RN in blad Crisisbeheersing van BZK

Auteur Topic: RN in blad Crisisbeheersing van BZK  (gelezen 5787 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Gepost op: 21 december 2006, 22:13:49
Vandaag de nieuwsbrief Crisisbeheersing in de bus, en tot mijn aangename verrassing stond daar een artikel van RN in over de verankering van de brigades in de veiligheidsregio. Goed werk, Luc!

Ik had graag het artikel als bijlage toegevoegd maar met maximaal 100kB gaat dat niet lukken.

http://www.minbzk.nl/onderwerpen/veiligheid/crisisbeheersing/publicaties?ActItmIdt=103648


Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #1 Gepost op: 26 december 2006, 16:24:36
Beste Koen,

Dank voor de complimenten. Bijgaand de platte tekst van het artikel. We gaan lekker door met het RVR project. Momenteel druk de financien inzichtelijk te krijgen voor zowel de regio's als voor versterking van de koepel. Bij BZK verhuizen we volgende week naar de directie Brandweer en GHOR en hier staan al diverse afspraken gepland om de boel voortvarend verder aan te pakken. En stiekem heb ik al horen fluisteren dat we bijna rond zijn met Financien waar het gaat om BTW/BPM vrijstelling en dat zelfs geloof ik met terugwerkende kracht. Mooie opsteker! Via de officiele kanalen snel meer hierover.  Discussie over herkenbaarheid van voertuigen wordt hier deels ook in bepaald. We starten dan ook snel met een intensief communicatietraject naar brigades en regio's. Tegelijk voert de Radboud Universiteit Nijmegen een onderzoek uit naar het imago van redddingsbrigades onder professionele hulpverleners binnen Haaglanden en Noord-Holland-Noord.

Volop ontwikkelingen!

Groet,

Luc

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #2 Gepost op: 26 december 2006, 16:48:14
Beste Koen,

Dank voor de complimenten. Bijgaand de platte tekst van het artikel. We gaan lekker door met het RVR project. Momenteel druk de financien inzichtelijk te krijgen voor zowel de regio's als voor versterking van de koepel. Bij BZK verhuizen we volgende week naar de directie Brandweer en GHOR en hier staan al diverse afspraken gepland om de boel voortvarend verder aan te pakken. En stiekem heb ik al horen fluisteren dat we bijna rond zijn met Financien waar het gaat om BTW/BPM vrijstelling en dat zelfs geloof ik met terugwerkende kracht. Mooie opsteker! Via de officiele kanalen snel meer hierover.  Discussie over herkenbaarheid van voertuigen wordt hier deels ook in bepaald. We starten dan ook snel met een intensief communicatietraject naar brigades en regio's. Tegelijk voert de Radboud Universiteit Nijmegen een onderzoek uit naar het imago van redddingsbrigades onder professionele hulpverleners binnen Haaglanden en Noord-Holland-Noord.

Volop ontwikkelingen!

Groet,

Luc

Luc,
Was een goed stuk, ik hoop van harte dat er nu eindelijk eens knopen in Den Haag worden doorgehakt!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 29 december 2006, 17:55:23
Luc,

aanvankelijk vond ik het stuk zeer mager. Totdat ik via de link van Koen de gehele nieuwsbrief las en in welk contekst jouw artikel daar geplaatst was. Dan is het voor de standaard begunstigers van deze nieuwsbrief een welkome verfrissing of aanvulling. Ik hoop dat deze personen met de door jouw gegeven informatie ook wat gaan doen. Het is een zeer correct artikel.

En jouw wandelgangen gefluister is ook hier gehoord, vandaar dat we maar gekozen hebben voor 2 Land Rover Discovery 3 hulpverleningsvoertuigen. Nu moet de gemeente Zandvoort dat nog goedkeuren.

RR (Hoog inzetten, verlagen hoef je niet!!!)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #4 Gepost op: 29 december 2006, 19:45:07
Wat die voertuigen aangaat, ik vind de RN-striping triest halfslachtig.

Ga voor de auto's ook voor rood en geel en dan natuurlijk met de standaard hulpverlenings BZK-striping!
De RN-striping heeft inmiddels zijn nut bewezen door voor draagvlak te zorgen en nu is het hoog tijd voor de volgende stap.

De huidige voertuigen aanpassen is goed -ook financieel- te doen, veel brigades zullen zelf graag willen, anderen wachten liever, en als er via RN/BZK een bedragje beschikbaar is zie ik helemaal geen probleem. Op basis van de RVR begroting die ik zag is zo'n bedrag zeker goed te doen. Naast spuiten is overigens overplakken ook nog een optie, die zich in de brandweerwereld al heeft bewezen. Een standaard donkere personenauto wordt ineens een professionele brandweerwagen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2006, 20:55:30
Wat die voertuigen aangaat, ik vind de RN-striping triest halfslachtig.

Ga voor de auto's ook voor rood en geel en dan natuurlijk met de standaard hulpverlenings BZK-striping!
De RN-striping heeft inmiddels zijn nut bewezen door voor draagvlak te zorgen en nu is het hoog tijd voor de volgende stap.

