Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 73606 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #120 Gepost op: 2 augustus 2009, 15:03:41
ik denk dat er bij de politie opleiding meer integraal een stukje veiligheid bij branden en verkeersongevallen behandeld zou moeten worden.

Zoals jullie weten ben ik zowel bij de rode al blauwe tak werkzaam en zie dat men vaak toch dingen doet die, achteraf gezien, toch wel gevaarlijk waren.

Derhalve lijkt het mij zowiezo handig om men te wijzen op de gevaren die branden met zich mee brengen...een twee of drie daagse opleiding bij de brandweer waarbij geleerd wordt wat er kan gebeuren bij brand...

Op het moment dat er in de opleiding meer op gewezen wordt wat de gevaren zijn zul je in de praktijk misschien iets meer wel overwogen aan de gang gaan....ik zeg met nadruk misschien...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #121 Gepost op: 2 augustus 2009, 15:18:04
ik denk dat er bij de politie opleiding meer integraal een stukje veiligheid bij branden en verkeersongevallen behandeld zou moeten worden.

Zoals jullie weten ben ik zowel bij de rode al blauwe tak werkzaam en zie dat men vaak toch dingen doet die, achteraf gezien, toch wel gevaarlijk waren.

Derhalve lijkt het mij zowiezo handig om men te wijzen op de gevaren die branden met zich mee brengen...een twee of drie daagse opleiding bij de brandweer waarbij geleerd wordt wat er kan gebeuren bij brand...

Op het moment dat er in de opleiding meer op gewezen wordt wat de gevaren zijn zul je in de praktijk misschien iets meer wel overwogen aan de gang gaan....ik zeg met nadruk misschien...

Zowiezo ... Wij hebben zelf van alles geregeld (oefenavond mee draaien met zowel de brandweer als de KNRM, info bij de reddingsbrigade en de ''wat zit er in een ambu, waar ligt het en hoe krijg je het er uit'')
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #122 Gepost op: 2 augustus 2009, 15:20:31
Zowiezo ... Wij hebben zelf van alles geregeld (oefenavond mee draaien met zowel de brandweer als de KNRM, info bij de reddingsbrigdage en de ''wat zit er in een ambu, waar ligt het en hoe krijg je het er uit'')







dat is hier ook zo geregeld jerommeke, echter waar ik op doel is een specifiek brandweer gericht onderdeel... zo kweek je een stukje wederzijds begrip en kan men mogelijk ook beter de risico's laten inschatten...

De politie met adembescherming.... dat lijkt mij totaal nutteloos en ook onwenselijk...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #123 Gepost op: 2 augustus 2009, 16:09:40
dat is hier ook zo geregeld jerommeke, echter waar ik op doel is een specifiek brandweer gericht onderdeel... zo kweek je een stukje wederzijds begrip en kan men mogelijk ook beter de risico's laten inschatten...

De politie met adembescherming.... dat lijkt mij totaal nutteloos en ook onwenselijk...

Ik snap je punt!

We hebben het ook al ergens gehad over agenten die een vrijstaande container gingen blussen met een poederblusser  :-\

Adembescherming kan (ivm wegafzettingen cq. ontruimingen) wel handig zijn ...
Nu zitten agenten in een voertuig en rijden door de wijk (als geluidswagen) ''Iedereen ramen en deuren gesloten houden ivm gevaarlijke stoffen'' :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #124 Gepost op: 2 augustus 2009, 16:22:37
Ik snap je punt!

We hebben het ook al ergens gehad over agenten die een vrijstaande container gingen blussen met een poederblusser  :-\

Adembescherming kan (ivm wegafzettingen cq. ontruimingen) wel handig zijn ...
Nu zitten agenten in een voertuig en rijden door de wijk (als geluidswagen) ''Iedereen ramen en deuren gesloten houden ivm gevaarlijke stoffen'' :-X

tja inderdaad... laat iedereen bij de politie eens ervaren wat je wel en niet kunt doen met een brandblusser.... ::) Verder lijkt het me ook handig dat men eens toont hoe snel een brand zich kan ontwikkelen en wat daar de risico's van zijn... Dan hebben we het nog niet eens gehad over de gevaren van de rookgassen, wat eigenlijk gewoon verhitte brandbare gassen zijn...

