Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 121569 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 17 december 2006, 23:33:54
1.   vertel mij nou eens wat er “medisch” is aan een eerste hulp opleiding. Zie verder mijn
      opmerking in mijn eerdere posting.
2.   en ja, velen vallen over de domeindiscussie. Niet vanwege het domein op zich, maar door
      de onduidelijkheid die hiermee geschapen wordt.
3.   er zijn zat ambulancehulpverleners met zeebenen en duikervaring, meer dan je denkt.
4.   waarom zou bij een ambulance reddingsboot de hulp eerst van een ander moeten komen?
      En hoezo “waar ligt de aansprakelijkheid bij kracht 8 “voor een ambulance reddingsboot?
      Hoezo”wie heeft er een vaarbewijs?. Alsof slechts personen die bij de KNRM werken een
      vaarbewijs hebben


@1
Citaat
Geneeskunde is een vakgebied dat zich richt op het functioneren van de cel, van weefsel, van organen en orgaansystemen en de invloed die ziektes of afwijkingen hierin hebben op het menselijk functioneren, zowel fysiek als psychisch. In de geneeskunde wordt gestreefd naar het herstellen van de gezonde toestand, het verzachten van symptomen of het voorkomen (preventie) van (ergere) pathologie. Mensen die zich bekwaamd hebben in dit vakgebied worden arts of geneesheer genoemd.
nl.wikipedia.org/wiki/Medisch - Definitie in context

Daar zou je het uit moeten kunnen halen. Volgens deze definitie zijn alleen artsen en geneesheren medici. Neerlandici zijn vakbekwaam in het Nederlands, toch zou ik niet zeggen dat ik geen Nederlands beheers.
Ik weet het niet, maar zolang de cursus mij leert aan te kondigen dat ik "medisch getraind ben" zal ik mij daar toch maar aan houden. Voor je het weet moet je een certificaat wat je nu eens wel gekregen hebt anders misschien wel weer inleveren ;D.

@2
Denk je dat het duidelijker wordt voor een leken publiek als diensten elkaar gaan betwisten over elkaars competenties?

@3
Waarom kom ik die nu nooit tegen! Natuurlijk zijn ze er wel, maar waar zijn ze als je ze echt nodig hebt, net als de politie. Altijd net druk met wat anders of onderweg naar iets wat meer urgentie heeft. Als er iemand met een gebroken been ligt zien ze daar nog geen aanleiding om te komen: veel te druk. En dan moet de zorg op het water er nog bij komen?

@4

Omdat zelfs een varende ambu niet altijd standby op het water is. Niet patrouilleert. Er moet voor deze dienst wel een 25 koppige bemanning vrijgemaakt worden.
De regiopolitie dacht er ook zo makkelijk over: gewoon een bootbemanning standby houden. Nou, never is dat ding er wanneer je 'm nodig hebt want de auto's bemannen gaat toch echt voor! Een vaarbewijscontrole moet drie weken van te voren ingepland worden en juist die dag regent het en zijn de enige drie boten op het water van de Randmeren die van de politie...

En denk nou niet dat iedereen die een patient in een auto kan vervoeren dat ook kan met een boot bij windkracht 8. Geloof me dat is ook niet altijd te leren. Ik heb uitstekende autorijders totaal ongeschikt gezien ( en af laten voeren) voor het besturen van een boot onder moeilijke omstandigheden.

Een vader van een van de leden is politieman en wilde eens een keerdje mee. Resultaat: een half jaar in de ziektewet omdat ie al bij wapper 5 door z'n rug ging (Sorry nog Wouter :-X). Langszij komen in storm omstandigheden en een patient varend overnemen is iets waar je echt op moet trainen, zijn de broeders bereid om daar een jaar of twee voor in training te gaan (en dan misschien alsnog er achter te komen dat het niets voor hen is)?

Wel zijn natuurlijk de ambubroeders graag geziene bemanningsleden van de verschillende reddingsdiensten!

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #41 Gepost op: 18 december 2006, 10:25:13
Met slecht weer geen ambu personeel mee op de reddingsboten, op zee heeft dit ook de voorkeur. Dan maar wat later het ambupersoneel ter plaatse omdat je in deze omstandigheden genoeg moeite hebt om je eigen personeel hierop te trainen. Dit geld eigenlijk voor alle andere hulpverleners alleen mee nemen zolang het weer het toelaat, deze verschillen zijn er per boot en vaargebied. Hierbij kan je zelf ook geen goede EHBO verlenen in deze omstandigheden omdat veel zaken echt onmogelijk worden in een boot die ligt te stuiteren.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #42 Gepost op: 18 december 2006, 11:31:41
Met slecht weer geen ambu personeel mee op de reddingsboten, op zee heeft dit ook de voorkeur. Dan maar wat later het ambupersoneel ter plaatse omdat je in deze omstandigheden genoeg moeite hebt om je eigen personeel hierop te trainen. Dit geld eigenlijk voor alle andere hulpverleners alleen mee nemen zolang het weer het toelaat, deze verschillen zijn er per boot en vaargebied. Hierbij kan je zelf ook geen goede EHBO verlenen in deze omstandigheden omdat veel zaken echt onmogelijk worden in een boot die ligt te stuiteren.

