Weer een discussie over Redvesten

Auteur Topic: Weer een discussie over Redvesten  (gelezen 27823 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #30 Gepost op: 28 december 2006, 12:33:42
Laten we stellen dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn en je aan de hand van een foto niet kan bepalen hoe een situatie is ontstaan ;)

Zijn we bezig met het letten op elkaar hoe we een incident oplossen of kijken we naar het resultaat waar we met zijn ALLEN voor staan?

Situaties zijn niet te voorspellen, je kan ze wel inschatten en proberen te voorkomen dat je ongewenste situaties ontstaan, maar in de hulpverlening kan dit snel wijzigen.......kortom soms is iets zoals je het ziet en niet anders......

Als je met je hond langs de waterkant loopt heb je ook geen redvest aan en als je op een zonnige dag gaat vissen vanaf de kademuur ook niet neem ik aan.........dus..........m.a.w. is het nu zo'n ramp wat daar gebeurt?????  Ik dacht het eerlijk gezegd niet echt maar goed.......... ;)


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #31 Gepost op: 28 december 2006, 16:47:49
Helemaal mee eens Shave:

Hij die wat weet van de mijne,
Gaat naar zijn huis en bekijkt de zijne.
Vind hij daar geen gebreken,
Dan mag hij van de mijne spreken.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #32 Gepost op: 28 december 2006, 16:49:38
Sterk... 8)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #33 Gepost op: 28 december 2006, 18:05:20
Laten we stellen dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn en je aan de hand van een foto niet kan bepalen hoe een situatie is ontstaan ;)

Zijn we bezig met het letten op elkaar hoe we een incident oplossen of kijken we naar het resultaat waar we met zijn ALLEN voor staan?

Situaties zijn niet te voorspellen, je kan ze wel inschatten en proberen te voorkomen dat je ongewenste situaties ontstaan, maar in de hulpverlening kan dit snel wijzigen.......kortom soms is iets zoals je het ziet en niet anders......

Als je met je hond langs de waterkant loopt heb je ook geen redvest aan en als je op een zonnige dag gaat vissen vanaf de kademuur ook niet neem ik aan.........dus..........m.a.w. is het nu zo'n ramp wat daar gebeurt?????  Ik dacht het eerlijk gezegd niet echt maar goed.......... ;)

Zodra je niet aan kwaliteitsverbetering doet en niet openstaat voor verbetering heb je helemaal gelijk.
Als jij een hond uitlaten of een middagje vissen gelijk trekt met het arriveren van een proffesionele hulpverlenende instantie die pretenderen eigen veiligheid voor alles. Vind ik dat je de plank behoorlijk mis slaat.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #34 Gepost op: 28 december 2006, 20:49:41
Shave,

Waar haal je toch altijd de mooie woorden vandaan om een goede vergelijking te maken!

Ik snap echt niet waarom mensen over deze foto moeilijk doen over het niet dragen van een vestje. Wanneer je op een varend schip met windkracht 8 en golven van heel hoog je dan een duikactie moet uitvoeren ja dan is het logisch dat je een vestje aantrekt maar op 15 cm van het water waar een persoon in ligt die er snel uitmoet. dan maakt dat ....vestje echt niets uit!

En over dat proffesioneel overkomen....... daar zit het wel goed mee! sorry meneer u zult nog even een minuut langer je adem in moeten houden want als ik toevallig in deze situatie op een foto kom krijg ik problemen dat ik geen vestje aan heb!
Krijg je zoiets van......... knap en VEILIG gewerkt ik ben trots op jullie maar patient overleden.
Tuurlijk veiligheid is nog steeds belangrijk! maar kijk ook eens naar de werkelijkheid. er zijn al genoeg papieren tijgers in brandweerland!

en voor iemand die nog problemen heeft met dat een agent de drenkenling aanpakt.....
standaard bezetting voor de papieren tijgers onder ons...... 1 chaufeur 1 duikploegleider 1 duiker en 1 seinlijnhouder/reserve duiker
ja dan kun je inderdaad wachten tot er ook een ts ter plaatse is maar als je toevallig als duikploeg er eerder bent. ja sorry maar hij moet het verkeer regelen! tuurlijk dat is ook een taak voor hem maar mensen die commentaar gevenop vooral eigen veiligheid eerst! Ik weet niet of jullie al een keer een incident hebben meegemaakt maar ik heb nog NOOIT een inzet gehad of gedaan precies volgens hoe het in het boek staat! Ik weet niet hoe het komt maar als ik naar een incident rij is het nog steeds IMPROVISEREN en dat is toch het mooi van het vak!

gelukkig rijden wij met 6 man op de wo en in ons eigen verzorgingsgebied met 2 man op de hv dus we hebben wel wat extra mannetjes bij maar om nu te zeggen dat je dit werk aan de brw over moet laten? NEE die persoon moet zo snel mogelijk het water uit en op een plek behandeld worden waar het kan. Die agent heeft in zijn opleiding ook wel iest met eerste hulp of levensreddende handelingen gehad. ben gewoon blij dat er iemand is die HELPT in plaats van staat te kijken.

