Kogelwerende vesten

Auteur Topic: Kogelwerende vesten  (gelezen 2289 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 11 februari 2007, 12:11:28
Ik hoop dat het goed afloopt!  :-\

Wordt er tijdens schietoefeningen geen vest gedragen?  ???

http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=811259/sc=f9f4f7

Agent door collega getroffen op schietbaan
Gepubliceerd op zondag 11 februari 2007
ZUTPHEN (ANP) - Een leerling-agent is vrijdagmorgen door een collega per ongeluk in de borst geschoten op een schietbaan in Zutphen. De kogel die werd afgevuurd op een doelwit ketste af en raakte het slachtoffer, die achter zijn collega stond. Dat heeft de politie zondag bevestigd.

De agent in spe verkeert buiten levensgevaar. De schutter is eveneens een agent in opleiding, aldus de woordvoerster.




tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2007, 13:43:36
Citaat
Wordt er tijdens schietoefeningen geen vest gedragen?  ???

Nee, het is in ieder geval niet verplicht. Al zal dat nu niet lang meer duren voor het wel verplicht gaat worden...
Vaak dragen collega's wel een steekwerend vest, wat ook de kleiner caliber kogels redelijk tegenhoud.
De 9 mm waar de politie gebruik van maakt zou dat vest in principe tegen moeten houden.

Die aspirant heeft verdomd veel geluk gehad, voor hetzelfde geldt dringt zo'n kogel je hoofd binnen  :o


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2007, 13:43:18
Dat is inderdaad 'geluk hebben'.

Als je naar de schietbaan gaat zie je ook meerdere gaten in de muren van kogels die rondkaatsten.
Erg fijn allemaal.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2007, 20:19:03
Wat op een schietbaan vaak gebeurd is dat de kogel tegen de kogelvanger aan het einde van de baan afketst en dan zijn eigenweg gaat. De inslagen in de muur komen vaak van beginnend schutters die zich het apenlazerus schrikken van de klap van het wapen en dan in de muur of plafond schieten.


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2007, 20:37:26
Wat op een schietbaan vaak gebeurd is dat de kogel tegen de kogelvanger aan het einde van de baan afketst en dan zijn eigenweg gaat. De inslagen in de muur komen vaak van beginnend schutters die zich het apenlazerus schrikken van de klap van het wapen en dan in de muur of plafond schieten.

Maar begrijp ik dan goed dat in dit geval de kogel dus eigenlijk de weg die het heeft afgelegd naar de kogelvanger, na het afketsen ook weer terug heeft afgelegd, en dus ook de schutter zelf had kunnen raken?


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2007, 20:42:11
Die mogenlijkheid bestaat idd. Ik heb het zelf ooit eens mogen meemaken dat de kogel weer retour schietstand kwam en achter mij in de muur terecht kwam.
Toevallig zag ik zaterdagavond een aanhouding op de tv, waarbij er door een agent 2 maal werd geschoten op een vd en de tweede kogel op het wegdek afketste en vervolgens een collega in het been trof.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2007, 21:44:05
Ik ben wel eens bezig geweest met een ontwerp van een gebouw van een schietvereniging. Daar stonden de platen van de kogelvanger onder een hoek zodat 99% loodrecht afketst naar beneden in een bak met zand... Alleen als je precies op de rand van de kogel vanger schiet bestaat de kans dat hij terug komt... :-X :-X :-X (is weer als een 15 jaar geleden dus ik weet niet of het ontwerp nog steeds het zelfde is...  ;))