Negeren eh verlener

Auteur Topic: Negeren eh verlener  (gelezen 19127 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #80 Gepost op: 4 februari 2007, 14:46:42
natuurlijk wat Trophy zegt, je kun in een hectische situatie niet altijd alles doen zoals je wilt, en vergeet je wel is wat. daar zal iedereen begrip voor hebben, maar eigelijk zijn we heel erg offtoppic geraakt, de eigelijke vraag was dat een avk een ehv-er negeert, en de vraag was hoe avk over ehv-er dacht, en waarom de avk ehv negeert, een derde punt was: hoe denkent avks hierover, maar doordat er zoveel bijgehaald werd zijn we daarop door gegaan, hier ben ik eigelijk ook eenbeetje samen met anderen de fout in gegaan maar goed. hierbij een verzoek zullen we weer terug gaan naar de oorsprong??

Trophy is het misschien een idee om die dias of een samenvatting hiervan op dit forum te plaatsen?  want ik denk namelijk dat deze vooroordelen vaak komen omdat beide partijen in een situatie op een bepaalde manier handelen of moeten handelen. en in zon situatie is schijnt het onmogelijk te zijn om elkaar duidelijk te maken dat men begrip voor elkaar heeft.

daarom ben ik na een hele boel reacties verder van mening dat men van te voren van elkaar weten hoe men over elkaar denkt, en wat men van elkaar verwacht. zo ontstaat er aan beidekanten verwarring, en dat kan nooit de bedoeling zijn of wel??


harold

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 4 februari 2007, 15:12:46
Lees het topic en je kunt ze denk ik allemaal wel vinden  ;)

Ik ben geinteresseerd in voorbeelden uit zijn persoonlijke beroepspraktijk.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #82 Gepost op: 4 februari 2007, 21:48:49
Toch ben ik wel blij dat ik zo te zien niet de enige ben met een wat kritische mening over EHBO en de rol van EHBO.

Ik stoor me zeker niet aan een EHBO-er maar wel als er teveel handelingen worden gedaan die beter overgelaten kunnen worden aan proffesionals.

Ik lees ook in sommige berichten dat het Oranje Kruis nog steeds aanleert om een stabiele zijligging te gebruiken en voor mijn gevoel dan al fout gedrag gaat aanleren bij haar cursisten.

Wat mij nog veel meer stoort is dat er EHBO-ers en clubjes zijn die hun centen stoppen in stiffnecks, wervelplanken, headblocks en in extreme situaties zelf complete sets voor het stabiliseren van bekkenfracturen. Dan denk ik dat echt iedere grens wordt overschreden.

Dat materiaal gebruiken op een goede manier vereist enorm veel kennis, goede samenwerking en routine. Ook voor proffesionals is dit zeker niet altijd gemakkelijk. Ik kan niet begrijpen waarom EHBO-ers dit willen en denken dat het behoort tot verlenen van eerste hulp.

Zelfs in geval van evenementen vind ik het nog wijzer om bij vermoeden van CWK letsel of bekkenfracturen gewoon bij het slachtoffer te blijven en inderdaad de bescheiden rol aan te nemen en vooral het slachtoffer gerust te stellen en alleen in te grijpen zodra het leven daadwerkelijk bedreigd gaat worden.

Laat het stabilseren een aanleggen van nekkragen etc over aan de ambulanceverpleegkundige.

Zelf bij de directe aanwezigheid van EHBO bij evenementen kan men gewoon de ambulance alarmeren als er een vermoeden is van dit soort letsels. Persoonlijk zit ik er zelf niet op te wachten als mij zoiets overkomt dat de EHBO aan mij gaat trekken, als het mij zou overkomen zou ik toch liever hebben dat ambulancepersoneel dit doet bij mij.

Misschien is dat wel een vraag die sommige EHBO-ers zich moet stellen, wat wil het slachtoffer eigenlijk? Zich toevertrouwen aan de handelingen van een EHBO-er of liever even een paar minuten wachten tot de ambulance ter plaatse is.

Groet,

Peter

Peter,

Je hebt volkomen gelijk, nu zoals je het nu verwoord, is dat voor de meeste EHV'ers geen enkel punt van discussie.


Harry007

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 5 februari 2007, 11:55:02
En wat denk je dat hij gaat zeggen als ie voor de klas staat?

Ik denk dat ie zich netjes voorstelt.....................................en aan het einde zal hij iedereen bedanken   ;D  ;D  ;D

Ik ken hem vrij aardig, ook via andere kanalen om zo maar te zeggen, en meestal staan we na de les nog over vanalles en nog wat te praten. Voor een volle klas zal hij misschien een andere mening hebben dan onder 4 ogen, dat weet ik niet.


FireVince

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 5 februari 2007, 13:39:36

@ Vire Fince: als jij vindt dat het afgelopen moet zijn met het elkaar afzeiken, waarom gooi je met jou voorbeelden dan nog wat olie op het vuur. Is niet bepaald de juiste wijze van communiceren.


Dit is geen afzeiken, dit is gewoon bevestiging van de klachten die hier genoemd worden die ik aan den lijve ondervonden heb. Dit is alleen ter onderbouwing en illustratie.
Met het afzeiken bedoel ik vooral de reacties van een aantal personen op dit forum. Er zit geen opbouwende kritiek in bij sommige reacties. Dat bedoel ik daarmee!

greetz


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #85 Gepost op: 5 februari 2007, 22:17:20
Laat ik het zo formuleren: indien ervaren ambulancepersoneel/ ambulancepersoneel dat open staat voor andere vormen van hulpverlening in aanraking komt met ervaren EHBO-ers, BHV-ers, etc, of EHBO-ers, BHV-ers, etc die er rekening mee houden dat er diensten zijn die op een hoger niveau hulpverlenen, is er niets aan de hand en wordt er goed samengewerkt.(zo, dat is er uit).
Aan de andere kant zijn er EHBO-ers, BHV-ers,etc, die ons nog de les denken te lezen en zijn er AHV-ers die de EHBO-er (etc) niet ziet staan. En daar komen de problemen en misverstanden vandaan.

