'Gordel af, donor erbij'

Auteur Topic: 'Gordel af, donor erbij'  (gelezen 6788 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 5 juni 2007, 12:13:40
Dus, m.a.w.

ALs je dood gaat(wat ik je niet toewenst hoor, maar om even als voorbeeld te nemen), en ik heb een auto nodig, dan neem ik ook de jouwe, tenzij je hier vooraf een bezwaar tegen heb gemaakt en wat je dan ook nog toevallig net bij je heb. Want dat komt op het zelfde  neer. Je kan er ook geen gebruik meer van maken en ik ben geholpen. ;)  (je had toch een dikke BMW, of had ik dat nu mis???)

Nee, ik vind dit te kort door de bocht om iedereen automatisch donor te maken. zolang je niet aangeeft dat je iets wil afstaan, blijft dit van jou. Of dit nu je auto, huis, fiets of organen zijn.
Maar ik ben wel voor een duidelijker systeem om te zien of iemand wel of geen donor wil zijn. Het komt nu wel eens voor dat een donor niet 'gebruikt' wordt, omdat simpelweg niemand dit blijkt te weten. En dat is jammer...


Als iemand sterft neemt de staat een deel van zijn vermogen (om de staatskas te spekken).... Dit kan blijkbaar in het algemeen belang van de staat. Waarom 'neemt' de staat dan niet een deel van de organen in het algemeen belang... Als je dat niet wil kan je bij leven aangeven dat je dat niet wil. Net als je naar de notaris gaat om je ervenis te regelen (zodat de staat zo weinig mogelijk krijgt.. ;))


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #21 Gepost op: 5 juni 2007, 12:23:46
Dus, m.a.w.

ALs je dood gaat(wat ik je niet toewenst hoor, maar om even als voorbeeld te nemen), en ik heb een auto nodig, dan neem ik ook de jouwe, tenzij je hier vooraf een bezwaar tegen heb gemaakt en wat je dan ook nog toevallig net bij je heb. Want dat komt op het zelfde  neer. Je kan er ook geen gebruik meer van maken en ik ben geholpen.
Denk dat je het inderdaad mis hebt, want je kan het materieele volgens mij niet vergelijken met het "recht" op een gezond lichaam. Zijn twee heel aparte dingen die niet met elkaar te vergelijken zijn...

Gewoon donor worden, het kost niets en je bent zonder dat je 't weet voor iemand anders levensreddend bezig. Kan het nog eenvoudiger? ;)


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #22 Gepost op: 5 juni 2007, 12:36:21
Gewoon donor worden, het kost niets en je bent zonder dat je 't weet voor iemand anders levensreddend bezig. Kan het nog eenvoudiger? ;)


 eenvoudiger en mooier. Denk eens wat een kwaliteitsverbetering je iemand kan geven.
'T is elke keer weer brandweer...


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #23 Gepost op: 5 juni 2007, 12:49:13
Kapot gescheurde organen zijn niet bruikbaar, dus de gordel niet meer verplicht stellen lijkt me geen oplossing  ;D
Arts  www.alphalog.nl


Karim

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 5 juni 2007, 13:02:55
Dus, m.a.w.

ALs je dood gaat(wat ik je niet toewenst hoor, maar om even als voorbeeld te nemen), en ik heb een auto nodig, dan neem ik ook de jouwe, tenzij je hier vooraf een bezwaar tegen heb gemaakt

Ja want materiele zaken die normaal die familieleden ge-orfen (ge-erft?) worden zijn inderdaad precies 't zelfde als organen ja...  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 5 juni 2007, 16:45:24
Gewoon donor worden, het kost niets en je bent zonder dat je 't weet voor iemand anders levensreddend bezig. Kan het nog eenvoudiger? ;)


 eenvoudiger en mooier. Denk eens wat een kwaliteitsverbetering je iemand kan geven.

Het 'probleem' is dat je familie het na de dood altijd kan herroepen....


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #26 Gepost op: 6 juni 2007, 11:50:44
Het 'probleem' is dat je familie het na de dood altijd kan herroepen....

Eigenlijk raar, we respecteren bijna alle wensen van iemand die is overleden, alleen de wens om donor te zijn is niet zo vanzelfsprekend :(
'T is elke keer weer brandweer...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 6 juni 2007, 23:20:45
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/06/art000001C7A879F5FA0BB4.html

06 Juni 2007
Kans op nieuw donorsysteem klein

De kans op een nieuw systeem voor donorregistratie is klein. Minister Klink zal hooguit kleine stappen nemen om ervoor te zorgen dat meer mensen zich aanmelden. Dat heeft hij tijdens een spoeddebat in de Kamer gezegd.

Het debat volgt op de Grote Donorshow van BNN, afgelopen vrijdag. Daarin werd de politiek opgeroepen iets te doen aan het tekort aan donoren.

D66,GroenLinks en SP willen een systeem waarin iedereen donor is, tenzij iemand aangeeft zijn of haar organen niet te willen afstaan. Maar een meerderheid van de kamer twijfelt aan het nut van zo'n 'geen bezwaar'-systeem.


firemanr

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 7 juni 2007, 16:31:05
Tot ze zelf een orgaan nodig hebben..... >:(


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #29 Gepost op: 7 juni 2007, 16:57:31
Ja, en Fok en het Parool hebben ook een denderende reputatie.. Niet dus ;)
Wat is er mis met de reputatie van deze krant? ???
Zelf vind ik dit 1 van de betere kranten hoor!
ZEKER als je deze krant vergelijkt met de Telegraaf.