GHOR / SIGMA

Auteur Topic: GHOR / SIGMA  (gelezen 54039 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #30 Gepost op: 23 februari 2007, 17:12:35
Ik hoop niet dat ik de indruk gewekt heb dat ik dacht dat SIGMA-leden voorbehouden handelingen mogen uitvoeren. Mijn reactie was bedoeld naar Arno-BN, omdat ik het gevoel heb dat hij wel erg gemakkelijk de BIG-wet naast de grondwet legt om bv het aanleggen van de nekkraag te verantwoorden.

Duidelijk. ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #31 Gepost op: 24 februari 2007, 11:14:24
Dan hebben wij hier een verschil van mening. Ligt de ehbo niet aan de basis van élke hulpverlening? ???

... misschien in jullie lessen tóch eens wat meer met Lotus werken. ::)

Oh ja, dat was een groot succes: Een oefeningetje of twee-drie terug (niet lesavond, oefening): De T3's worden buiten de tent behandeld, waarbij steriele gaasjes met de handen worden opengevouwen, verband naar de extremiteiten toe wordt afgerold waarbij niet in de rol werd gekeken maar andersom enzovoorts... Nee, sigma is geen enkele garantie voor het zijn van een betere EHBO-er. Als je al een goede ehbo-er bent, dan leer je een paar handige trucjes en een duidelijker benaderschema (ABCDE), maar als je geen goede ehbo-er bent, dan zul je dat door de sigma ook niet worden... Eerlijk gezegd denk ik dat je alleen maar slechter wordt.

Naja, gelukkig is iedereen weer geslaagd voor de profcheck  ::)
Arts  www.alphalog.nl


EABS

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 25 februari 2007, 23:14:33
De discussie over GHOR of RK is denk ik toch moeilijk. Bij ons wordt het Sigma nauwelijks ingezet, dat zal in het midden van het land duidelijk anders zijn.
Door het volgen van de HOC ben ik inderdaad ook lid geworden van het RK, maar ben ook bij mijn oude verenging lid gebleven. Voor beide doe ik ook als EHV-er diensten. Veel Sigma-leden zitten niet bij het RK.
De Sigmalessen gebeuren bij ons op de ambulancedienst, daar hoor of zie ik verder niets van het RK, maar soms wat van het GHOR
Bij ons zal er dus nooit een sigma-lid en een EHV-er naast elkaar staan op een post.
Hier in de stad is de onderlinge verstandhouding met alle EHBO-verenigingen juist heel erg goed.
Voor mezelf vind ik het wel een meerwaarde om extra kennis te hebben, zoals iemand zei, je staat er wat sterker door in je schoenen.

En wat de nekkraag betreft, dat is geen voorbehouden handeling, maar als je weet dat een ervaren ambu-vpk er soms nog moeite mee heeft, wie zijn wij dan om dat te willen doen. (alhoewel het nu wel in het OK-boekje waterongevallen staat)

Ellie


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 26 februari 2007, 09:46:00

En wat de nekkraag betreft, dat is geen voorbehouden handeling, maar als je weet dat een ervaren ambu-vpk er soms nog moeite mee heeft, wie zijn wij dan om dat te willen doen. (alhoewel het nu wel in het OK-boekje waterongevallen staat)

Ellie

En dat is nu de juiste instelling! Ik noemde het ook bewust een risicovolle handeling :).
In het boekje over waterongevallen, wat trouwens een erg mooi boekje is, staat dan ook duidelijk vermeld dat dit alleen is voor mensen die binnen een organisatie uitgebreide training krijgen in het uitvoeren van de diverse handelingen en hier ook met enige regelmaat gebruik van maken. Niet voor de 'gewone' EHBO'er dus.
Nu zou je de SIGMA ook wel onder bovenstaande definitie kunnen vatten, echter, wanneer een SIGMA-lid dergelijke handelingen zelfstandig gaat uitvoeren is hij/zij niet verzekerd.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #34 Gepost op: 26 februari 2007, 09:52:03
En dat is nu de juiste instelling! Ik noemde het ook bewust een risicovolle handeling :).
In het boekje over waterongevallen, wat trouwens een erg mooi boekje is, staat dan ook duidelijk vermeld dat dit alleen is voor mensen die binnen een organisatie uitgebreide training krijgen in het uitvoeren van de diverse handelingen en hier ook met enige regelmaat gebruik van maken. Niet voor de 'gewone' EHBO'er dus.
Nu zou je de SIGMA ook wel onder bovenstaande definitie kunnen vatten, echter, wanneer een SIGMA-lid dergelijke handelingen zelfstandig gaat uitvoeren is hij/zij niet verzekerd.

