Discussie over het redden van dieren

Auteur Topic: Discussie over het redden van dieren  (gelezen 13395 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #10 Gepost op: 21 december 2006, 16:00:38
Naar mijn weten is redden van dier geen prio 1 inzet

Omschrijving prioriteiten:

Prio 1

Een dringende taak is voor de brandweer een taak ter voorkoming of beeindiging van een voor mensen levensbedreigende situatie of van een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat. Voorts kan in uitzonderlijke gevallen ook het redden van dieren een dringende taak zijn.

Aldus vastgesteld in de branchrichtlijn ZHZ 2004

Dus het kan wel ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 21 december 2006, 18:57:16
Gegevens uit het kladbok komen niet in de pager te staan. e.e.a. wordt ingevuld bij bijv. de karakteristieken/ met behulp van parserterms.

Je hebt helemaal gelijk, ik was even abuis :) De strekking blijft echter gelijk, hoe meer termen er immers herkend kunnen worden des te groter de kans dat er een keer een foutje wordt gemaakt....

Groeten, Peter.


Ferrari_F50

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 21 december 2006, 19:40:00
Ik heb niet gezegd dat een honnd niet hoeft te worden gereanimeerd. Waar ik het over had zijn de richtlijnen met betrekking hoe er binnen de regels opgetreden wordt.

Of het nu een hond, kat mens of paard is die geranimeerd moet worden het gaat hier wel om het redden van een leven.


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #13 Gepost op: 21 december 2006, 22:05:25
Omdat ik ook mede het een en ander heb aangezwengeld in deze discussie zal ik even vertellen wat er afgelopen zomer is gebeurt.

Op een zonnige augustus middag net voordat onze kinderen vakantie kregen gingen mijn vriendin en ik nog even met de hond wandelen , onze hond Dave is nogal onwijs en niet moe te krijgen dus gaan we even naar het trapveld bij ons achter het huis. Na een aantal keren met een bal te hebben gegooid kreeg Dave in een keer een stok in de gaten waar hij de vorige dag met een andere hond mee aan het "stokje trekken" was. Meteen een onwijze sprint en vlak voor de stok met zijn voorpoten in de remmen .
Een seconde of 3 a 4 later komt de hond naar ons toe sjokken , op dat moment zien mijn vriendin en ik dat het bloed hem uit zijn bek stroomt.
We bedenken ons geen seconde en nemen de hond mee naar huis waar zij de dierenarts belt en ik meteen de hond in mijn witte golfje doe en met een ontzettende vaart naar de dierenarts rijd. Op het moment dat ik de hond naast mij in de voorstoel zet kijk ik in zijn bek en zie een rijtwond van ongeveer 4 cm zitten waar het bloed letterlijk uitstroomt. Gelukkig is de praktijk nog geen 600 meter bij ons vandaan. Eenmaal bij de arts aangekomen stroomt het bloed me van de ramen af en begint Dave tekenen van beginnende bewusteloosheid te vertonen. De dienstdoende dierenarts ziet mij aankomen onder het bloed en stuurt meteen iedereen zijn behandelkamer uit en geeft mij meteen alle ruimte om de hond op de grond neer te leggen. Samen hebben we Dave (die nog steeds kwispelde) onder narcose gebracht en geintubeerd terwijl de arts de wond aan het schoonmaken was en daarna te hechten kreeg Dave een ademstilstand en heb ik hem beademd waardoor hij snel weer zelfstandig begon te ademen.

Na een aantal spuiten tegen zwellingen etc. etc. lieten we de hond langzaam uit zijn narcose bijkomen, eenmaal weer bij zijn positieven hebben we 1,5 uur gewacht voor dat ik toestemming kreeg om de hond weer mee naar huis te krijgen.

Eenmaal thuis ging het toch mis......

Dave zijn keel begon op te zetten en door de druk lieten diverse hechtingen los en hij begon ook nog eens oud bloed op te geven. Na wederom de dierenarts te hebben gebeld en de hond in de auto gedaan te hebben troffen Arie (de dierenarts) en ik elkaar op de kruising bij ons huis. Omdat hij grote problemen voorzag zij hij we moeten met SPOED naar Wierden , Almelo heeft nl geen ok voor dieren.