De huidige voertuigen aanpassen is goed -ook financieel- te doen, veel brigades zullen zelf graag willen, anderen wachten liever, en als er via RN/BZK een bedragje beschikbaar is zie ik helemaal geen probleem. Op basis van de RVR begroting die ik zag is zo'n bedrag zeker goed te doen. Naast spuiten is overigens overplakken ook nog een optie, die zich in de brandweerwereld al heeft bewezen. Een standaard donkere personenauto wordt ineens een professionele brandweerwagen.



Ha Koen,

Ben het met je eens dat de striping het nog niet helemaal is. Het was ik geloof vorig jaar de enig haalbare optie en zorgt in ieder geval voor uniformiteit; inmiddels zijn zo'n 20-25 voertuigen, verspreid over de kust, in de nieuwe striping.
De kleur oranje is gekoppeld aan de aanstaande BTW/BPM vrijstelling en ik hoop dat daarmee een eind aan de discussie komt welke kleur voertuigen het moet worden. Er komt nog wel eens een enkel verzoek bij het LFR van een individuele brigade voor een andere kleur, maar die komen bij ons in IJmuiden terug voor advies en zo blijven de rijen gesloten en dat is wederom goed voor de uniformiteit. We hebben immers een hele eigen taak die door een ieder op voldoende waarde geschat moet worden en nu ook wordt.

Het is overigens onze inzet om het eventueel omstripen naar een officiele hv-striping, te laten bekostigen door de overheid, net als alle andere voertuigen van hulpdiensten in Nederland.

Tot zover weer,

Luc


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #6 Gepost op: 29 december 2006, 21:39:55
Luc,

"Er komt nog wel eens een enkel verzoek bij het LFR van een individuele brigade voor een andere kleur, maar die komen bij ons in IJmuiden terug voor advies en zo blijven de rijen gesloten"

Misschien ben ik wat argwanend maar dan ben ik niet de enige: wat mij opvalt in bovenstaande zin is een trekje van RN dat ik vaker heb gezien. En dan bedoel ik dat RN soms meent de brigades zaken te moeten afdwingen. Ik denk dat RN en de brigades gezamelijk zich dit helemaal niet kunnen permiteren. En zeker ook dat beslissingen beter moeten worden onderbouwd en gecommuniceerd.

RN zal alle zeilen bij moeten zetten en heeft iedere bijdrage van de aangesloten brigades hard nodig om echt verder te komen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2006, 22:12:53
Luc,

"Er komt nog wel eens een enkel verzoek bij het LFR van een individuele brigade voor een andere kleur, maar die komen bij ons in IJmuiden terug voor advies en zo blijven de rijen gesloten"

Misschien ben ik wat argwanend maar dan ben ik niet de enige: wat mij opvalt in bovenstaande zin is een trekje van RN dat ik vaker heb gezien. En dan bedoel ik dat RN soms meent de brigades zaken te moeten afdwingen. Ik denk dat RN en de brigades gezamelijk zich dit helemaal niet kunnen permiteren. En zeker ook dat beslissingen beter moeten worden onderbouwd en gecommuniceerd.

RN zal alle zeilen bij moeten zetten en heeft iedere bijdrage van de aangesloten brigades hard nodig om echt verder te komen.

Op een gegeven moment moet je ook enig gezag laten gelden, anders krijg je de kikkers nooit allemaal tegelijk in je kruiwagen.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2006, 22:13:23
Vind het een goed stuk Luc, alleen heb ik de indruk dat het vooral een verhaal is aangaande Haaglanden en Noord-Holland Noord wat wordt versterkt door het aangegeven onderzoek door de Radboud Universiteit. Terecht of niet, vrees ik dat de geluiden van aversie tegen RedNed binnen een aantal brigades er niet bepaald door zullen verminderen.
  
Kees  8)


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #9 Gepost op: 29 december 2006, 22:20:48
Kees,

De pilots starten in deze twee regio's, vandaar het onderzoek daar. Het aantal mensen waarmee gesproken dient te worden per regio is dermate groot dat alleen al daarom een keuze gemaakt diende te worden.Lijkt me wel goed bij introductie in andere regio's ook daar een soortgelijk onderzoek uit te laten voeren. Nu is alles gericht op het laten slagen van de pilots in de eerste twee regio's.

Koen,

Ben het wel een beetje met Henk eens. We willen graag als eenheid opereren om geen flater te slaan richting BZK of LFR. Daar kan niemand het toch mee oneens zijn. Bovendien opereren we vanuit een duidelijk mandaat van de leden (jullie) om op de ingeslagen weg in te gaan. Ik bedoel het niet arrogant, maar we moeten blij zijn met het feit dat de overheid RedNed nu ook ziet als vertegenwoordiger van alle bewakende brigades (waar we ooit ook voor opgericht zijn). Sterker nog, BZK wil maar met één partij zaken doen waar het gaat om de versterking van alle brigades in Nederland. Denk mee, zo stuur je mee, is mijn motto!

Luc