9910001

Dat is absoluut waar !!, Dat is bijvoorbeeld de reden dat nu uitgebreid aan testen zijn met slachtoffer in een skedco brancard aanboord te nemen waardoor ze aanboord met stevige wapper min of meer reeds gestabiliseerd in de skedco brancard aan boord nemen en dan daarna ook niet meer aanboord alle kanten op rolt of nog apart aan boord op een brancard genomen hoeft te worden.. We testen deze techniek nu uit..
Bij waterski-races werkt deze techniek al erg goed, en heeft zich daar al bewezen.. In trainingsituaties op de IJssel lijkt het ook aardig te werken..  We doen het nu met een geprepareerde sked met daarin een wervelplank wat echt vele minuten scheelt met zowel slachtoffer aanboord nemen, als een overdracht naar de ambulancedienst.
We hopen dat komend jaar ook te kunnen testen met een rapid deployment versie, Nadeel van een rapid deployment set is dat de overdracht naar de ambulancedienst iets meer vertraging op loopt en aboslute voordeel is dat er meer ruimte overblijft aanboord en ook voor onverwachte missies inzetbaar is.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #43 Gepost op: 18 december 2006, 16:03:03
Rescue, wie wordt jullie aansturende instantie? Bij evenementen zal dat anders zijn dan bij MKA geleverde 112-meldingen, of marifoon meldingen vanaf Rescue Den Helder. Ik ga ervan uit dat MR de komende periode in contact zal treden met de aanrijdende RAV's. Gezien de ligging zijn dat twee regio's. En dan zal er bekeken moeten worden binnen welke protocollen men de hulp kan leveren en welke hulp gewenst is binnen de hulpverlening.

Een mooi vergelijkend voorbeeld is het circuit alhier. Binnen de hekken van dit evenementen terrein mag men aan****** wat men wil. Maar als de aanrijdende ambulance de overdracht niet vertrouwd wordt de patient geheel opnieuw gescreend en behandeld. En ter plaatsen op dat terrein zitten vaak collegea, dus mensen van hun eigen proffessie. Laat dus staan als jij als goedbedoelde eerste hulpverlener aankomt met een slachtoffer op een plank met volledige immobilisatie. Suggestie is dan de aanrijdende dienst mee te laten varen. Hier wordt momenteel over gesproken binnen het concept van de ambulancezorg op (ruimere) wateren. Want ook het Ketelmeer of andere grote wateren vallen direct onder de verantwoording van de MKA. Alleen is de repressieve medische hulpverlening hier nog niet aan toe en zullen instanties als KNRM, reddingsbrigades of Medical Rescue een onmisbare schakel in de hulpverleningsketen vormen.

Dit zelfde geldt voor de KNRM indien men uitvaart voor een medivac, zowel binnen als buiten de 12 m zone.

RR (die wel meegaat met een wapper 8 )
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #44 Gepost op: 18 december 2006, 16:48:57
Rescue, wie wordt jullie aansturende instantie? Bij evenementen zal dat anders zijn dan bij MKA geleverde 112-meldingen, of marifoon meldingen vanaf Rescue Den Helder. Ik ga ervan uit dat MR de komende periode in contact zal treden met de aanrijdende RAV's. Gezien de ligging zijn dat twee regio's. En dan zal er bekeken moeten worden binnen welke protocollen men de hulp kan leveren en welke hulp gewenst is binnen de hulpverlening.

Een mooi vergelijkend voorbeeld is het circuit alhier. Binnen de hekken van dit evenementen terrein mag men aan****** wat men wil. Maar als de aanrijdende ambulance de overdracht niet vertrouwd wordt de patient geheel opnieuw gescreend en behandeld. En ter plaatsen op dat terrein zitten vaak collegea, dus mensen van hun eigen proffessie. Laat dus staan als jij als goedbedoelde eerste hulpverlener aankomt met een slachtoffer op een plank met volledige immobilisatie. Suggestie is dan de aanrijdende dienst mee te laten varen. Hier wordt momenteel over gesproken binnen het concept van de ambulancezorg op (ruimere) wateren. Want ook het Ketelmeer of andere grote wateren vallen direct onder de verantwoording van de MKA. Alleen is de repressieve medische hulpverlening hier nog niet aan toe en zullen instanties als KNRM, reddingsbrigades of Medical Rescue een onmisbare schakel in de hulpverleningsketen vormen.