Wij hebben toen met de alarmlichten aan en al knipperend met groot licht de rit binnen 10 minuten volbracht , helaas kreeg dave het onderweg al zo benauwd van de zwelling dat hij zijn kop op mijn schouder legde, op dat moment kreeg ik echt kippevel .
Bij de O.K. in Wierden aangekomen was Dave net bewusteloos geraakt en kreeg een ademstilstand we hebben met alle macht proberen te intuberen en dat wou bijna niet door de zwelling na enkele keren proberen lukte het toch , helaas kreeg Dave er ook nog een acute hartsilstand bij .......
Arie heeft nog een injectie adrenaline directin het hart gegeven maar het mocht niet meer baten.... Dave onze labrador van nog geen jaar was er niet meer.

Dat ik mijn (onze) vriend zelf heb afgelegd en ingepakt spreekt voor zich . Enkele dagen later hebben mijn vriendin en ik afscheid van Dave genomen en even later is hij gecremeerd.

Waarom ik jullie dit verhaal vertel .....

Ondanks dat ik een diergeneeskundig centrum op loopafstand heb liggen heeft Dave het niet gehaald , maar er zijn ook mensen die dat niet in de buurt hebben en voor die mensen kan ik begrijpen dat er bij een ongeval o.i.d. een first responder of wat dan ook gaat rijden om ook een dier te kunnen redden. Hopelijk komen er ooit dierenmabu's met echte dierenartsen op die auto's zodat ook onze vrienden de huisdieren bij een ongeval meer kans op herstel en overleven hebben.

Groet Ronald

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Gast48368

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 22 december 2006, 09:49:27
*slik*, wat een verhaal.........ben er even stil van........ :-X


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #15 Gepost op: 22 december 2006, 10:48:00
Uit onze Brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer:

De omschrijving van het begrip dringende taak
Hoe verhoudt zich de omschrijving van het begrip 'dringende taak' in de richtlijn tot de brandweerwet 1985 in relatie tot het redden van dieren?

Het redden van dieren wordt niet als dringende taak benoemd. Wel blijft het redden van dieren een taak van de brandweer. Algemeen wordt het risico van persoonlijk letsel ten gevolge van het rijden met signalen zwaarder gewogen dan het redden van dieren. Er kan door de bevelvoerder besloten worden toch signalen te voeren op weg naar een redding van dieren. Duidelijk dient hier een afweging plaats gevonden te hebben tussen het belang van het redden van dieren en de kans op persoonlijk letsel.

http://documenten.werkenvoorveiligheid.nl/cms/show/id=560918/chunkid=i30008_25/chunknr=25/pubid=i1121763915054

cu,
loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #16 Gepost op: 22 december 2006, 17:59:34
Uit onze Brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer:

De omschrijving van het begrip dringende taak
Hoe verhoudt zich de omschrijving van het begrip 'dringende taak' in de richtlijn tot de brandweerwet 1985 in relatie tot het redden van dieren?

Het redden van dieren wordt niet als dringende taak benoemd. Wel blijft het redden van dieren een taak van de brandweer. Algemeen wordt het risico van persoonlijk letsel ten gevolge van het rijden met signalen zwaarder gewogen dan het redden van dieren. Er kan door de bevelvoerder besloten worden toch signalen te voeren op weg naar een redding van dieren. Duidelijk dient hier een afweging plaats gevonden te hebben tussen het belang van het redden van dieren en de kans op persoonlijk letsel.

http://documenten.werkenvoorveiligheid.nl/cms/show/id=560918/chunkid=i30008_25/chunknr=25/pubid=i1121763915054

cu,
loe
Dit zegt genoeg denk ik zo
'T is elke keer weer brandweer...


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2007, 21:26:30
21:23:37   26-01-07   14   G   BRAN   PRIO 1 RIDDERSTRAAT 20 HAARLEM  KAT BEKNELD TUSSEN TWEE MUURTJES 746
701262123370107086                  0107086 BRW Haarlem-West ( Intern Alarm )
701262123370107081                  0107081 BRW Haarlem-West ( Lichtkrant Kazerne )
701262123370107011                  0107011 BRW Haarlem-West ( Beroepsploeg )
701262123370106999                  0106999 BRW Kennemerland ( Monitorcode )

en we hebben er weer een met prio 1 voor een dier HULDE!!!!!!


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2007, 15:28:57
Probeer maar eens uit te leggen als het mis gaat en er is een botsing waarom er zo hard werd gereden... Sorry, uw man is dood omdat we een kat tussen twee muurtjes moesten redden.  :-\

(Extreem voorbeeld uiteraard)
Arts  www.alphalog.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2007, 15:37:57
P2000 heeft standaard codes. Een P2000 bericht wil niet zeggen dat ze ook met deze prio uitgerukt zijn. Dat is de verantwoordelijkheid van de bestuurder en BV  ;)