Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 524610 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #960 Gepost op: 14 november 2010, 16:06:21

Dus als een paar postings terug iemand politiegeweld had gedefinieerd, had dat je een berg tikwerk gescheeld.  0098

In feite ben je het er dus mee eens, dat de politie in situaties komt waarbij het noodzakelijk dat zij eerst geweld gebruiken. Al dan niet na een waarschuwing dat geweld zal worden gebruikt.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #961 Gepost op: 14 november 2010, 16:37:48
Dus als een paar postings terug iemand politiegeweld had gedefinieerd, had dat je een berg tikwerk gescheeld.  0098

In feite ben je het er dus mee eens, dat de politie in situaties komt waarbij het noodzakelijk dat zij eerst geweld gebruiken. Al dan niet na een waarschuwing dat geweld zal worden gebruikt.

Nee, niet "eerst geweld gebruiken" maar "als eerste geweld gebruiken" Liefst natuurlijk "als enige geweld gebruiken", maar dat is niet altijd haalbaar.  Je uitgangspunt moet zijn geweld als tweede optie. Niet eerst schieten, dan vragen. De situaties dat je eerst geweld gebruikt moeten hoge uitzonderingen zijn en niet uit de eerder geuite (en later weer verwijderde) praktische overweging van "de eerste klap is een daalder waard", daar verzet ik me tegen.
Dus mochten jullie je hierin kunnen vinden, dan zijn we het inderdaad eens.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #962 Gepost op: 14 november 2010, 17:00:53
Nee, niet "eerst geweld gebruiken" maar "als eerste geweld gebruiken"

Henk, dat bedoelde ik ook. Speel maar wat met de klemtonen van mijn bericht (klemtoon op zij, in dit geval de politie). Dan lees je het zoals ik het bedoelde. (nadeel van een forum, je hoort de klemtonen niet)  O0

En v.w.b. die eerste klap die een daalder waard is; tja, als je ziet dat de verdachte geweld gaat gebruiken maar je bent 'm als agent net even voor, 100 punten. Of niet?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #963 Gepost op: 14 november 2010, 17:38:47
Henk, dat bedoelde ik ook. Speel maar wat met de klemtonen van mijn bericht (klemtoon op zij, in dit geval de politie). Dan lees je het zoals ik het bedoelde. (nadeel van een forum, je hoort de klemtonen niet)  O0

En v.w.b. die eerste klap die een daalder waard is; tja, als je ziet dat de verdachte geweld gaat gebruiken maar je bent 'm als agent net even voor, 100 punten. Of niet?

Eens. En dat terugkoppelend naar de (alleen) hulpverleners, dat alles kunnen wij waterredders, brandweermensen, ambumensen niet. Geweld kan alleen in zelfverdedegende vorm gebruikt worden en dat geldt alleen nog als je niet de mogelijkheid had te vluchten. Dus ik vind al het voorgaande in overweging genomen hebbende dat het de taak is van de politie om te zorgen dat jij, ondanks de verharde en steeds geweldadigere samenleving gewoon je werk kan blijven doen. Als je in het weeken in het centrum van Arnhem een gewonde op moet pikken, stuur dan gewoon maar alvast een paar bickers mee.

Als ik daar geluid op moet halen neem ik mijn mechelse herder mee.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #964 Gepost op: 14 november 2010, 17:43:28
Eens. En dat terugkoppelend naar de (alleen) hulpverleners, dat alles kunnen wij waterredders, brandweermensen, ambumensen niet.
 

Kunnen wij wel. Indien je het voor jezelf veilig acht, kun je iemand best in bedwang houden tot de politie er is. Maar over het algemeen gezien; daar hebben we de politie voor.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #965 Gepost op: 14 november 2010, 17:43:59
Is het een nieuw fenomeen? Of besteden we er nu pas aandacht aan?

Daarom schreef ik ook: (relatief) nieuw en zeer ongewenst fenomeen.


