Negeren eh verlener

Auteur Topic: Negeren eh verlener  (gelezen 19126 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Gepost op: 29 januari 2007, 09:46:25
hi,
op deze forum ben ik het volgende tegengekomen (ben een beetje aant meelezen daar):
http://ehboforum.nl/index.php?topic=1571.msg18607#new

heel kort samengevat gaat de discussie over dat ambulance personeel, ehv-ers negeert of zou negeren,
graag zou ik hierover ook de reacties van ambulancepersoneel willen lezen, hetzij hier op dit forum hetzij op het ehboforum.nl

alvast bedank ik u voor uw reacties.




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2007, 15:31:38
Als wij terplaatse komen en d'r zit iemand bij het slachtoffer die al hulp aan't verlenen is dan zal ik altijd vragen of ie gezien heeft wat er gebeurd is en wat hij/zij vervolgens gedaan heeft.

Meestal vraag ik dan tussen neus en lippen door ook even of die persoon "ook in het wereldje zit", en vaak hoor je dan inderdaad dat 't ehbo'ers zijn, maar 'k ben ook al artsen, agenten, verpleegkundige en brandweermannen tegen gekomen.

Zo weet ik gelijk wat ik aan die persoon heb en of ik 'm eventueel vraag of ie kan blijven als wij 'n paar extra handen nodig hebben.

Maar let wel, er is wel verschil tussen ehbo'er en ehbo'er, de ene is er vaak actief mee bezig, houdt z'n kennis op niveau (bijscholing) en komt echt om de patient te helpen, de ander heeft 20 jaar geleden ergens een 2daagse ehbo cursus gevolgd maar noemt zichzelf nog steeds ehbo'er en komt alleen omdat ie deel wel zijn van de actie (verkeersongeval, zwaailichten, poltie, afzettingen e.d.).

Als 't duidelijk is dat het er eentje van die 2e soort is (en je staat soms versteld hoeveel mensen er roepen dat ze ehbo'er zijn, binnen de afzetting gaan rondlopen en vervolgens niks doen) dan maak ik daar ook niet al te veel worden aan vuil en zal ik 'm toch moeten verzoeken te vertrekken.


0923993

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2007, 19:43:50
Ik denk dat een EHBO-er vooral bij zich zelf ten rade moet gaan. Zodra er een ambulanceverpleegkundige ter  plaatse is betekend dat in mijn ogen niets anders dat er een overtreffende trap aanwezig is en automatische dat dat ambulanceverpleegkundige de verantwoording voor het slachtoffer over neemt.

Ik kan geen enkel argument bedenken waarom een EHBO-er er moeite mee zal moeten hebben. Als een ambulanceverpleegkundige denkt iets aan de EHBO-er te kunnen hebben tijdens de hulpverlening behoort dat een vanzelfsprekendheid te zijn voor de EHBO-er  en een ambulanceverpleegkundige die zegt iets niet te doen of verder van het slachtoffer af te blijven doet dat niet voor zijn ego maar in het belang van het slachtoffer.

Misschien ligt het gevoelig voor een fanatieke groep EHBO-ers die ontzettend veel tijd in allehande studies stoppen en overal ervaring op doen waar mogelijk maar zelfs voor die mensen is een stapje terug doen als proffesionals ter plaatse zijn niet verkeerd en ook de juiste wijze van handelen. Of je nu EHBO-er bent, verpleegkundige of arts je doet het altijd uitsluitend in het belang van een slachtoffer.

En wie het beste wil voor een slachtoffer gunt zijn slachtoffer ook de best mogelijke zorg van de hoogste kwaliteit.

Groet,

Peter


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2007, 20:23:13
Peter,

als je het topic op het ehboforum.nl goed leest, dan zul je zien dat het niet gaat om de regie of verantwoording over het slachtoffer. Het gaat om de benadering van de eerstehulpverlener waar de vraag over ging. Laten we dat dus ook benadrukken!

mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2007, 20:26:53
En wie het beste wil voor een slachtoffer gunt zijn slachtoffer ook de best mogelijke zorg van de hoogste kwaliteit.

Misschien goed om hier even de kern te quoten:

Citaat
Ik heb meteen mijn EHBO kit uit m'n motor gepakt, en EH verleend, maar toen de brandweer kwam, werd ik compleet genegeerd als EHV'er. Ik ben dus gewoon bij het SO gebleven, want ik ga daar niet eerder weg, dan dat er professionele hulp bij is. Zelfs het ambulance personeel dat iets later kwam, heeft niets tegen mij gezegd, en mij aan de kant gezet. Daar had ik dan wat minder moeite mee, omdat zij met het SO verder gaan.

Ik ervoer het als heel vervelend dat de hulpdiensten je negeren bij zoiets. Ik weet, er moet natuurlijk gehandeld worden, en ik zit ook niet te wachten op lof, handschudden en lintjes, maar toch, een vraag als "wat is er gebeurd", zou toch wel op z'n plaats zijn geweest. Of ben ik nu naief ??  


Een professionele ambu-pleeg zal vragen aan de ehbo-er wat hij/zij heeft aangetroffen en wat hij/zij gedaan heeft om vervolgens zijn conclusies te trekken en de zorg over te nemen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2007, 21:17:54
Ik denk dat met een paar woordjes als 'wat is er gebeurd' of 'bedankt voor de hulp we nemen het vanaf hier over' het al heel anders was overgekomen op de eerste hulpverlener.

Zoveel moeite kost het vast niet om zoiets te zeggen.  ;)


0923993

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2007, 23:19:48
Misschien goed om hier even de kern te quoten:
 

Een professionele ambu-pleeg zal vragen aan de ehbo-er wat hij/zij heeft aangetroffen en wat hij/zij gedaan heeft om vervolgens zijn conclusies te trekken en de zorg over te nemen.

Die stelling betekend exact hetzelfde dat een verpleegkundige onproffesioneel is als hij/zij een ehbo-er niets vraagt. Vind dat ook erg gewaagd.

Groet,

Peter


Bart S

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2007, 02:34:18
Het is en blijft moeilijk om van een afstand een oordeel te vormen over de gang van zaken die beschreven wordt op het EHBO forum. Niemand kent de exacte situatie, een verhaal heeft altijd twee kanten. Ik vind het te kort door de bocht om op basis van deze gegevens te roepen dat de VPK en de ACH het niet goed hebben gedaan.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2007, 11:42:52
Bart, niemand roept dat avpk of ach het fout of goed doen, daar gaat de discussie niet over. tenminste die conclusie haal ik er niet uit,want alle handelingen en procedures worden zover ik weet gewoon goed afgewerkt. alleen eventjes uit beleefdheid goeie middag zeggen gebeurt soms al nieteens meer lees ik op ehboforum.nl en na het lezen herken ik zelf ook wel eenbeetje de verhalen die men daar verteld.

of het professioneel is of niet kan ik niet beoordelen, maar dat het onbeleefd is zeg ik er dan wel eventjes bij.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2007, 11:46:23
Soms gaat het slachtoffer even voor beleefdheden
Arts  www.alphalog.nl