Droge duikpakken

Auteur Topic: Droge duikpakken  (gelezen 9895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lauran.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Gepost op: 21 oktober 2006, 21:27:52
Als sportduiker ben ik opzoek naar het beste droogpak en daarnaast het pak met de beste kwaliteit.

Nu is het zo dat ruim half brandweer Nederland met de droge duikpakken van Viking duikt.
Daarnaast duiken ook andere beroeps groepen ermee zoals de marine, en offshore werkers.

Uiteraard ben ik bij de plaatselijke duikwinkel geweest om uit te vinden welk pak ik fijn vind duiken.
Helaas worden in Nederland zo goed als geen pakken van Viking meer verkocht.
Het is dus ook niet mogelijk om een Viking rubber droogpak uit te testen.

De mensen bij de plaatselijke duikwinkel vertelde: Vroeger doken deze beroeps groepen al met rubber en dat is altijd zo geweest. zij zijn bang voor iets nieuws.
Vreemd verhaal. Een commandant van een korps krabt zich wel 2x achter z'n oor wanneer hij de begroting moet maken en per duikpak 200 tot 400 euro zou kunnen uitsparen.  

Het feit dat zoveel brandweerduikers/mariniers/offshore medewerkers etc. met dit pak duiken roept vragen op. Waarom kiest een brandweer korps dat begint met brandweer duiken voor een Viking droogpak. Gemiddeld koop je een normaal droogpak tussen de 800 en 1200 euro. Het rubberen droogpak van Viking koop inclusief btw rond de 1450 euro.

Als een korps uit 30 beroeps krachten bestaat waarvan er 25 brandweer duiker zijn betekend dit een aanschaf van 25x 1450 euro. Een grote kosten post dus.

Voordelen aan een Rubber droogpak zijn
- Het snelle repareren indien het stuk raakt
- Het snelle aantrekken

Echter kan ik me niet voorstellen dat deze 2 pluspunten de reden zijn om voor een relatief duur droogpak te kiezen.

Kan iemand mij vertellen wat een Rubber droogpak en dan met name dat van Viking voor duik eigenschappen heeft.

Duikt het fijn?
Duikt het fijner dan andere materialen.
Zijn er brandweer duikers die wellicht dezelfde hobby delen maar prive voor een andere droogpak gekozen hebben?
Zijn er uberhoupt mensen die ervaring hebben met een Viking duikpak?



Dank voor een eventuele reactie


Lauran Welling




jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2006, 00:20:40
beste lauran het comfor in een viking pak is veel beter dan in andere pakken ook na een hele dag dragen dit komt niet alleen door het materiaal maar zeker ook door de afwerking geen naden op je lijf ook als het pak vaccuum is op diepte en wat nog belangrijker is je blijft zeer lang warm en dat is erg prettig.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2006, 11:59:34
Hoi,

Ik denk dat je goed moet kijken naar wat je gaat doen in je duikpak.
Een heavy-duty droogpak is erg sterk maar ook stugger en met name bedoeld om in te werken.

De reacreatieve duiker zwemt meer als dat er gewerkt wordt en zal zich dus lekkerder voelen in een wat dunner soepeler pak.
Ik heb zelf als instructeur gedoken in een Viking rubben-canvas drookpak van de marine en dat zit prima (mits de schoenen de juiste maat hebben) en is rekbaar.
De kans op lekkage is wat groter maar het is ook vrij eenvoudig zelf te repareren.
In de droogpakken van niet rekbaar materiaal zoals trilaminaat heb je meer ruimte nodig omdat je anders niet door je knieen kunt zakken etc, het pak zit dus losser met meer vouwen etc.
Momenteel duik ik met een compressed neopreen droogpak, het heeft het voordeel van een natpak (sluit goed aan om het lichaam) maar je blijft toch droog.
Een wolletje heb je meestel niet nodig (ik duik eigenlijk met alleen een wat dikker shirt) maar het nadeel is wel dat het wat gemakkelijk beschadigd. Het is dus minder geschikt om in te werken en ook wat minder geschikt voor minder ervaren duikers die nog wel eens tussen de oesters "landen".

Ik adviseer altijd naar een goed gesorteerde duikzaak te gaan (hier in Zeeland ondermeer in Scharendijke).
Wanneer je serieus van plan bent om een duikpak te kopen dan kun je vaak tegen geringe vergoeding of zelfs gratis proefduiken maken in de diverse type pakken.
Iedere duiker heeft zo zijn voorkeur en dus kun je alleen zelf bepalen welk duikpak voor welk doel het best geschikt is.