Infantiel?  Ik kan me voorstellen dat jij af en toe wat geweld oproept... :-\

Ik kan hier op reageren, maar bedenk me dat ik dat maar niet doe...
Never underestimate the power of stupid people


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #966 Gepost op: 14 november 2010, 21:54:13

Als ik daar geluid op moet halen neem ik mijn mechelse herder mee.
 



(kruising Tervuerense)

 123chill


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #967 Gepost op: 16 november 2010, 08:23:07
Bedreigde hulpverleners Rotterdam beter beschermd
Verpleegkundigen, artsen en andere hulpverleners van tien Rotterdamse ziekenhuizen zijn vanaf maandag 15 november beter beschermd tegen geweld en bedreiging van patiënten en bezoekers.

Geweldsprotocol
De verbeterde bescherming is te danken aan het ‘Geweldsprotocol Functionarissen met een publieke taak.’ Dit is een overeenkomst tussen de regiopolitie Rotterdam Rijnmond en een tiental ziekenhuizen in en om Rotterdam, waaronder het Erasmus MC.
Snel uit elkaar halen
De politie zal bij bedreiging of geweld in een ziekenhuis de dader in principe altijd aanhouden en zo snel mogelijk scheiden van het slachtoffer. De hulpverlener kan in een rustige, veilige omgeving aangifte doen. Een collega mag die taak ook op zich nemen, namens de getroffene.

Geen privégegevens
Angst voor represailles weerhoudt hulpverleners vaak van het doen van aangifte. Het protocol bepaalt dat de aangever geen privégegevens meer hoeft te verstrekken. De bedreigde of mishandelde zorgverlener die voor aangifte niet naar het politiebureau kan of wil, mag bovendien aangifte op de werkplek doen.

Voorrang bij politie
De aangifte van de verpleegkundige of arts krijgt voorrang bij de politie. Het Openbaar Ministerie zal er prioriteit aan verlenen of zelfs supersnelrecht toepassen.

Tegen grond drukken
Beveiligers van het ziekenhuis, maar ook andere personeelsleden en omstanders, mogen de verdachte stoppen, met dwang tegenhouden en desnoods op de grond drukken. Geweld hierbij moet wel gepast zijn.

Niet tolereren
De tien deelnemende ziekenhuizen hebben afgesproken alle geweldsincidenten te registreren, voor zover ze dat al niet doen. Artsen, verpleegkundigen en ander ziekenhuispersoneel wordt gestimuleerd geweld niet langer te tolereren en daadwerkelijk aangifte te doen.
www.medicalfacts.nl


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #968 Gepost op: 18 november 2010, 10:26:15
Vrouw mishandelt ambulancepersoneel

De politie heeft woensdagavond op de Bolswarderbaan een 27-jarige inwoonster van Franeker aangehouden. De vrouw wordt ervan verdacht ambulancepersoneel te hebben mishandeld.

De vrouw werd per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht. Toen zij eenmaal in het ziekenhuis was, kreeg de vrouw een woede aanval en sloeg en schopte het ambulancepersoneel. De hulpverleners maakten direct melding bij de politie waarna de vrouw na behandeling kon worden aangehouden. Zij werd voor verhoor ingesloten in het politiebureau. Het ambulancepersoneel deed aangifte.

http://www.hvnieuws.nl/index.php?action=1&id=3771


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #969 Gepost op: 19 november 2010, 11:36:40
Agent zwaar mishandeld op politiebureau Oss

OSS - Een 52-jarige agent is donderdagavond op het politiebureau in Oss zwaar mishandeld door een vader (43) en zoon (17) uit Geffen die verhaal kwamen halen wegens de aanhouding van hun zoontje respectievelijk broertje (14).

De agent moest naar het ziekenhuis waar bleek dat zijn jukbeen was gebroken en zijn oog opgezwollen was, meldde de politie vrijdag.

De 14-jarige jongen was eerder op de avond aangehouden voor een fietsendiefstal. In de hal van het politiebureau kregen ze ruzie met de agent en werd hij tegen de grond geslagen. Ook de vader en zoon zijn aangehouden. Bij fouillering van de 17-jarige jongen werd een mes gevonden.

Bron: www.nu.nl