BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 78440 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #380 Gepost op: 10 januari 2016, 19:39:57
Trouwens enig idee wat het fysiologische verschil is tussen een zelfstandige ademhaling en kunstmatige beademing (beademen)?
Nee geen idee maar leer graag bij. Ik heb idd de denkfout gemaakt dat ambulanciers deze opleiding konden afmaken in het ziekenhuis door echte patienten te beademen onder deskundig toezicht.
Maar als ze dat niet gehad hebben staan ze op hetzelfde niveau als als een Nederlandse leek en daar hoort dus de beademing dmv de ballon niet bij.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #381 Gepost op: 11 januari 2016, 20:50:30
Citaat van: jelte link=msg=1398744 date=1452431383

Het is niet een echt moeilijke handeling volgens mij en is de meeste leken wel aan te leren als je de goede weg volgt.


Citaat van: Expert link=msg=1398825 date=1452445774

Trouwens enig idee wat het fysiologische verschil is tussen een zelfstandige ademhaling en kunstmatige beademing (beademen)?


Citaat van: jelte link=msg=1398855 date=1452451197

Nee geen idee maar leer graag bij.


Kijk Jelte..,

Het gaat dus niet om de handeling als zodanig, maar óók over de gevolgen van die handeling.

Het is doorgaans gemakkelijk om ergens een mening over te hebben. Echter, om die mening ook inhoudelijk te onderbouwen is overzicht over het geheel een belangrijke voorwaarde.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #382 Gepost op: 11 januari 2016, 21:17:33
Citaat van: Expert link=msg=1399123 date=1452541830
Kijk Jelte..,

Het gaat dus niet om de handeling als zodanig, maar óók over de gevolgen van die handeling.


Citaat van: oma link=msg=1395276 date=1451453354
Bag Valve Mask is niet aan de orde. De kans is niet groot dat een reanimatiepatient (OHCA) zal overleven, het zegt nog steeds niet dat je als EHBO-er moet gaan besluiten om met BVM te gaan beademen aangezien je weet dat de nadelen voor de patient door deze handeling vele malen groter zijn dan het eventueel te behalen voordeel voor deze patient. Een EHBO-er die de gevolgen van zijn handelen niet kan overzien of niet in staat is om de juiste afweging van voordelen vs. nadelen te maken moet een andere hobby gaan zoeken.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #383 Gepost op: 12 januari 2016, 00:22:39


Kijk Jelte..,

Het gaat dus niet om de handeling als zodanig, maar óók over de gevolgen van die handeling.

Het is doorgaans gemakkelijk om ergens een mening over te hebben. Echter, om die mening ook inhoudelijk te onderbouwen is overzicht over het geheel een belangrijke voorwaarde.

Ik had het juist wel alleen over de handeling als zodanig. Wat ik vind is, dat je mag verwachten van een ambulancier dat juist hij opgeleid wordt hij deze gevolgen wel onderkent. Maar net als de VS wordt de handeling op een pop aangeleerd en wordt de rest vergeten.
Dus wordt in die landen een te groot risico gelopen en vind men dit blijkbaar aanvaardbaar.
Maar wie is het van de ambulance bemanning die de beademing doet met BVM? Dacht de ambulance chauffeur. Hoe wordt die gezien is dat een medisch professional of ook als leek?
Want daartussen zitten ook voormalig bouwvakkers tot winkelbediendes. Kan men van hun wel aan dat deze chauffeurs wel de juiste opleiding hebben gehad en "alle" aspecten kennen van een beademing met BVM.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #384 Gepost op: 12 januari 2016, 07:35:45
Citaat van: jelte link=msg=1399176 date=1452554559

Ik had het juist wel alleen over de handeling als zodanig. Wat ik vind is, dat je mag verwachten van een ambulancier dat juist hij opgeleid wordt hij deze gevolgen wel onderkent. Maar net als de VS wordt de handeling op een pop aangeleerd en wordt de rest vergeten.
Dus wordt in die landen een te groot risico gelopen en vind men dit blijkbaar aanvaardbaar.

Maar wie is het van de ambulance bemanning die de beademing doet met BVM? Dacht de ambulance chauffeur. Hoe wordt die gezien is dat een medisch professional of ook als leek?

Want daartussen zitten ook voormalig bouwvakkers tot winkelbediendes. Kan men van hun wel aan dat deze chauffeurs wel de juiste opleiding hebben gehad en "alle" aspecten kennen van een beademing met BVM.


Een ambulancechauffeur is een professioneel weggebruiker en medisch gezien een leek. Een ambulancechauffeur wordt 'hooguit' geoefened om deze handeling te verrichten op een pop.