En als je nu wel zinkt?

Auteur Topic: En als je nu wel zinkt?  (gelezen 9375 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 23 november 2009, 00:01:21
Zou hier een RE&I aan vooraf gegaan zijn? Volgens mij was er ook geen back up aan wezig om de persoon te redden als hij wel onderwater zou verdwijnen? Of zie ik dit helemaal verkeerd?  :)





tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2009, 00:19:12
Nutteloos en onverantwoord. Dat je met een broek en een jas blijft drijven weet ieder kind al dat zijn zwemdiploma heeft gehaald. Interessant was geweest als hij met helm en ademlucht toestel met aangesloten masker in het water was gegaan. Maar dan niet van deze hoge kade muur maar gewoon er in lopen. Blijk je gewoon door te kunnen ademen, en je blijft ook drijven.
Dus wat ze nou hiermee bereikt hebben...
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2009, 00:22:22
volgens mij is dit in de haven van den helder, en bij de marine moet je toch half vis zijn.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2009, 07:56:54
Dat gebeurt ook al met simpel een zomerjasje, dat komt door de luchtbel die er in gevormd wordt. Maar na verloop van korte tijd ontsnapt de lucht en wordt je weer zwaarder. Bij onze opleiding leerde je een jas te gebruiken als reddingshulpmiddel door knopen in de mouwen te maken en en zo bleef het jasje (even) drijven.

Ben het er mee eens, dit zegt niets. De backup was een man is een waadbroek op een ladder. Of ik dat nu zo'n veilig idee vind en of hier een RE&I aan vooraf gegaan zijn...

Wel goed dat ze wat aan testen doen.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 23 november 2009, 12:47:39
Vragen rond de Context van filmpje en de inhoud
In welke context word dit gedaan ?   :-X
Is dit een verkooppraatje voor bepaald type pak.. ?, of een onderdeel van een "serieuze" training ?  of bedoeld een ervaringstraject ?

Wanneer en waar is dit opgenomen ?

Vragen rond de opzet van test ?
Wat wilde deze mensen testen, hoe was de test opgezet ?,  is de test op wetenschappelijk verantwoorde manier gedaan ?
Is er alleen getest met de overall, of ook met de twee delige versie van het pak..

Vragen rond de veiligheids aspecten van test ?
Misschien zijn er buitenbeeld toch ook nog andere veiligheids maatregelen genomen, die we hier niet zien ?, kan iemand daar iets over roepen ?  Als er geen aanvullende veiligheids maatregelen zijn genomen, dan vraag ik me af over welke serieuze mensen met welk kennis niveau hier spreken..

Hoe diep is het daar ? hoe is het zicht ?
is de waterkant verkent op verborgen opstakels ?
Wat was het weer, wind en de winchill factor ?
welke opwarmende middelen waren aanwezig ?
Is er slecht 1 persoon te water gegaan ?


Vragen rond de effecten van dit soort "testjes" en filmpjes ?

ik schat in dat een van de effecten van dit soort "testjes" en filmpjes zal zijn dat mensen zonder gedegen kennis denken, hierin het bewijs zien, dat een dat type pak, een adequate vorm van persoonlijke beschermingsmiddel is bij waterincidenten.  En dat als je hier een natpak in haalt dat je gewoon zelfstandig naar de kant kan zwemmen ?
Ik kan me niet voorstellen dat mensen met voldoende kennis van zaken, dit soort effecten beoogen..

Ik schat in dat een effect zal zijn van dit filmpje, dat de doelgroep serieuze waterredders en mensen die werken bij Marine en offshore in binnen en buitenland de gemiddelde brandweerkorps al helemaal niet serieus nemen bij overstromingen en waterredding..  En dat het trainingsbedrijf wat dit organiseert, niet serieus genomen zal worden..

Mijn persoonlijke mening uitsluitende alleen gebasseerd op het filmpje

Verder als ik de commandant van dit korps zou zijn, zouden de instructeurs en bevelvoerder per direct op het matje moeten komen...

Onder het enige voorbehoud wat ik benoem, dat er buiten beeld geen aanvullende veiligheidsinstructies zijn genomen, is het gebrek aan kennis hier, en de stelligheid waar bij de instructeur iets benoemd, rond uit ten hemel schrijend.


Natuurlijk zink je niet direct in een gemiddeld pak met een waterkerende laag. Maar is dat het zelfde als je 15 minuten op je zelf bent aangewezen in koud stromend water ? Ik kan de zelfde test met de zelfde pakken ook uitvoeren, alleen dan hebben de deelnemers wel near-drowning verschijnselen en hebben we "4real" situaties..
En het is helemaal niet moeilijk om de krant koppen te laten verschijnen met "brandweerman verdronken bij testen pak "..
Als iemand de pakken en de vrijwilliger aanwijst zorg ik wel voor de test condities en iemand die het filmpje monteert..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 23 november 2009, 13:03:43
volgens mij is dit in de haven van den helder, en bij de marine moet je toch half vis zijn.

Op  2:49 is de instructeur te zien. Volgens mij is dit een Falck afbeelding


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #6 Gepost op: 23 november 2009, 15:14:26
De backup was een man in een waadbroek op een ladder.
Nou op 1,55 ongeveer is duidelijk te zien dat de man op de ladder GEEn waadbroek aan heeft.
En al zou hij het wel aan hebben dan is het daar waarschijnlijk te diep daarvoor.

Guust


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 23 november 2009, 15:20:13
Mijn fout, ik zag die enorme bretels en kon mij niet voorstellen dat die anders dan aan een waadbroek zouden zitten, ik zag het al helemaal voor me.

Nou, dat is dan weer een meevaller.  ;)

Henk


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #8 Gepost op: 23 november 2009, 15:30:36
de meeste bluspakken hebben een binnenlaag van lucht als isolatie. Door deze luchtlaag heb je natuurlijk ook een groot drijvend vermogen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 23 november 2009, 15:36:03
Ik kan me haast niet voorstellen dat Defensie blij is met dit soort filmpjes.

Op de achtergrond meen ik de kazerne van de marinebrandweer Den Helder te herkennen. De rode tankautospuit is in ieder geval wel van de Marinebrandweer.
De gele tankautospuit is er één van de luchtmacht brandweer.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een andere ploeg hier op training was ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s