Handleiding Eerste Hulp bij waterongevallen

Auteur Topic: Handleiding Eerste Hulp bij waterongevallen  (gelezen 10182 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Gepost op: 13 januari 2007, 22:57:54
Vandaag het boekje doorgekeken en dat ziet er goed uit.

Ben benieuwd wanneer het officieel uit komt en wat het dan gaat kosten.


Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2007, 23:24:12
Vandaag het boekje doorgekeken en dat ziet er goed uit.

Ben benieuwd wanneer het officieel uit komt en wat het dan gaat kosten.

Door wie is het uitgegeven?


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2007, 01:46:20
O-01016 Eerste Hulp bij Waterongevallen (Leverbaar)  :  ISBN 9789006920963

De module is bedoeld voor diegenen met een speciale taak in het voorkómen van en eerstehulpverlening bij waterongevallen, zoals hulpverleners bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), de Nederlandse Reddingsbrigades, toezichthouders in zwembaden en brandweerduikers. Deze lesstof is voor de interne opleidingen van deze organisaties bestemd. Er worden hiervoor dus geen moduleverklaringen door Het Oranje Kruis afgegeven.
In het boek wordt onder meer aandacht besteed aan verdrinking, onderkoeling en wervelletsel. Vooral het gebruik van materialen als wervelplank, nekspalken en zuurstof en de noodzaak tot oefeningen in zwembaden maakt deze module niet geschikt voor overige geïnteresseerden. Het is de bedoeling te zijner tijd een uitgave voor de ‘gewone eerstehulpverlener’ te verzorgen.

De module is aanvullend op de inhoud van het Oranje Kruis boekje en het boekje Verbandleer en Kleine Ongevallen.

€ 19,95  Per exemplaar (incl. 6% btw)  

te bestellen bij : BV Eerste Hulp Dichtbij

Kees  8)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2007, 11:45:23
Ik heb het boekje een aantal dagen in huis en ben het nog druk aan het doornemen.
Voorlopige conclusie is dat ik hier vreselijk blij mee ben omdat er nu een uniform uitgangspunt is voor de waterhulpverlening in Nederland, wat mogelijk ook zijn effect zal hebben op de standaard uitrusting van de bewaakte (Blauwe Vlag) stranden.
Volgend punt is hoe de bepaalde organisaties betrokken bij waterhulpverlening de noodzakelijke training vorm gaan geven en hoe dit eventueel gecontroleerd zal gaan worden op de juiste uitkomst (hierbij denk ik bijvoorbeeld aan Deepwater Rescue Breathing).

Kees  8)


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2007, 17:25:52
Heb afgelopen vrijdag het boekje bekeken (nog niet echt gelezen), maar moet zeggen dat het er erg goed uitziet. Als ik de inhoudsopgave bekijk dan zie ik een aantal onderwerpen die voor strandwacht echt een meerwaarde hebben. Daarnaast zie ik dat zuurstof eindelijk een formele plaats in het geheel heeft gekregen. Er waren wel lokale afspraken tot nu toe, maar dit is echt een verbetering. Qua opleidingen gaat het bij ons mee in de reguliere Eerste Hulp (herhalings)lessen.

Zie nog even niet wat dit in eerste instantie met de uitrusting op de stranden te maken heeft, heb wat dat betreft niets nieuws gezien (maar misschien moet ik m als ie binnen is eerst helemaal doorspitten)
[img]/img]


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2007, 18:48:13
Niet zozeer nieuwe uitrusting maar wel nu er een eenduidige handleiding is een betere mogelijkheid tot afdwingen van AED, zuurstof, halskraag en wervelplank (uiteraard met de nodige training) op die stranden waar dat nog steeds geen gemeengoed is.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2007, 18:59:46
Ik heb het boekje globaal doorgenomen, en het begint al echt op een intermediate life support boekje te lijken..

