BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners

Auteur Topic: BVM of masker ballon beademing door eerste hulpverleners  (gelezen 78436 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 17 augustus 2003, 15:06:21
In de diverse discussie over zuurstof eerste hulp en andere skills voor eerste hulp verleners zou ik uitleggen waarom ballonbeademing een relatief eenvoudige skill is om te leren en te bekwaam in te blijven..

Randvoorwaarde : Het is een twee mans skill je beademd met 100% zuurstof..

Dus de vaardigheid wordt uit gevoerd door twee hulpverleners en niet zoals ambulancehulpverleners dat doen een eenmansskill.  Als je het in je eentje doet is het theoretisch eenvoudig, maar praktisch zeer moeilijk, plus je neemt nogal wat risico om dat dan te veel lucht en zuurstof in kan blazen met het gevolg dat de maag op blaast.  Als eenmans skill is het vreselijk lastig.. En wat mij betreft voorbehouden aan getrainde personee, zoals ambulancemedewerkers en SEH-verpleegkundigen.

uitleg van de skill Ballonbeademing :
Hulpverlener 1 heeft de leiding.

Hulpverlener 1 [HV1] dirigeert een tweede hulpverlener [HV2] naar het hoofdeinde van het slachtoffer en vraagt het hoofd dmv de jawthrust (kaaklift) vast te houden en gelijktijdig de seal van het masker dicht te houden.

[HV1] voert afzonderlijk borstcompressies zoals normaal bij reanimatie en bij de beademing 1 hand op  borst/buik overgang plaatst en de andere hand de ballon of de MTV100 ventilator indrukt.
Zie foto met voorbeeld van de MTV:


Zodra [HV1] de borst/buik overgang al voelt opkomen laat hij weer de drukknop van mtv weer los of stopt met inknijpen van de ballon..

Je moet dit meerdere malen getraind hebben met een deskundige instructeur, voordat je deze skill uitvoert. Je leert skills nooit uit een boekje of van een website

Mijn stelling is dat deze skill niet geschikt is voor elke eerste hulpverlener, maar wel voor die eerste hulpverleners die regelmatig in teamverband eerste hulp verleent en zich daarin ook laat trainen..

Het absolute voordeel is dat je handelingen meer rustig, meer profesioneel overkomen en dat de beademing mede door het geven 100% zuurstof vele male effectiever is dan gewone mond op mond beademing.

Voordat je reageert, reageer alleen op deze skill, over zuurstof eerste hulp en zuurstof gebruik door eerste hulpverleners lopen al diverse discussie, bekijk die eerste even...




Dutchy_medic

  • Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2003, 17:13:16
Beste Peter,

Ik heb al op meerdere momenten gereageerd op de door jou voorgedragen stellingen. Bij deze nogmaals. Het beademen met een ballon-masker is één van de moeilijkste vaardigheden bij beademen. De meeste bij ons werkende anesthesisten geven aan dat dit in veel gevallen moeilijker is dan endotracheaal intuberen.

Het lijkt mij dan ook niet zinvol om eerste hulpverleners die misschien 5 á 6x per jaar in aanraking komen met beademingen deze vaardigheid te leren.
Veel meer heil zie ik in het aanleren van fatsoenlijke BLS-vaardigheden zoals het uitvoeren van mond-op-mondbeademing.

Bij het uitvoeren van mond-op-mondbeademing kun je veel makkelijker het effect van je inblazing voelen. Om dit te voelen wanneer je 'kapt' heb je toch een behoorlijk stuk ervaring nodig.

Een ander verhaal is de beademing via het systeem zoals afgebeeld op de foto. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een demand-ventiel met insufflatieknop. Overigens een heel andere techniek als de door jou aangekaarte ballon-masker beademing.

Bovenstaand verhaal is niet gebasseerd op literatuuronderzoek of zo. Het vloeit voort uit vrijwel dagelijkse 'hand-on'-ervaring.

Danny Ubachs bc
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2003, 17:34:56
Met deze techniek voel de inblazing niet aan de hand van het inknijpen van de ballon, maar aan de opkomst van de borst en buikovergang.

