ook voor bovenop een lichtbalk. Dit kunnen teksten, arrowpatronen of oplichtende vlakken zijn.
Uitgeschakeld ligt dit bord plat op de balk.

Heb wel gemerkt dat een conventionele arrowbar in een balk duidelijker zichtbaar is dan een matrixpanneel



Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #918 Gepost op: 25 oktober 2009, 11:33:22



Dienst:                    Politie Haaglanden
Roepnummer:                -
Soort voertuig:            Noodhulpvoertuig
Merk en type:              Volkswagen Touran
Overige bijzonderheden:    -

Weet iemand hoe deze lichtbalk heet? :-[


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #919 Gepost op: 25 oktober 2009, 11:36:21
Vista, als ik het goed heb. ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!