stormhout zagen door de brandweer

Auteur Topic: stormhout zagen door de brandweer  (gelezen 8193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2007, 21:52:02
hallo mensen ik zelf heb bij de brandweer gezeten en ben studentboomverzorging nu heb ik wel enige ervaring met het zagen van storm hout door mijn vakgebied, maar bij de brandweer heb ik nog nooit stormhout gezaagd en aan de ene kant maar goed ook want hoe de brandweer te werk gaat met een motorketting zaag is eigenlijk een beetje te gek voor woorden ik noem: kettingolie in het benzine tankje, de zaag niet aan het lopen krijgen(ik weet een zaag loopt niet), zagen met een giga botte ketting, de zaag constant vast hebben zitten en dan met 4 man die zaag lostrekken (owja dan weet ik gelijk waarom ze naar zon melding met 6 man gaan) en een beetje voor de mensen die het moeten opruimen is het zo lastig om alles beetje op 1 mooie hoop te leggen(nu ben ik gelukkig geen snipperkoning maar klimmer dus heb ik daar geen last van) maar mensen is het zo moeilijk om gewoon alles eens rustig te bekijken voor dat je uit die wagen jumpt de zaag in het hout te zetten zondar dat het allemaal wat uitmaakt,..... wat krijgen jullie trouens voor zaagcursus bij de brandweer....

mvg

Als je zelf bij de brandweer hebt gezeten weet je toch zelf ook wat voor cursus een ieder heeft gehad, en weet je ook waarom ze met 6 man op een TS uitrukken.
En zou je zo vriendelijk willen zijn om het woordje brandweer niet te willen misbruiken voor die paar man die jij aan het werk hebt gezien. De brandweer is toch iets groter als die paar man. En als die mannen en vrouwen een kettingzaag verkeerd behandelen wil niet zeggen dat heel brandweer nederland dat doet. Dus svp niet zo een arogante houding aannemen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2007, 21:58:49
maar rger is het verwijderen van zware takken die dreigen uit te breken, tegen alle snoeirichtlijnen in en met blijvende schade voor de boom.

Wat wil je nou?We zijn brandweer en niet een club boomchirurgen.We komen terplaatse om een probleem op te lossen,en als dat probleem een gevaarlijke tak uit een boom halen is,dan halen we die tak naar beneden.En dan gaan we echt niet kijken hoe we dat op een nette manier kunnen doen,want negen van de tien keer hebben we ook nog een waslijst van meldingen bij ons.De boom na de hand fatsoeneren is voor de mensen die er voor geleerd hebben


sjonny20

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2007, 22:51:01
wacht ik geloof dat je niet goed begrijpt ik heb heeeel veel respect voor de brandweer en de mensen daar bij en ik heb helaas alleen cursus brandwacht mogen doen maar goed je moet me niet verkeerd begrijpen ik snap best dat er veel meldingne komen. maar wat peter71 zegt okeej daar hebben mensen voor geleerd maar als die boom zo vernaggeld is kunnen wij er 9 van de 10 x ook niks meer mee en moet hij dus verwijderd worden..... ik zeg trouwens ook niet dat heel brandweer nederland de motorkettingzaag niet kan gebruiken maar over het algemeen is het beneden nivo tenminste wat ik rond om mij heen hoor


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #23 Gepost op: 1 februari 2007, 00:24:26
ik zeg trouwens ook niet dat heel brandweer nederland de motorkettingzaag niet kan gebruiken maar over het algemeen is het beneden nivo tenminste wat ik rond om mij heen hoor

In de regio waar ik rondwandel ben ik het hier in ieder geval helemaal niet meer eens.. Heb zo rond de 18de januari weer een stukje goed zaagwerk mogen meemaken, bij de makkelijkere zaagwerken werden deze overgelaten aan de minder ervaren (waaronder ik mezelf ook nog altijd reken  8)), om deze ook ervaringen op te laten doen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2007, 22:31:54
http://www.destentor.nl/nwoverijssel/article1155892.ece

Januaristorm biedt brandweer oefenstof
door Inge Blankvoort

BANT - De kaalslag onder sparren in het Kuinderbos heeft de brandweer van Kuinre en Marknesse een hoop oefenmateriaal opgeleverd. Bomen onder spanning liggen niet altijd voor het grijpen.
Terwijl het wel handig is te oefenen met dergelijke bomen, voor als het echt nodig is. "Het is zwaar en gevaarlijk werk. Je moet goed opletten'', zegt Harco Bergman, brandweerman van Kuinre en tevens boswachter van het Kuinderbos. "Een motorzaag zit zo vast als je de spanning van de boom niet goed inschat.''

Dat gebeurde geregeld, zaterdag, tijdens een ochtendje zagen in bomen die waren geveld tijdens de zware storm van januari. Omdat meerdere korpsen op oefening waren in het bos, waren er meer motorzagen en meer mensen voor overleg, zegt Bergman. En dat was wel zo handig. "Als er weer eens een boom over de weg ligt, is het wel de brandweer die ze weg moet halen. Zoiets kun je niet vaak oefenen.''