Verder is het spelen van een geluidswagen niet eens zo heel bijzonder.... het advies om ramen en deuren te sluiten is ook een mooie lege kreet... dus tja... dat kan de politie prima doen... denk ik... of er erg veel verschil is tussen een afgesloten voertuig of huis.... ik denk van niet... lol
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Reactie #125 Gepost op: 8 augustus 2009, 15:19:00
Dan nog... Moet je ruim afzetten. Als de agenten die afzetten gevaar lopen bij een eventuele explosie, dan is naar mijn idee de afzetting te dichtbij, want dan zouden eventuele burgers ook gevaar lopen, toch?

En het bekijken van het projectiel? Daar heb je een speciale afdeling voor en die mannen weten wel wat ze doen, is mijn ervaring. En mocht het risico te groot zijn, laten ze het ook over aan de EOD volgens mij.

ten eerste gaat het bij jullie over een projectiel en dat is voor zover ik weet een voorwerp wat afgeschoten wordt.... maargoed er bestaat ook nog zoiets als een bomverkenning.. en bij voorkeur gebeurt dat met iemand die in dat pand/terrein bekend is... dit omdat die enigszins kan vertellen wat er thuishoort en wat vreemd is.. en die bomverkenning is voor zover ik nog weet uit mijn opleiding met een politie of brandweerfunctionaris en het liefst een HBHV... maar dit is zo even een vraag die bij me opkomt.. en ja als het idd te gevaarlijk wordt ( bijv het tijdspan wat gegeven wordt in de bommelding) dan is het gewoon wegwezen, ontruimen en een veilige buffer creeren en of laten ontmantelen door de EOD of nadien laten blussen door de brandweer(A)
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #126 Gepost op: 11 december 2009, 09:52:42
Even over het thema "blauwe meetbuisjes" wil ik jullie dit OGS-meetsysteem niet onthouden  ;):

http://street-pharmacy.blogspot.com/2009/12/blue-canary-system.html
Citaat
Blue Canary system
To sum up Hazmat Awareness in a simple post, we can forget using the DOT guide, and just go for the copometric system of hazard identification. In order to do this, simply park a safe distance from the scene, and view the cops through a pair of binoculars:

If the cop car is running, and the cop is lying on the ground, you are dealing with a toxic atmosphere.

If the cop car has stalled, and the cop is down, you are dealing with an oxygen depleted atmosphere.

If the cop and car are both on fire, you are dealing with a flammable atmosphere.

If both the cop car and the cop are melting, you have corrosives to deal with.

Hope this helps.

Disclaimer: deze posting is niet serieus bedoeld, ook is deze posting niet neerbuigend bedoeld naar de vele personen in uniform die dagelijks voor te weinig geld hun best doen deze maatschappij enigszins te beschermen tegen zichzelf  :)


Glenn2

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 11 december 2009, 10:37:37
Haha, ondanks dat als het echt gebeurd het behoorlijk naar is, vind ik 'm wel grappig bedacht ;)


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #128 Gepost op: 12 december 2009, 13:51:53
Mensen laten we nu het volgende gewoon onthouden waar rook is brand en brand is voor de brandweer. Ik kan je een ding vertellen als de MK een melding uitgeeft waarbij een gifterook is betrokken, dan wordt altijd de windrichting doorgegeven en daa rijdt deze motormuis echt niet met zijn neus de wind in.

Sorry maar als het niet anders kan dan wacht ik gewoon op de brandweer. IK  ben geen testbuis hoor


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #129 Gepost op: 14 december 2009, 20:03:57
Mensen laten we nu het volgende gewoon onthouden waar rook is brand en brand is voor de brandweer. Ik kan je een ding vertellen als de MK een melding uitgeeft waarbij een gifterook is betrokken, dan wordt altijd de windrichting doorgegeven en daa rijdt deze motormuis echt niet met zijn neus de wind in.

Sorry maar als het niet anders kan dan wacht ik gewoon op de brandweer. IK  ben geen testbuis hoor

Nee dat noemen we een blauwe meetbuis :P
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P