criteria Lotus en intructeur EH

Auteur Topic: criteria Lotus en intructeur EH  (gelezen 14841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Gepost op: 21 december 2006, 08:44:49
Omdat we de kwaliteit van Eerste Hulp opleidingen en bijscholingen willen verbeteren en instructeurs en Lotussen gericht willen bijscholen, zijn we bezig een aantal criteria op te stellen waaraan een instructeur en Lotus zouden moeten voldoen.
Graag willen we daarvoor jullie mening horen.

- Wanneer is een Lotus is jouw ogen een goede Lotus?
- Wanneer is een Lotus in jouw ogen een slechte Lotus?



Groeten,

Henk
Jacqueline




neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #1 Gepost op: 21 december 2006, 23:52:32
Hoi,

Een goede LOTUS is, een slechte LOTUS die opbouwende critiec weet om te zetten in daden.

grootnis oet Hengel


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2006, 09:45:31
Hoi,

Een goede LOTUS is, een slechte LOTUS die opbouwende critiec weet om te zetten in daden.

grootnis oet Hengel

Geef eens wat voorbeelden?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 22 december 2006, 13:29:16
Een goede Lotus is mijns inziens een Lotus die de symptomen van een bepaalde aandoening realischtisch uitbeeldt.
Mijn ervaring is dat een aantal Lotussen hierin erg overdrijven, wanneer je bijvoorbeeld maar wijst naar een fractuur of bijvoorbeeld de betreffende arm slechts aanraakt dan kermen ze al van de pijn, ik weet inmiddels uit de praktijk en vele stages dat de werkelijkheid anders is.
Echte patienten zijn een stuk gemakkelijk in de omgang dan vele Lotussen.
Echte patienten die pijn hebben zullen die over het algemeen verbijten ipv het uitschreeuwen (althans zo is mijn ervaring)

Vele andere zaken spelen uiteraard ook mee, maar ja een wond goed op kunnen zetten etc is wel een erg open deur.
(Alhoewel je je kunt afvragen wat de meerwaarde is van een perfect uitziende wond)

Succes

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 22 december 2006, 18:33:09
(Alhoewel je je kunt afvragen wat de meerwaarde is van een perfect uitziende wond)

De  perfecte niet-perfecte wond heeft een veel hogere meerwaarde.
Want de meeste wonden lijken niet op de wonden volgens het boekje

Verder ben ik het helemaal eens dat de lotus geen voorgeschreven gedrag, maar slachtoffergedrag moeten vertonen.

Zo is het absoluut niet realistisch om een melder niet te helpen met doorvragen.


neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #5 Gepost op: 23 december 2006, 01:25:02
Hallo Jaqueline,

Ik bedoel een LOTUS die pas begind maakt net als ik fouten,
door na een inzet even met de instrukteur te praten kun je veel bijleren.

Vaak hebben zij goede tips die kunnen lijden tot een goede LOTUS.

Groeten.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 23 december 2006, 10:44:08
Vaak hebben zij goede tips die kunnen lijden tot een goede LOTUS.

Zonde van die Lotus zo'n lijdensweg, of bedoel je "leiden"  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #7 Gepost op: 23 december 2006, 17:10:27
Als Lotus zijnde wil ik hier graag even op inhaken.  ;D
Natuurlijk ben ik het er mee eens dat er genoeg lotussen zijn die tijdens hun spel veel kunnen overdrijven.
Maar ooit wel eens aan gedacht dat dit soms ook de opdracht kan zijn  ???  van de instructeur  ???
Maar ooit wel eens aan gedacht dat wanneer je een botbreuk speelt en je niet voldoende pijn aangeeft, de hulpverlener niet weet wat hij er mee aan moet  ???
Ook ooit wel eens aan gedacht dat veel hulpverleners bij het zien van een klein sneetje al om een ambulance gaan roepen  ???
Zo kan ik ook nog een poosje door gaan.

Natuurlijk is het heel fijn om een lotus de schuld te geven wanneer een hulpverlener niet weet wat hij met de situatie aanmoet.
Ik probeer zelf zoveel mogelijk natuur getrouw een spel neer te zetten en probeer ook om niet te veel te overdrijven. Overdrijven is ook een vak apart, maar aangezien ik in mijn werk genoeg voorbeelden tegen kom, weet ik hoe een echte slachtoffer kan reageren op pijn.
Als ik zelf iets mankeert, zal ik inderdaad de pijn verbijten en zo min mogelijk iets zeggen. Maar helaas zijn er ook patiënten die het echt uitgillen van de pijn.
Niemand is gelijk.

Ik maak ook genoeg instructeurs mee, die ook kunnen overdrijven. Die dingen zeggen die niet echt met de werkelijk overeenkomen.
Dat instructeurs een spel van een lotus willen zien met een bepaald letsel, die soms niet kunnen qua ancenering.

Ik denk dat je als lotus goede afspraken met de instructeur moet maken, maar dat de instructeur ook open moet staan als een lotus aangeeft, dat een bepaalde rol anders gespeeld kan worden als dat hij het zal willen hebben. Ik denk dat je dan op de goede weg zit.
Overdrijven als lotus zijnde is niet nodig, want in de werkelijke praktijk gebeurd dit niet vaak.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 23 december 2006, 17:22:32
Heleen, ik geef niemand "de schuld", niet de Lotus, niet de instructeur en ook niet de opleider van de Lotus.
Het gaat namelijk helemaal niet om "schuld" of "geen schuld".
Ik beantwoord slechts de vraag van dit topic "wat is een goede/slechte Lotus" en dit is een (in mijn ogen) een belangrijk criterium, meer niet hoor

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


neb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #9 Gepost op: 23 december 2006, 23:46:43
Hallo Heleen, ik overleg ook vaak van te voren eventjes,
dit kan soms best grappige dingen opleveren,
ik vroeg eens aan een instructeur waar hij de open onderbeenbreuk gespeeld wouw hebben,
ik kreeg als antwoord, kom maar gewoon het lokaal binnenlopen als je klaar bent,
je kunt wel bedenken wat ik gedaan heb.

groetjes en fijne dagen.