Als boswachter van Staatsbosbeheer laat Bergman nog wel eens een omgevallen boom in het Kuinderbos liggen voor oefenende

spuitgasten. "En er is ook wel eens iemand die een buurman heeft met een boom die geveld is. Maar om veel bomen ging het nooit. En met veel mensen tegelijk op bomen oefenen, dat gebeurt al helemaal zelden.''

De brandweer van Kuinre en Marknesse, aangevuld met twee spuitgasten uit Echten, waren zaterdag met zo'n vijftien mensen aan het werk in het Kuinderbos. Over drie weken gaan opnieuw brandweermensen aan de slag. Dan gaat het om de korpsen van het Friese Lemmer en Echten die ook de kunst van het zagen van bomen onder spanning willen verbeteren.

De brandweerlieden van zaterdag hebben de zaag gezet in een kleine dertig bomen. Inclusief instructie en overleg waren ze daar ruim twee uur zoet mee.

Het tempo lag daarmee beduidend lager dan dat van de aannemers die alle gevallen sparren van de januaristorm moeten opruimen. "Het gaat hen om de productie'', zegt Bergman. "Niet om iets te leren.''


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2007, 22:46:24
http://www.destentor.nl/nwoverijssel/article1155892.ece

Januaristorm biedt brandweer oefenstof
door Inge Blankvoort

BANT - De kaalslag onder sparren in het Kuinderbos heeft de brandweer van Kuinre en Marknesse een hoop oefenmateriaal opgeleverd. Bomen onder spanning liggen niet altijd voor het grijpen.
Terwijl het wel handig is te oefenen met dergelijke bomen, voor als het echt nodig is. "Het is zwaar en gevaarlijk werk. Je moet goed opletten'', zegt Harco Bergman, brandweerman van Kuinre en tevens boswachter van het Kuinderbos. "Een motorzaag zit zo vast als je de spanning van de boom niet goed inschat.''

Dat gebeurde geregeld, zaterdag, tijdens een ochtendje zagen in bomen die waren geveld tijdens de zware storm van januari. Omdat meerdere korpsen op oefening waren in het bos, waren er meer motorzagen en meer mensen voor overleg, zegt Bergman. En dat was wel zo handig. "Als er weer eens een boom over de weg ligt, is het wel de brandweer die ze weg moet halen. Zoiets kun je niet vaak oefenen.''

Als boswachter van Staatsbosbeheer laat Bergman nog wel eens een omgevallen boom in het Kuinderbos liggen voor oefenende

spuitgasten. "En er is ook wel eens iemand die een buurman heeft met een boom die geveld is. Maar om veel bomen ging het nooit. En met veel mensen tegelijk op bomen oefenen, dat gebeurt al helemaal zelden.''

De brandweer van Kuinre en Marknesse, aangevuld met twee spuitgasten uit Echten, waren zaterdag met zo'n vijftien mensen aan het werk in het Kuinderbos. Over drie weken gaan opnieuw brandweermensen aan de slag. Dan gaat het om de korpsen van het Friese Lemmer en Echten die ook de kunst van het zagen van bomen onder spanning willen verbeteren.

De brandweerlieden van zaterdag hebben de zaag gezet in een kleine dertig bomen. Inclusief instructie en overleg waren ze daar ruim twee uur zoet mee.

Het tempo lag daarmee beduidend lager dan dat van de aannemers die alle gevallen sparren van de januaristorm moeten opruimen. "Het gaat hen om de productie'', zegt Bergman. "Niet om iets te leren.''
Tja,een mooiere oefenlocatie kun je niet hebben.


knarf

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 28 februari 2007, 14:55:11
Wie kan mij het artikel geven waarin de verplichting staat om kettingzaagbestendige laarzen te dragen. Als dit zo is dan is dat een reden om alleen deze laarzen nog aan te schaffen

Frank


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #27 Gepost op: 28 februari 2007, 16:39:02
Het gaat niet om het regeltje  >:(

Je moet de werknemer beschermen tegen de gevaren bij zin werkzaamheden(basis arbozorg)

Wat zijn de risico's bij het werken met een kettingzaag?

Geven de nu in gebruik zijn de laarzen dan voldoende bescherming?

Zo nee, dan moet je schoeisel aanschaffen dat wel aan de juiste normen voldoet.

Kwestie van goed motiveren, niet van een regeltje  8)


enige links:  (zou je ook zelf kunnen googelen)
http://www.degroenepraktijk.nl/interview/motorzagen.html
http://www.ipcgroen.nl/motorzagen/docs/Info/Boekjes/2%20Boek%20De%20Motorzaag/De%20Motorzaag%20uittreksel%20BB%20BEV.pdf

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation