Arbeidsvoorwaarden vrijwilliger eerste hulpverleners

Auteur Topic: Arbeidsvoorwaarden vrijwilliger eerste hulpverleners  (gelezen 5485 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 1 januari 2007, 21:35:15
Wij zijn benieuwd wat jullie motiveerd om als vrijwilliger eerste hulp te verlenen bij evenementen, en wat vinden goede arbeidsvoorwaarden..

Wat motiveerd jij om als vrijwilliger voor eerste hulp organisaties, of evenementen organisaties te gaan werken

Wat motiveert jou ?

Moet je bijvoorbeeld nu wel of geen reiskostenvergoeding krijgen ?
Wat vinden jullie een passende vrijwilligersvergoeding ?
Wat vinden jullie van secondaire arbeidsvoorwaarden zoals het gratis volgen van trainingen, gratis eten en drinken, gebruik van kleding, kortingen op kleding, werken in een professioneel werken team met profesionele middelen ?




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2007, 21:53:21
Betaald hoef ik niet te worden, maar ik wil geen geld gaan besteden... onkosten die ik moet maken om ergens te komen wil ik vergoed hebben en als ik tijdens de lunch/avondeten werk wil ik een maaltijd krijgen... Verder verwacht ik uiteraard dat ik met goed materiaal kan werken en met gezellige collega's, en als compensatie voor de tijd die ik besteed, hoef ik niet meer dan mijn opleidingen te hebben...
Arts  www.alphalog.nl


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2007, 18:08:11
Sluit me bij de vorige spreker aan met als aanvulling dat ik het wenselijk acht om fatsoenlijke werk- en rusttijden te hebben (ik ben ook maar een mens). Mocht er echter véél tijd gaan zitten in opleidingen en inzetten zodat het een dermate forse aanslag op je vrije tijd doet dat het als werk gevoeld gaat worden lijkt mij een een vrijwilligersvergoeding wel op zijn plaats. Zeker t.b.v. inzetten bij commerciële evenementen denk ik dat er een goeie prijs voor de hulpverlening betaald dient te worden, de vrijwilliger kan dan zelf binnen zijn organisatie nog wel aangeven of ie de centjes in de algemene pot doneert. We hebben het tenslotte niet allemaal even breed en ik kan niet in een ander zijn portemonnaie kijken. Tot op heden heeft die situatie zich wat mij betreft echter nog nooit voorgedaan.

Kees  8)


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2007, 20:15:17
Ik hoef niet perse betaald te worden als vrijwilliger. Wat ik wel belangrijk vond was dat mijn opleiding betaald dan wel vergoed werd. De vereniging doet immers een beroep op je voor hulpverlening en of het geven van een cursus.

Momenteel hanteer ik het volgende principe:
Non-profit, tijdens een inzet wil ik graag voorzien worden van een brohabu, wat noaldra en werkkleding..
Profit: ik maak vooraf een prijsafspraak en leg wat “eisen”op tafel.
VSAZ ambulancezorg


duco

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2007, 21:21:45
Ik snap het woord vrijwilligersvergoeding niet.

Of je doet het vrijwillig, OF je krijgt er een vergoeding voor. en of je nu van die vergoeding naar Hawai, of naar vlieland kan, dat is een kwestie van onderlinge afspraken.
Het is voor mij niet meer dan logisch dat je alle onkosten vergoed krijgt. en alles wat je meer krijgt aan geld is bij mij salaris.

Zorg is een van de laatste branches waar met veel moeite onder het minimumloon uit gegaan wordt, door constructies met verenigingen, stichtigingen, Vrijwilligers die betaald worden, maar niet geheel, want het is een "vergoeding".
Ooit een bouwvakker gezien die voor een vrijwilligersvergoeding staat te metselen? (zwart bijbeunen uitgezonderd, maar dat levert dan ook meer op dan wit) of een winkelmedewerker die voor niks achter de kassa staat?

Zelfs in de evementenbranche, waar wij het dan zo graag over hebben, zijn WIJ de enigsten die daar voor nope staan. Security krijgt betaald, podiumbouwers krijgen betaald, technici krijgen betaald, artiesten krijgen betaald, barpersoneel krijgen betaald.

Maar de man, die gaat over de gezondheid (en soms zelfs van het leven) van de medewerkers en alle gasten, die staat daar voor een T-shirt van het festival, en een lunchbon.
En zo lang er mensen zijn, die geen bezwaar hebben tegen bovenstaand profiel, zullen veel organisatie daar dankbaar gebruik van maken, want als je niet uit de hulpverleningswereld komt, zie jij geen verschil tussen een EHBO-vereniging die een leuk evenement binnen haalt(voor het jaarlijkse middagje praktijk), en een professioneel bedrijf dat een veel beter niveau van zorg aanbiedt

ik vrees dat ik iets te ver off-topic ga, dus weer even terug:

Als het mij niets opleverd, dan vind ik het soort evenment, materiaal en organisatie erg belangrijk. verder draai ik prinicipeel geen vrijwillige diensten voor commerciele bedrijven / instellingen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2007, 22:24:11
Peter,

De belangrijkste arbeidsvoorwaarde voor mij is het werkklimaat in de breedste zin van het woord.
Als ik de inzet niet zie zitten, dan is de rest niet meer belangrijk.
Als ik de inzet zie zitten, dan is de rest veel minder belangrijk.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2007, 12:32:47
Ik denk dat de arbeidsvoorwaarden iets anders zijn dan de "verkoopprijs" van de dienstverlening aan het evenement..

De organisatie waar voor je werkt kan kiezen om gratis mensen ter beschikking te stellen en kan kiezen om een uurtarief van 70 euro per uur kan door berekenen.. Of je nu iets gratis doet of een 70 euro per uur vraagt, Mijn mening is dat de dienstverlening moet altijd even professioneel en doelmatig moet zijn.. Veel organisatoren proberen zich verzekeringtechnisch of vergunningstechnisch in te dekken. Terwijl met een klein beetje meer denkwerk (als organisator), je veel meer kan bereiken en incidenten veel effectiever en klantvriendelijker kan oplossen. Natuurlijk zitten daar ook kosten aan.. En de bedoeling is dat die kosten uit de opbrengst van het evenement komen.

Echter de arbeidsvoorwaarden voor de vrijwilliger moeten in beide gevallen zodanig zijn dat dat je een professionele en doelmatige dienstverlening kan geven.. Dus of iets commercieel is of niet dat doet voor mij niet ter zake..

De primaire arbeidsvoorwaarden zijn
  • Uurloon, werkvergoeding,
  • onkostenvergoeding, (werkelijke onkosten dus..)
  • Kilometervergoedingen
  • bereikbaarheids vergoedingen
  • Arbeidsduur
  • Te verrichten werkzaamheden


Secudaire arbeidsvoorwaarden zijn bijvoorbeeld
  • Inwerktraject
  • Verzekeringen (Aansprakelijkheid, Ongevallen)
  • Verzorging, eten en drinken
  • Bedrijfskleding
  • Opleiding en kennisontwikkeling
  • .......
  • Werken in gemotiveerd en profesioneel team
  • Werken met professionele middelen
  • Het krijgen van praktijkervaring
  • Inzicht krijgen in de breedte van het vak, kennisontwikkeling, mogelijkheden je verder te ontwikkelen..


Naast de arbeidsvoorwaarden, is er ook een factor  mag een organisatie van jou als vrijwilliger mag vragen ?
  • Inzetbaarheid
  • Professionele houding en gedrag, openstaan voor feedback, teamplayer, Gepast taalgebruik..
  • Klant gerichte houding, (zowel naar organsiatie als naar publiek als naar patiënten..)
  • Gezond van geest en lichaam, goede conditie.
  • Niet piepen en zeur mentaliteit, maar gerichte feedback geven en je grensen tijdig aangeven en doorzettingsvermogen
  • Mondeling en schriftelijkvaardig
  • Actief meedoen in kwaliteitsverbetering, inhoudelijk actief met je vak bezig zijn.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2007, 13:52:40
Een organisatie die goed voor zijn vrijwillegers zorgt heeft minimaal het volgende geregeld:

* vergoeding van alle daadwerkelijk gemaakte kosten speciaal voor de functie , zoals reiskosten, kleding, telefoon etc
* vergoeding van de kosten samenhangend met de opleidingen noodzakelijk voor de functie
* kostenloos (in eigendom of bruikleen) verstrekken van PBM's (veiligheidsschoenen etc), dit lijkt logisch en verplicht conform de arbo maar er zijn organisaties die het daarmee zo nauw niet nemen.
* Goede/complete/tijdige voorlichting mbt de uit te voeren taken/evenementen
* Normale werk en rusttijden
* goede onderlinge sfeer, tijd voor informale contacten onderling op feest/ontmoetingsavond, bij voorkeur gecombineerd met training.
* Stukje eigen verantwoording en de mogelijkheid je werk deels naar eigen inzicht in te delen (open deur, geldt voor iedere functie in dezewerlen, vrijwillig of niet)
* materialen en gereedschap in voldoende mate aanwezig en in goede staat van onderhoud.
* goede regelmatige structurele terugkoppeling mbt inzetten ,persoonlijk functioneren, opleidings en inzet wensen etc (stukje people management)
* goede voorzieningen tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden, denk aan onderkomen, verwarming, eten en drinken, de juiste kleding etc etc
* inzicht, inspraak en daarmee betrokkenheid in het functioneren van de betrokken organisatie
* lost gesignaleerde verbeterpunten/misstanden op, houdt werkoverleg.
* goede regelmatige opleiding en begeleiding in het werk.



Een goede vrijwilliger

* houdt zich aan zijn afspraken, is op tijd.
* stelt zich pro-actief op
* is leergiering
* is bereid de handen uit te steken
* is bereid de collega's te helpen/ondersteunen
* draagt in woord, gedrag en handelingen een professionele houding en het standpunt van de organisatie uit.
* durft nee te zeggen
* is loyaal
* is kritisch ten aanzien van zijn werk, signaleert misstanden/verbeterpunten, doet verbetervoorstellen
* geeft aan wat hij/zij kan en wil
* beseft dat zijn functie er niet (alleen) is om de vrijwilliger bezig te houden, dus klantgericht, servicegericht

tja en zo zijner nog heel veel te noemen

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2007, 00:50:40
Ik denk dat de arbeidsvoorwaarden iets anders zijn dan de "verkoopprijs" van de dienstverlening aan het evenement..

Is dit een reactie op mijn verhaal ?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2007, 09:32:40
Niet zo zeer...

Jou standpunt is helder, je doet iets als je het leuk vind en anders niet...

 ;D Sommige standpunten zijn lekker eenvoudig..

Dit was meer een reactie op het feit dat mensen onderscheid maken tussen commerciele en niet commerciele evenementen..