Het redden van mens en dier is nog steeds een hoofdtaak van ons hulpverleners!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #35 Gepost op: 28 december 2006, 21:26:10
Met verbazing lees ik menig reactie!
Niemand doet moeilijk, maar uit de reacties proef ik een stuk arrogantie van hier tot de overtoom.
Ik wens jullie veel plezier hier bij de rode kolom : ::) ::) ::) :o :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 28 december 2006, 21:38:21
Met verbazing lees ik menig reactie!
Niemand doet moeilijk, maar uit de reacties proef ik een stuk arrogantie van hier tot de overtoom.
Ik wens jullie veel plezier hier bij de rode kolom : ::) ::) ::) :o :-X
Bedankt voor het compliment


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #37 Gepost op: 28 december 2006, 21:44:11
Met verbazing lees ik menig reactie!
Niemand doet moeilijk, maar uit de reacties proef ik een stuk arrogantie van hier tot de overtoom.
Ik wens jullie veel plezier hier bij de rode kolom : ::) ::) ::) :o :-X

leg dat arrogant eens uit?????????

of is dat teveel gevraagd ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #38 Gepost op: 28 december 2006, 22:11:56
Zodra je niet aan kwaliteitsverbetering doet en niet openstaat voor verbetering heb je helemaal gelijk.
Als jij een hond uitlaten of een middagje vissen gelijk trekt met het arriveren van een proffesionele hulpverlenende instantie die pretenderen eigen veiligheid voor alles. Vind ik dat je de plank behoorlijk mis slaat.


Eigen veiligheid staat uiteraard boven aan, maar het gaat er wel om dat hetgeen wat je doet een afgewogen inschatting is van de risico's die je loopt. De foto geeft mij aan dat het risico hier niet levensbedreigend is en ook al zou de agent te water raken deze niet zal komen te overlijden!!

Waar het om gaat is dat er mensen zich druk maken om een foto waarop mensen staan zonder redvest die op dat moment iemand uit het water trekken en dat er mensen zijn die zich daar druk om kunnen maken. Er ligt een duiker in het water, een drenkeling in een net en een handje hulpverleners zonder redvest op de kant.

Laat ik het vrij simpel uitleggen: je kan de duiker die al een inzet achter de rug heeft laten zwoegen met een slachtoffer in het water of je kan hem helpen het slachtoffer er zo snel mogelijk uit te halen. En of daar dan pietje of jantje staat maakt mij dan niets uit, als dat slachtoffer maar de kant op gaat. Ook al staat er in de regeltjes dat het beter is om een redvest te dragen, al waren het gouden schoenen, dan nog zou ik daar niet lang over na moeten denken.

Nu is het een redvest en volgende week is het een brandweerman zonder ademlucht en de week daarop iemand zonder helm. Als er morgen een melding komt dat er brand is en er iemand plotseling geredt moet worden van het balkon dan klim je zonder pardon de ladder op om hoe hoog het ook moge zijn die persoon eraf te halen.

Waar het om gaat is dat dingen nu eenmaal lopen zoals het soms gaat en regeltjes er zijn om vanaf geweken te worden. Wil je wel volgens de regeltjes werken dan ben je een hele goede, maar vrees ik dat je erg vaak tegen problemen aan zult lopen ;)


Rene112

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 28 december 2006, 22:40:38
Met verbazing lees ik menig reactie!
Niemand doet moeilijk, maar uit de reacties proef ik een stuk arrogantie van hier tot de overtoom.
Ik wens jullie veel plezier hier bij de rode kolom : ::) ::) ::) :o :-X

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=15276.msg456201#msg456201
Voor alle zekerheid hier ook de link naar mijn berichtje neergezet.

Misschien is het goed om vanuit jouw expertise eens uit te leggen wat de risico's zijn van het te water raken door de politieagent of brandweermensen in deze situatie. Op basis van die risico's en het belang van de redding hoort namelijk een afweging gemaakt te worden (soms in een fractie van een seconde... maar meestal hebben bevelvoerders of OvD'n daar genoeg tijd voor ;)).

Laten we eens kijken of we het met elkaar eens kunnen worden over de situaties waarin je wel of juist geen reddingsvesten zou moeten gebruiken!  ;)

groeten,
René de Caluwé
(moderator)