En als je nu wel zinkt?

Auteur Topic: En als je nu wel zinkt?  (gelezen 9388 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 23 november 2009, 15:59:57
Ik kan me haast niet voorstellen dat Defensie blij is met dit soort filmpjes.

Op de achtergrond meen ik de kazerne van de marinebrandweer Den Helder te herkennen. De rode tankautospuit is in ieder geval wel van de Marinebrandweer.
De gele tankautospuit is er één van de luchtmacht brandweer.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een andere ploeg hier op training was ::)

OK, hoe zit dat dan met de voorschriften in het leger. Ik kan mij zo indenken dat daar wat meer risico geaccepteerd wordt dan in de burger maatschappij?

Ik heb wel gekkere dingen gezien daar...

Henk


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #11 Gepost op: 23 november 2009, 17:11:32
Wat een vreselijk loze discussie weer. Met zo'n pak zal je echt niet zinken. Een bluspak is gecompliceerd, bestaat uit verschillende lagen om je te beschermen tegen hitten. Wat is de beste isolator? Juist, lucht. Je blijft dus gewoon drijven, en wat áls het fout gaat? Dan staat er op de ladder iemand zonder bluspak en op de kant iemand met een redvest (die zal 'ie echt niet aanhebben omdat 'ie niet kan zwemmen). Kortom, niks aan de hand dus. We moeten in Nederland is stoppen met nutteloze discussies over 'wat als'.

Om nog even antwoord te geven op de vraag (topictitel). En als je nu wel zinkt?..  ..Dan kon je niet zwemmen! En dán, maar alleen dán, is er wél een onaanvaardbaar risico genomen.
343, never forget.


Rene112

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 24 november 2009, 00:22:48
Ik ben niet zo deskundig in het beoordelen van de risico's bij deze actie... (enkele anderen zijn dat blijkbaar wel, gezien hun 'wijze woorden' :-\)

Natuurlijk is het de bedoeling om (op basis van de arbowet) de risico's bij de bron aan te pakken en deze niet met PBM's (persoonlijke beschermingsmiddelen) en repressief optreden, aan te pakken...

Maar... misschien is het nog interessant om te weten dat een compleet duikteam op enkele tientallen meters afstand klaar zit om uit te rukken?
Dit ervaren duikteam van de marinebrandweer is nog tot en met 31-12-2009 operationeel op en buiten het marineterrein...

groeten,
René de Caluwé


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 24 november 2009, 10:53:19
Wat een vreselijk loze discussie weer. Met zo'n pak zal je echt niet zinken. Een bluspak is gecompliceerd, bestaat uit verschillende lagen om je te beschermen tegen hitten. Wat is de beste isolator? Juist, lucht. Je blijft dus gewoon drijven, en wat áls het fout gaat? Dan staat er op de ladder iemand zonder bluspak en op de kant iemand met een redvest (die zal 'ie echt niet aanhebben omdat 'ie niet kan zwemmen). Kortom, niks aan de hand dus. We moeten in Nederland is stoppen met nutteloze discussies over 'wat als'.

Om nog even antwoord te geven op de vraag (topictitel). En als je nu wel zinkt?..  ..Dan kon je niet zwemmen! En dán, maar alleen dán, is er wél een onaanvaardbaar risico genomen.

Natuurlijk, in de jaren '60 zou dit een allom gewaardeerd filmpje zijn geweest. Maar sindsdien is het cowboy gehalte een stuk verminderd onder druk van een aantal (dodelijke) ongevallen en de mogelijk van daaruit voortvloeiende claims en is men (naar mijn inzicht terecht) voorzichtiger geworden met het nemen van risico's. Situaties die in eerste oogopslag volkomen zonder risico's leken, zijn in het verleden nogal eens volkomen uit de hand gelopen.

Dan zou je nog zo'n sessie kunnen houden in besloten kring. Maar alle deskundigheid ten spijt, overzien wat voor gevolgen het op internet zetten van een dergelijke aktie voor verstrekkende gevolgen kan hebben is iets heel anders. De sfeer die dit oproept staat haaks op de noodzaak de van oorsprong wat avontuurlijk aangelegde brandweerman toch vooral tegen zichzelf te beschermen, te doordringen dat risico's voordat zij genomen worden goed en deugdelijk dienen te worden afgedekt en dat een goed plan B achter de hand gehouden moet worden.

Dit filmpje wekt helaas de suggestie dat iedereen met een brandweerpak zo van een kade af kan springen als hij daar zin in heeft, dat is leuk en er kan je niets gebeuren want je blijft immers drijven.

Dat is de achterliggende gedachte achter onze veroordeling van dit op internet verspreid filmpje. "Mensen, probeer dit nooit thuis, de uitkomst behoeft niet hetzelfde te zijn als in de getoonde beelden" ontbreekt.

Als het filmpje op een verantwoorde manier gemaakt was, werd eerst getoond wat voor pak gebruikt werd en waarom, er op gewezen dat er ook pakken zijn waarbij je mogelijk niet blijft drijven, liet men zien dat er reeds een duiker IN het water lag voor als er iets mis zou gaan, werd uitgelegd dat er gekeken was naar watertemperatuur, conditie van de springer, diepte van het water en naar obstakels onder water. Lijkt misschien overdreven maar om de noodzaak van het in de gaten houden van de veiligheid te onderstrepen had ik de overige betrokkenen een redvest aangegeven en op de kant een medisch team stanby laten zien.

Zo draag je uit dat de veiligheid van je mensen boven alles gaat en dat cowboy acties uit den boze zijn.
Leuker maak je het niet, wel veiliger. "Let's be careful out there" ...

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 24 november 2009, 12:27:12
Wat een vreselijk loze discussie weer. Met zo'n pak zal je echt niet zinken. Een bluspak is gecompliceerd, bestaat uit verschillende lagen om je te beschermen tegen hitten. Wat is de beste isolator? Juist, lucht. Je blijft dus gewoon drijven, en wat áls het fout gaat? Dan staat er op de ladder iemand zonder bluspak en op de kant iemand met een redvest (die zal 'ie echt niet aanhebben omdat 'ie niet kan zwemmen). Kortom, niks aan de hand dus. We moeten in Nederland is stoppen met nutteloze discussies over 'wat als'.

Om nog even antwoord te geven op de vraag (topictitel). En als je nu wel zinkt?..  ..Dan kon je niet zwemmen! En dán, maar alleen dán, is er wél een onaanvaardbaar risico genomen.

Nog even een PS:

Gisteren zag ik onze minister van Financiën een opmerking maken over DSB:

"als je verdrinkt komt dat niet omdat je niet gered bent, maar omdat je niet kon zwemmen".

Alsof je als je kan zwemmen niet kan verdrinken...

Henk