Brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer

Auteur Topic: Brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer  (gelezen 4501 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Gepost op: 9 februari 2007, 09:24:53
Eindelijk ben ik aan de beurt om het begeerde papiertje van Brandweer Chauffeur te halen.
Als één van de laatste uit het korps.

Tijdens de lessen kwamen we een regeltje in de brancherichtlijn tegen die ik nog niet eerder van de voorgaande cursisten had gehoord.

Alle chauffeurs moeten schriftelijk en per voertuig aangewezen zijn.  ???


VRAAG;  hebben jullie dit al geregeld?

 en zo ja.  kan ik dan een voorbeeld kunnen krijgen van die aanwijzing?  
bij voorbaat dank. ;D




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2007, 09:51:11


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2007, 09:58:37
Daar lijkt het wel op.

Maar de brancherichtlijn is ook niet verplicht!!!!
Zie hoofdstuk meest gestelde vragen branchrichtlijn

alleen wordt deze wel meegenomen in een onderzoek naar de oorzaak van een ongeval


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2007, 11:26:54
AANWIJZING BRANDWEERCHAUFFEURS
datum xx-yy-zzz

De hierna genoemde brandweervoertuigen van de gemeente Xxxxxxx:
0000 TAS
1111 Waterongevallenvoertuig
2222 PM-wagen
3333 OVD-auto

mogen worden bestuurd door de volgende personen:

naam1
naam2
naam2

met inachtneming van de brancherichtljin optische- en geluidsignalen, die aan elk persoon is uitgereikt op:


De commandant van de brandweer Xxxxxxxx
handtekening
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2007, 11:38:31
Simpel maar doeltreffend.

thanks Pyro.

voor de zoveelste keer.... :D


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2007, 03:33:45

voor de zoveelste keer.... :D

meegenomen wordend dat de richtlijn niet verplicht is en op enkele zaken aan herziening toe is.
Nemo me impune lacessit


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2007, 09:07:47
Boek . Aanvullende module brandweerchauffeur, hoofdstuk 2 blz. 42.

In gevallen waarbij een brandweerchauffeur betrokken raakt bij een ongeval, zullen het Openbaar Ministerie en de rechter de inhoud van de richtlijn meewegen wanneer het handelen van een brandweerchauffeur aan hun oordeel wordt onderworpen.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2007, 03:07:35
Boek . Aanvullende module brandweerchauffeur, hoofdstuk 2 blz. 42.

In gevallen waarbij een brandweerchauffeur betrokken raakt bij een ongeval, zullen het Openbaar Ministerie en de rechter de inhoud van de richtlijn meewegen wanneer het handelen van een brandweerchauffeur aan hun oordeel wordt onderworpen.

tja het blijft een statement, ik blijf ook roepen hoofdstuk 1, inleiding, blz.34 van de brancherichtlijn voor de brandweer,

''is de richtlijn verplicht? nee, de richtlijn is niet verplicht''

enige artikelen terug op dit forum heeft een juriste de ''zwaarte'' van de brancherichtlijn voor de brandweer al eens verklaard.

zolang er nog tegenstrijdigheden in de diverse wetten,regelgeving en richtlijnen staan blijft het voor mijnheer de rechter een moeilijk gevecht.

zolang een rechter nog oordeeld dat een ambulance chauffeur opzettelijk te hard heeft gereden (tja het was prio 1, maar toch maar aan de snelheid houden)

zolang er in de brancherichtlijn voor de brandweer staat dat tijdens een prio2 uitruk met alleen blauw licht mag worden gereden en veel mensen beweren dat dit niet mag.

zolang in het pve (program van eisen van de politie) staat dat oranje verlichting 360 graden rondom zichtbaar moet zijn en in het incident management staat dat alleen voor of achterkant (afhankelijk hoe het voertuig staat) aan mag staan......

hebben we hier tenminste nog wat te discussieeren ;D
Nemo me impune lacessit


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2007, 09:05:00
Eindelijk ben ik aan de beurt om het begeerde papiertje van Brandweer Chauffeur te halen.
Als één van de laatste uit het korps.

Tijdens de lessen kwamen we een regeltje in de brancherichtlijn tegen die ik nog niet eerder van de voorgaande cursisten had gehoord.

Alle chauffeurs moeten schriftelijk en per voertuig aangewezen zijn.  ???


VRAAG;  hebben jullie dit al geregeld?

 en zo ja.  kan ik dan een voorbeeld kunnen krijgen van die aanwijzing?  
bij voorbaat dank. ;D
Gewoon een brief van de gemeente, met daarin de aanstelling als brandweerchauffeur en per functionaris de voertuigen waarop hij/zij met prio 1 mag uitrukken. Ondertekend namens de burgemeester door de commandant.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2007, 13:48:48
zolang in het pve (program van eisen van de politie) staat dat oranje verlichting 360 graden rondom zichtbaar moet zijn en in het incident management staat dat alleen voor of achterkant (afhankelijk hoe het voertuig staat) aan mag staan......


Yep en alle hulpverleningsvoertuigen mogen maar één blauw zwaailicht hebben.  indien het niet goed rondom zichtbaar is mag er achter nog een geplaatst worden.

Alle voertuigen worden gekeurd door het RDW.  Die keurt ze dus goed met onze kerstboom op het dak