In je vrije tijd duiken in het zelfde pak als waarmee je als brandweer duiker werkt is misschien niet zo comfortabel, maar je kent het dan wel door en door en dat kan bij lastige inzetten toch een voordeel zijn.

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2006, 12:06:11
Als sportduiker ben ik opzoek naar het beste droogpak en daarnaast het pak met de beste kwaliteit.

Nu is het zo dat ruim half brandweer Nederland met de droge duikpakken van Viking duikt.
Daarnaast duiken ook andere beroeps groepen ermee zoals de marine, en offshore werkers.

Uiteraard ben ik bij de plaatselijke duikwinkel geweest om uit te vinden welk pak ik fijn vind duiken.
Helaas worden in Nederland zo goed als geen pakken van Viking meer verkocht.
Het is dus ook niet mogelijk om een Viking rubber droogpak uit te testen.

De mensen bij de plaatselijke duikwinkel vertelde: Vroeger doken deze beroeps groepen al met rubber en dat is altijd zo geweest. zij zijn bang voor iets nieuws.
Vreemd verhaal. Een commandant van een korps krabt zich wel 2x achter z'n oor wanneer hij de begroting moet maken en per duikpak 200 tot 400 euro zou kunnen uitsparen.  

Het feit dat zoveel brandweerduikers/mariniers/offshore medewerkers etc. met dit pak duiken roept vragen op. Waarom kiest een brandweer korps dat begint met brandweer duiken voor een Viking droogpak. Gemiddeld koop je een normaal droogpak tussen de 800 en 1200 euro. Het rubberen droogpak van Viking koop inclusief btw rond de 1450 euro.

Als een korps uit 30 beroeps krachten bestaat waarvan er 25 brandweer duiker zijn betekend dit een aanschaf van 25x 1450 euro. Een grote kosten post dus.

Voordelen aan een Rubber droogpak zijn
- Het snelle repareren indien het stuk raakt
- Het snelle aantrekken

Echter kan ik me niet voorstellen dat deze 2 pluspunten de reden zijn om voor een relatief duur droogpak te kiezen.

Kan iemand mij vertellen wat een Rubber droogpak en dan met name dat van Viking voor duik eigenschappen heeft.

Duikt het fijn?
Duikt het fijner dan andere materialen.
Zijn er brandweer duikers die wellicht dezelfde hobby delen maar prive voor een andere droogpak gekozen hebben?
Zijn er uberhoupt mensen die ervaring hebben met een Viking duikpak?



Dank voor een eventuele reactie


Lauran Welling  

  


Als een korps een duiktaak heeft,is die taak meestal toebedeelt door de regio waar het korps deel van uitmaakt.Kortom de materiaalaanschaf gebeurt ook veel door de regio,s,en die kopen groot in  ;)


lauran.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2006, 18:23:42
Dank voor de reactie's

Rest mij een vraag,

In de reactie van Jos staat iets omtrent warm blijven.

Wat bedoel je hier precies mee, Een Rubber droogpak is zonder geschikte onderkleding juist een droogpak wat erg koud is.
Het is erg goed te vergelijken met een trilaminaat droogpak. deze zijn erg koud, je word/blijft warm door de onderkleding.

Tenminste .... Dat hoor ik van kenners ....

Groeten:

Lauran


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2007, 14:35:58
Als je een half uur in water van 4graden ligt krijg je het echt wel koud zonder onderpak en met kun je rustig 70/80minuten uit houden en dan worden je voeten en je handen het eerstekoud je begint te rillen dan is hetv over en uit met de klus.
Voordeel is dat je ook weer sneller warm bent voor de volgende klus als je een onderpak gebruikt.

ps ik ben zelf drysuit diver  dus weet wel waar ik het over heb, en ook met brandweer duikers praat ik veel steek je ook veel van op hoor,buiten dat de huidige viking pakken zijn verstevicht met trilaminaat knie en elleboog stukken en dat scheelt weer in de reparatie kosten
Dank voor de reactie's

Rest mij een vraag,

In de reactie van Jos staat iets omtrent warm blijven.

Wat bedoel je hier precies mee, Een Rubber droogpak is zonder geschikte onderkleding juist een droogpak wat erg koud is.
Het is erg goed te vergelijken met een trilaminaat droogpak. deze zijn erg koud, je word/blijft warm door de onderkleding.

Tenminste .... Dat hoor ik van kenners ....

Groeten:

Lauran