Hoeveel bhv-ers?

Auteur Topic: Hoeveel bhv-ers?  (gelezen 4323 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

(pre)ventje

  • Gast
Gepost op: 16 oktober 2006, 19:35:19
beste forumgangers,

ook al weet ik dat bhv een arbo aangelegenheid is wil ik jullie toch deze vraag voor leggen.

in een hotel met ongeveer 200 kamers zijn 's nachts maar twee personen (personeelsleden) aanwezig die ook de taak als bhv-er hebben. is dit voldoende??
deze vraag kan je ook stellen bij bv. een bejaarden/verzorgingshuis.

graag jullie reactie.

gr.
(pre)ventje




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2006, 19:40:02
Kijk eens op www.hoeveelbhvers.nl

succes!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2006, 19:42:42
beste forumgangers,

ook al weet ik dat bhv een arbo aangelegenheid is wil ik jullie toch deze vraag voor leggen.

in een hotel met ongeveer 200 kamers zijn 's nachts maar twee personen (personeelsleden) aanwezig die ook de taak als bhv-er hebben. is dit voldoende??
deze vraag kan je ook stellen bij bv. een bejaarden/verzorgingshuis.

graag jullie reactie.

gr.
(pre)ventje

Ik denk dat je in het verkeerde topic zit...  ;) :) we hebben ook een BHV topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=15.0 . Ik denk dat daar personen zitten die er wat meer van afweten.

Wat de brandweer belangrijk vind is dat er in de nachturen voldoende personeel aanwezig is om het brandcompartiment te ontruimen. Nu is dat in een hotel gemakkelijker dan in een bejaarden / verzorgingshuis waar je met mensen moet gaan helpen met de ontruiming. Dus voor een hotel kan het voldoende zijn maar voor een bejaarden / verzorgingshuis niet lijkt me!


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2006, 09:38:50
Of het voldoende is zal moeten blijken uit je calamiteitenplannen en je RI&E onderzoek. Allemaal zaken die door ARBO en de arbeidsinspectie moeten worden onderzocht, maar ik heb het nog niet vaak goed geregeld gezien.

Je voelt denk ik al aan je water dat 2 personen op 200 bejaarden wat weinig is...  :-\

J.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2006, 08:23:05
Wij hebben ook zo'n mooi woongebouw. Ooit opgezet voor 55 plussers maar deze worden ook ouder en zijn nu 80 plussers.
Het gebouw is eigendom van een instelling en de bewoners huren de woningen.
Sommige bewoners hebben meer hulp nodig dan andere. Een paar zijn zelfs bed gebonden.
De huisbaas is er een paar ochtenden in de week.

Wat nu bij een brand.  We zullen onze handen vol hebben aan de ontruiming.


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2006, 09:04:25
Tja, verzorgd wonen heb je natuurlijk ook in gradaties... dat zien ze waarschijnlijk niet als een verzorgingstehuis, maar als een gewone groep woningen.
Ligt er een beetje aan hoe de instelling het heeft ingekleedt, of er daar BHV'ers aanwezig moeten zijn, maar ik denk het niet eens...

Zie het van een andere kant, je hebt ook hele woonwijken vol bejaarden, daar moet je als brandweer ook iets mee... elke woonunit is (hopelijk) nog steeds een sub-bc.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


vinma

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2006, 13:30:05
ook al weet ik dat bhv een arbo aangelegenheid is wil ik jullie toch deze vraag voor leggen.

Vooruit, dan ook nog even een antwoord van uw nederige arbo-adviseur (ik dus.... ;))

De arbowet ligt altijd onder voor, omdat er teveel details in geregeld zouden zijn.... maar het "wettelijke" aantal BHV'ers is een mooi voorbeeld van een artikel wat zegt "Gij zult het goed regelen!". Maakt niet uit hoe, regel het en toon aan dat het "veilig" is.
Da's natuurlijk allemaal een beetje kort door de bocht, maar de arbowet zegt in een notendop:

de BHV'er heeft 4 hoofdtaken, en hij moet deze naar behoren kunnen uitvoeren!

Het naar behoren uitvoeren kan betekenen dat er voldoende BHV´ers aanwezig zijn om deze taken uit te voeren. Rekenprogrammaatjes geven je slechts een idee van waar het heen kan... maar nogmaals.... het is sterk afhankelijk van een groot aantal factoren. Eén van de manieren om daar achter te komen is oefenen, oefenen en nog eens oefenen!!!
Dus niet aantonen dat je één BHV´er hebt per 50 personen, maar aantonen dat je (in de geest van de wet) erover hebt nagedacht, en eigenlijk ook toekomt met 1 BHV´er op 100 personen...............
 ;D ;D ;D


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2006, 18:49:45
beste forumgangers,

ook al weet ik dat bhv een arbo aangelegenheid is wil ik jullie toch deze vraag voor leggen.

in een hotel met ongeveer 200 kamers zijn 's nachts maar twee personen (personeelsleden) aanwezig die ook de taak als bhv-er hebben. is dit voldoende??
deze vraag kan je ook stellen bij bv. een bejaarden/verzorgingshuis.

graag jullie reactie.

gr.
(pre)ventje

hebben jullie 2 nachtportiers? ik heb een jaar lang louter alleen gestaan.. met soms 300+ gasten in huis (of 14 hectare aan hotel... ook prettig om te weten dat je dat moet afhollen bij een eventuele ontruiming)
Politie Aspirant niveau 4