Hans van der Pols heeft goed werk verricht.., Ik vind het een enorme verbetering tenopzichte van andere uitgaven op dit gebied.
Wel grappig dat veel discussies op dit forum, over Zuurstof, Wervel immobilisatie technieken een beetje achterhaald zijn met dit boekje.  Want de wetenschappelijke commissie van het Oranje Kruis vind dat dit kan. En ambulance Nederland heeft daar een bijdrage aangeleverd..
Je kan altijd nog wat fijn slijpen, maar ik ben absoluut blij dat het Oranje Kruis met deze uitgave is gekomen..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2007, 19:46:23
Kees merkte op dat:
'....,wat mogelijk ook zijn effect zal hebben op de standaard uitrusting van de bewaakte (Blauwe Vlag) stranden.'

Ik voeg daar nog even aan toe dat volgens de FEE Beachcriteria er zuurstof dient te zijn op de post.

"....First aid stations should have the following equipment (where applicable): a) adequate first aid stock (basic
first aid commodities such as bandages, disinfectant, plaster, etc.), b) a basin with hot and cold water, c) first
aid bed, d) oxygen cylinder and mask....."
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2007, 20:05:11
Eindelijk iedereen blij.... ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2007, 12:42:05


Dit is mijn eerste review van het boekje Eerste Hulp bij Waterongevallen.

Ik het het boekje al iets meer dan globaal kunnen lezen..  
Mijn eerste indruk voor Oranje Kruis leerstof, is dit  zeker een zeer goede aanzet voor meer goede leerstof.  Het Oranje Kruis erkend met deze leerstof de noodzaak voor meer skills en handelingen die men zelfstandig moet doen voor georganiseerde vormen van hulpverlening zoals de reddingsbrigades en zwembadpersoneel doen.

Laat ik duidelijk zijn, ik ben erg enthoisaist over het verschijnen van dit boekje.

Onderwerpen die in het boekje besproken worden en voor Oranje Kruis leerstof nieuw zijn.

>Airway > Kaaklift (JawThrust)
>Airway > Sellick Manoevre

>Breathing > Gebruik van Medicinale Zuurstof > Non-rebreathermasker
>Breathing > Demand systemen en Possitieve druk systemen (MTV) worden globaal beschreven.
>Breathing > Reanimatie > Beademing met pocketmasker met aanvullende zuurstof word beschreven
>Breathing > Reanimatie > AED word beschreven
>Breathing > Reanimatie > CPR-Ezy word beschreven

>Onderkoeling > Zeer uitgebreid
>Wervelletsels > Neutrale Positie
>Wervelletsels > Aanleggen Nekkraag
>Wervelletsels > Logroll
>Wervelletsels > Staande en Liggende patient
>Brandwonden > Gebruik van Gel producten..

Onderwerpen die niet worden beschreven of mijn inziens uitgebreider beschreven hadden mogen worden

Scene Assesment > Situatie Beoordelen, Eigen Veiligheid (methodische benadering)
Gebruik van persoonlijke veiligheidsmiddelen in verschillende omstandigheden

Airway > Mayo-Tube
Breathing > Reanimatie > Ballonbeademing of MTV
Zuurstof Systemen, advies gebruik van Mobilisil achtige oplossingen ipv van losse reduceren. (meer hufter proof, minder bang zijn voor vuil in de reduceren..

Wervelletsels > Bewegingsleer
Wervelletsels > Fixatiepunten op het lichaam
Wervelletsels > Zittende patient, eventuele Interim Devices zoals Oregon Spine Splint

Verder zijn er wat details in formulering van stukken, die niet helemaal correct zijn, maar waarmee wel je de leerdoelen kan bereiken.. voorbeeldje "Samengeperst zuurstof is brandgevaarlijk.." Als je de slak op het zout legt moet daar zeer brandvorderend staan. Leermethodisch zijn dat geen onoverkomelijk zaken.

Het zuurstof eerste hulpgedeelte is vergelijkbaar met de Aquatic Training van DAN Europe en stukje Hazardous Marine Life aparte module van DAN Europe word besproken.. De Oranje Kruis leerstof is veel breder en is goed basis stuk voor Reddingsbrigades en Reddingseenheden zoals KNRM en brandweer. Daarbij moet aangetekend worden dat LPB1.2 iets meer methodisch te werk gaat, en dit meer een beschrijvende stuk achtergrond boekje is..

Een uitgebreider review zal nog wel volgen..
Ik wil Hans van de Pols met zijn team absoluut een compliment geven voor hun werk..