Deze techniek zowel door DAN europe beschreven als een techniek die eenvoudig door eerste hulpverleners met een klein beetje training kan worden uitgevoerd.

Door deze methode toetepassen zoals beschreven is het vele malen eenvoudiger dan de manier zoals anesthesisten en verpleegkundigen het leren als een eenmansskill.

Probeer het maar eens als twee persoons skill het is echt een verademing tenopzichte van de eenpersoon skill.  Ik heb nu twee maal in de praktijk moeten uitvoeren en vele malen in trainingssituaties echt het is een dag en nacht verschil..


joost

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2003, 20:24:49
Ik vind het een mooie methode maar 100% zuurstof zat toch in de BIG wet ? Het word niet voor niets medischinaal zuurstof genoemd.
Als ik het verkeerd heb dat het niet onder de BIG wet valt denk ik wel dat er eens over gepraat moet worden om in de EHBO zo te gaan beademen .

groetjes joost


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2003, 21:40:44
Het schermen met de big wet is vaak veel te kort door de bocht gaan. Dat is hetzelfde roepen dat het zwart of wit is en alle kleuren van de regenboog te negeren.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2003, 00:06:16
Ik vind het een mooie methode maar 100% zuurstof zat toch in de BIG wet ? Het word niet voor niets medischinaal zuurstof genoemd.
Als ik het verkeerd heb dat het niet onder de BIG wet valt denk ik wel dat er eens over gepraat moet worden om in de EHBO zo te gaan beademen .

Beste Joost, zoals ik al gevraagd had probeer even de andere discussie's over zuurstof eerste hulp te volgen. Sommige vind je al wat verder in tijd terug.. (En ik had het nogwel in rood gezet ;D)

Korte samenvatting:
1. Zuurstof eerste hulp valt niet onder BIG-wet.
2. Zuurstof is geen medicijn conform de wet WOG, maar de aparatuur moet wel aan de eisen voldoen.
3. Er zijn geen contra-indicaties voor zuurstof in de spoedeisende hulp.
4. Het is wel handig dat geen ongetrainde personen met zuurstof aan de gang gaat. Zuurstof zit in een houder onder druk en zuurstof is brand bevorderend.. Daarom is wel een training hierin nodig en in de keuze van het type masker wat je gebruikt.
5. Er zijn van DAN Europe diverse trainingen voor eerste hulpverleners op de markt voor zuurstof eerste hulp.

6 O, ja, Peter D is voorstander van zuurstof op de brandweerwagen, toch ? ;D ;D ;D


joost

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2003, 10:27:24
SORRY......... :-[ mij fout

Maar ik heb het met een ambulance-chauff die ik ken erover gehad en volgens hem is het enkeld een handeling dat door verpleegkundige uitgevoerd mag worden .


groetjes joost


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2003, 12:09:55
Joost, en alle anderen..

Het is een zeer breed gedragen misverstand dat dit voorbehouden is aan verpleegkundigen. Binnen ambulancediensten kunnen die afspraken gelden als interne maatregel.  Het is geenszins een handeling beschreven in de wet BIG of wet WOG.

Er is ook geen reden toe, want er zijn geen contra-indicaties voor zuurstof: lees daar voor de betreffende discussie..

http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=1009

http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=700

http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=821

Zuurstof op Brandweerwagen
http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=773

Bij reddingsbrigades :
http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=12;action=display;threadid=671


joost

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2003, 13:17:36
Okeej  :o
Dan wil ik wel heel graag weten of er plannen zijn door het oranje kruis of andere organisaties om EHBOers voortaan met een beademings balon te laten werken en trainen . :P

groet joost


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2003, 14:32:42
Bij mijn weten niet,

Wel zijn er bij het Oranje Kruis ideeen om andere trainingen ook te erkennen c.q. te certificeren.. O.a. zou er naar aanleiding van het congres on drowning daar ook gesprekken met DAN Europe over gevoerd worden... Maar dit is nog wel een zeer prematuurstadium.. mogelijk dat voor zuurstof eerste hulp module van het O.K. komt.

Maar is dat voor jou dan van belang? en waarom dan..

Dat je een training moet volgen, die internationaal geaccepteerd word prima, maar waarom dan van het O.K. ?