Tel daar bij op dat een negatieve ervaring sneller wordt opgepakt of opgemerkt dan een positieve ervaring, je in je eigen kleine groepje een soort van perseveren krijgt, het verhaal een eigen leven gaat leiden en een verjaardags feestje doet de rest.

Van elkaar weten wie wat kan en mag doen en elkaar respecteren zijn sleutelwoorden. De AHV-er moet de professionaliteit hebben om de EHV-er op zijn minst te bedanken voor de geboden hulp. Maar indien dat niet gebeurd moet dat niet leiden tot speculaties.
Hoe goed er meestal wordt samengewerkt, er zullen altijd hulpverleningen zijn waar het niet zo lekker loopt, om wat voor een reden ook. Tussen het MMT en de AHV loopt het ook niet altijd synchroon. Dus dit probleem speelt zich niet alleen tussen de AHV en de EHV af. Er over praten maakt een hoop duidelijk.

Soms heb ik het gevoel dat alles wat wordt opgeblazen. Want als ik mij niet vergis houden veel ambulancehulpverleners zich bezig met het geven van lessen aan EHBO, SIGMA, Rode Kruis en ga zo maar door. Laten we daar maar op concentreren.
VSAZ ambulancezorg


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #86 Gepost op: 5 februari 2007, 23:10:47
Helemaal eens met Trophy. EHV-rs die het beter menen te weten dan de AVP en dat omstandig gaan etaleren terplekke, maken bij mij en mijn collega's geen beste beurt.  Het negeren kan ook voorkomen uit het bijvoorbeeld irrititante/opdringerige gedrag dat de EHV-er vertoont bijv. antwoorden als EHV-er op vragen die de AVP expliciet aan de patient in kwestie stelt, in de weg lopen, discussies aangaan e.d. Dat is allemaal niet slim. Hou je aan je rol en de plek die je in de hulpverleingsketen hebt. Met behulpzaamheid en bescheidenheid komt men verder. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #87 Gepost op: 5 februari 2007, 23:41:51
Laat ik het zo formuleren: indien ervaren ambulancepersoneel/ ambulancepersoneel dat open staat voor andere vormen van hulpverlening in aanraking komt met ervaren EHBO-ers, BHV-ers, etc, of EHBO-ers, BHV-ers, etc die er rekening mee houden dat er diensten zijn die op een hoger niveau hulpverlenen, is er niets aan de hand en wordt er goed samengewerkt.(zo, dat is er uit).
Aan de andere kant zijn er EHBO-ers, BHV-ers,etc, die ons nog de les denken te lezen en zijn er AHV-ers die de EHBO-er (etc) niet ziet staan. En daar komen de problemen en misverstanden vandaan.

Tel daar bij op dat een negatieve ervaring sneller wordt opgepakt of opgemerkt dan een positieve ervaring, je in je eigen kleine groepje een soort van perseveren krijgt, het verhaal een eigen leven gaat leiden en een verjaardags feestje doet de rest.

Van elkaar weten wie wat kan en mag doen en elkaar respecteren zijn sleutelwoorden. De AHV-er moet de professionaliteit hebben om de EHV-er op zijn minst te bedanken voor de geboden hulp. Maar indien dat niet gebeurd moet dat niet leiden tot speculaties.
Hoe goed er meestal wordt samengewerkt, er zullen altijd hulpverleningen zijn waar het niet zo lekker loopt, om wat voor een reden ook. Tussen het MMT en de AHV loopt het ook niet altijd synchroon. Dus dit probleem speelt zich niet alleen tussen de AHV en de EHV af. Er over praten maakt een hoop duidelijk.

Soms heb ik het gevoel dat alles wat wordt opgeblazen. Want als ik mij niet vergis houden veel ambulancehulpverleners zich bezig met het geven van lessen aan EHBO, SIGMA, Rode Kruis en ga zo maar door. Laten we daar maar op concentreren.




Amen. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #88 Gepost op: 24 april 2007, 15:30:35
Wat een merkwaardige tegenstelling constateer ik hier:

Aan de ene kant moeten EHBO'rs overal afblijven want ze hebben geen toegevoegde waarde,

Aan de andere kant wordt je als je belt om een ambu voor iemand die gevallen is en zijn been gebroken heeft helemaal in staat geacht een en ander zelfstandig af te handelen en komt de ambu niet.

Ik rij ongeveer 30.000 km per jaar in mijn bussie en zie veel en maak veel mee op het gebied van aanrijdingen enzo. Regelmatig zie ik ook dat er iemand van de EHBO achterin achter een so zit en zijn hoofd vast houdt.
Bekend is dat cervicaal letstel een sterk onderschat probleem is bij hoog energetische ongevallen en in een groot aantal gevallen wordt verwaarloosd.

Dit is maar één van de dingen die je kan doen in afwachting van.

Als je vraagtekens zet bij de EHBO'rs moet je vragen stellen over de opleiding. Als ik bij een ongeval kom als eerste heb ik het hartstikke druk en heb ik niet de indruk dat ik ook maar een beetje bezig ben met onzinnige dingen. Al is het maar -als op de snelweg- het beveiligen van de plek (laten afkruisen/markeren bussie ervoor)...

Henk


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #89 Gepost op: 24 april 2007, 20:49:38
Eindelijk iemand die een kleinbeetje snapt waar we al 9 pagina's aan hebben vuil gemaakt O0