In Sigma-lid doet het nooit zelfstandig. Aanbrengen van nekkraag cq immobilisatie van het so gebeurt altijd in opdracht van een ambupleeg.
Het hoofd in neutrale positie brengen (de meest risicovolle handeling bij het aanbrengen van de van de nekkraag) doet de ambupleeg.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #35 Gepost op: 26 februari 2007, 11:51:43
Ik hoop niet dat ik de indruk gewekt heb dat ik dacht dat SIGMA-leden voorbehouden handelingen mogen uitvoeren. Mijn reactie was bedoeld naar Arno-BN, omdat ik het gevoel heb dat hij wel erg gemakkelijk de BIG-wet naast de grondwet legt om bv het aanleggen van de nekkraag te verantwoorden.
Het was meer als discussiepunt bedoeld, en dat lijkt redelijk te lukken ;)


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #36 Gepost op: 26 februari 2007, 13:06:25
Dames en heren,

erg leuk hoor die discussie over ehbo en of sigma,
helaas was dit niet het onderwerp van de topic.
graag zou ik toch jullie mening zien waar jullie voorkeur zou liggen omtrent het onderwerp.
overigens zijn er in het land wel een hele boel verschillen zeg als je het zo leest omtrent het hele gebeuren.

alvast bedankt
groet

logistiek. 8)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 27 februari 2007, 21:23:30
Ik geloof nooit dat de GHOR een gelijkwaardige verzekering kent

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2007, 01:29:15
Enkele redenen om het SIGMA wel aan te sluiten bij het GHOR (in mijn optiek)


  • Het GHOR is verantwoordelijk voor de Geneeskundige Hulpverlenig bij Ongevallen en Rampen. Laat hun dan ook vooral de directe zeggenschap hebben over de in te zetten eenheden. Ik zie het RK in deze alleen maar als hinderlijke intermediair, in dit toch al bestuurlijk drukke land. (Don't shoot me  :-X ;))
  • De aansluiting en acceptatie bij onder andere het ambuteam en de ambulancedienst kan wordt denk ik beter wanneer het SIGMA'ers GHOR vrijwilligers worden. Samen met andere inhoudelijke veranderingen (betere opleiding lees ik hier, meer oefenen, strengere werving en selectie), wordt het SIGMA dan misschien makkelijker voor méér aangezien dan de gemiddelde EHBO'er (dan heb ik het niet zozeer over de handelingen, maar over de kennis van rampenbestrijding, gang van zaken bij de ambudienst, enz).
  • Door SIGMA'er GHOR vrijwilligers te laten zijn, wordt de instroom van niet- RK ers denk ik makkelijker. En waarom moeten het uberhaupt mensen van EHBO zijn? Als een verpleegkundige uit een ziekenhuis in het SIGMA wil moet dat toch in principe ook kunnen (dus ook zonder dat diegene bij EHBO of het RK zit). SIGMA moet wat mij betreft een opzichzelf staand iets zijn. Dan heb je dus geen belangenverstrengeling binnen het RK, mensen van buitenaf kunnen makkelijker bij het SIGMA komen. Wil men daarnaast nog bij een EHBO vereniging, is dat natuurlijk alleen maar prima. Alsof je kerk en staat scheidt, maar dan anders... 8)
  • Met het SIGMA direct onder GHOR, sluit het SIGMA ook beter aan op de veiligheidsregio's, waardoor verschillen tussen SIGMA's afnemen. Dat komt de uniformiteit en daarmee de duidelijkheid ten goede.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #39 Gepost op: 28 februari 2007, 09:16:26
Er zijn nog wat misverstanden volgens mij.

Sigma valt onder GHOR en niet onder NRK!
De 8 mensen die de SIGMA vormen zijn lid van de geneeskundige eenheid (GE) die onder het NRK valt.
Het NRK is verantwoordelijk voor de opleiding van de GE.

Sigma of Ghor vrijwilliger maakt in principe niet zoveel uit.
Het grote voordeel van het NRK is dat het vrijwilligers zijn en niet betaald worden. De grote vraag is of het Ghor wel vrijwilligers kent? Zo nee, dan gaat er een kassa rinkelen.

Voordeel om alles bij de ghor onder te brengen is dat er tussen ghor en nrk op dit gebied geen overleg nodig is. Op ander gebied zal dat blijven. Het NRK heeft namelijk de oudste papieren op het gebied van noodhulpverlening.
Voordeel van het NRK is dat zijn ervaring hebben met opleiden van mensen!