XTC

Auteur Topic: XTC  (gelezen 16544 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marij

  • Gast
XTC
Gepost op: 24 augustus 2003, 23:57:18
Ik hoorde dat het meisje uit Belfeld dat waarschijnlijk door een overdosis XTC-pillen gestorven is, in de EHBO-tent gezegd zou hebben dat ze 8 XTC-pillen geslikt had. Helpt het op dat moment dan niet meer om haar maag leeg te pompen? Of om iets anders te doen?
(Dit is overigens gewoon maar een vraag die bij me opkwam en geen verwijt naar wie dan ook.)




Robert

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2003, 21:36:01
Zoals jezelf ook al bedacht zult hebben hangt e.e.a. volledig af wanneer ze deze tabletten zijn ingenomen en of deze de maag zal zijn gepasseerd. Dan heeft het spoelen van de maag weining zin meer.


Marij

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2003, 23:51:24
Misschien een vreemde vraag: maar waarom ga je eigenlijk dood aan een overdosis drugs? Ik bedoel, sommige vergiften verlammen je spieren en daarom ga je dood aan dat vergif. Maar wat gebeurt er bij een overdosis drugs in je lichaam?
En, Robert, uit jouw antwoord begrijp ik dus dat als de drugs de maag gepasseerd zijn er niks meer aan te doen is?


Geertje

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2003, 14:52:52
Volgens mij kan je nog proberen om heeeel goed te laxeren, maar als er al teveel opgenomen is door het lichaam, heeft dat natuurlijk ook geen zin meer. Maar wat er gebeurt bij een overdosis drugs weet ik niet.


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2003, 15:01:17
Interessante vraag op zich.

Ik weet dat bij XTC (ook) vaak uitdroging de doodsoorzaak is. Door veel zweten en afwezigheid van dorstgevoel door de drugs raakt de vochtbalans ontregeld, en gevaarlijker, de zoutbalans wat kan leiden tot hartritmestoornissen (contractie van het hart wordt geregeld via zouten). Deze ritmestoornissen kunnen dan tot de dood leiden.

Dit is toevallig een oorzaak die ik tegen ben gekomen, ik ga eens zoeken of ik betere uitleg kan vinden.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2003, 15:25:34
Ok, hier iets gevonden, nog niet fantastisch, maar toch al wat meer info ;)

http://allserv.rug.ac.be/~bmassaer/cpr/medisch/drugs.html


En een erg interessante site, maar de fysiologische effecten worden niet uitgelegd.

http://www.distract.nl/drugs/
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


kader5701

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2003, 16:16:05
De effecten van een O.D. verschillen van drug tot drug. Voor MDMA (XTC) heb ik gevonden.
- braken, zweten
- heftige motoriek
- sterk versnelde hartslag, hartkloppingen, pijn in de       hartstreek
- sterk verhoogde bloeddruk, daarna lage bloeddruk
- hallucinaties
- hoge tot zeer hoge lichaamstemperatuur; dit kan gepaard gaan met diffuse intravasale stolling (?), verval van spieren (rhabdomyolise)(?) en nierinsufficiëntie
- epileptische aanvallen

(Bron: EHBO bij gebruik van ALCOHOL, DRUGS EN MEDICIJNEN uitgave Novadic, Oss/ Eindhoven.


Marij

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2003, 01:00:07
Bedankt voor jullie speurwerk.

Groetjes Marij


SEH pleeg

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Spoedeisende Hulp is top !
    • Spoedeisende Hulp
Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2003, 20:54:08
Voor zover ik weet is MDMA op zich niet zo heel gevaarlijk, maar zijn toevoegingen soms verantwoordelijk voor de narigheid.
Mij staat iets bij over atropine in combi met XTC.
Spoedeisende Hulp Verpleegkundige Vlaardingen http://www.spoedeisendehulp.startkabel.nl


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2003, 22:01:52
Mij staat iets bij over atropine in combi met XTC.
Klopt, staat iets over in de eerste link in mijn post.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h