Dit zelfde geldt voor de KNRM indien men uitvaart voor een medivac, zowel binnen als buiten de 12 m zone.

RR (die wel meegaat met een wapper 8 )

De organisatie die ons gaat alarmeren zal voorlopig de kustwacht zijn..

De overdracht zal gaan gelden met drie veiligheidsregio's RAV en 4 ambulancediensten geloof ik.. Behalve met Flevoland, (zijn we nog niet aan toe gekomen), zijn we met de andere partijen al in gesprek over de overdracht van slachtoffers en de opleiding voor onze medewerkers,  Alle hulp aanboord zal gedaan worden door medewerkers van MedicalRescue.NL.  

Morgen gaat de Chester tijdelijk uit dienst, voor groot onderhoud en nieuwe aanpassingen, zodat die in februari 2007 weer helemaal klaar is..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #45 Gepost op: 19 december 2006, 21:47:36
Ik heb met interesse de info over de FRS op Urk gelezen en vraag mij af of er nog meer vergelijkbare organisaties zijn.
Ik ben ook benieuwd of de nieuwe wet ambulancezorg meer ruimte voor dit soort initiatieven biedt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #46 Gepost op: 20 december 2006, 00:11:57
We hebben een belangrijke aanmoediging gekregen namelijk een cheque van 2500,00 euro van de bewonerscommissie van Woningbouw Vereniging Delta Wonen uit Kampen in het kader van hun 100 jarig bestaan..



Hiervan gaat het geld naar 5 droogpakken voor vrijwilligers.. Dit zijn droogpakken die ook geschikt zijn voor offensief zwemmen in bijvoorbeeld Swift Water....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 20 december 2006, 01:27:54
Ik heb met interesse de info over de FRS op Urk gelezen en vraag mij af of er nog meer vergelijkbare organisaties zijn.
Ik ben ook benieuwd of de nieuwe wet ambulancezorg meer ruimte voor dit soort initiatieven biedt.

Het was een pilot toch? En ik lees tussen de regels door dat de huisartsen het te belastend vonden en afhaakten (ze noemen dat een "dispuut") en dat nu alleen voor onwelwordingen wordt gereden. In 2001 is de subsidie gestopt, toen bleek dat de proef geslaagd was ??? .

Geweldig, wat een vohouders. Petje af!!!

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 20 december 2006, 01:28:45
We hebben een belangrijke aanmoediging gekregen namelijk een cheque van 2500,00 euro van de bewonerscommissie van Woningbouw Vereniging Delta Wonen uit Kampen in het kader van hun 100 jarig bestaan..



Hiervan gaat het geld naar 5 droogpakken voor vrijwilligers.. Dit zijn droogpakken die ook geschikt zijn voor offensief zwemmen in bijvoorbeeld Swift Water....


Gefeliciteerd Peter, je zult het goed kunnen gebruiken!

Henk


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #49 Gepost op: 20 december 2006, 14:41:49
Gefeliciteerd Peter en Stichting Medical Rescue.

Dit gebeurde vanmorgen, gelukkig is het goed afgelopen.

06:30:12 20-12-06 27 G KNRM       MAN OVERBOORD,PRIO1,STATION urk  
612200630121735448      1735448 Kustwachtcentrum ( Urk Bemanning Koningin Beatrix en Nagel )
612200630121735099      1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
612200630121735075      1735075 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant Meldkamer Flevoland )

06:34:25 20-12-06 5 G BRAN PRIO 1 : 244 281 271 KETELMEER SWIFTERBANT Drenkeling  
612200634250700370      0700370 BRW Swifterbant ( Uitruk )
612200634250700310      0700310 BRW Dronten ( Uitruk 1 )
612200634250700303      0700303 BRW Swifterbant ( Kazernealarm )
612200634250700301      0700301 BRW Dronten ( Kazernealarm )
612200634250700076      0700076 BRW Flevoland ( Duikers Urk )
612200634250700012      0700012 BRW Flevoland ( OvD-Midden )
612200634250700011      0700011 BRW Flevoland ( OvD-Noord )
612200634250700001      0700001 BRW Flevoland ( Monitorcode )

06:35:55 20-12-06 5 I BRAN PRIO 1 KETELMEER duikers opstappen bij oude visafslag  
612200635550700076      0700076 BRW Flevoland ( Duikers Urk )

06:37:33 20-12-06 5 G BRAN ALARMERING KOMT TE VERVALLEN Drenkeling is al weer aan boord!  
612200637330700370      0700370 BRW Swifterbant ( Uitruk )
612200637330700310      0700310 BRW Dronten ( Uitruk 1 )
612200637330700303      0700303 BRW Swifterbant ( Kazernealarm )
612200637330700301      0700301 BRW Dronten ( Kazernealarm )
612200637330700076      0700076 BRW Flevoland ( Duikers Urk )