ECG apparatuur op HAP wagens

Auteur Topic: ECG apparatuur op HAP wagens  (gelezen 7557 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 22 februari 2007, 13:00:47
Beste allemaal,

Hoe denken jullie over het volgende:

Als hapchauffeur maak ik het in ons verzorgingsbebied regelmatig mee dat wij een ambulance ter plaatse laten komen enkel en alleen ter beoordeling doormiddel van een ECG.
In een redelijk aantal gevallen wordt de patiënt vervolgens ook niet vervoerd.

Ik vraag mij af als dat nou niet anders zou kunnen.

Zou het niet zo kunnen zijn dat de HAP wagens uitgerust worden met een ECG apparaat, waarmee wij vervolgens het ECG ter beoordeling doorsturen naar een SEH, zodat zij kunnen bepalen als er afwijkingen inzitten?
De techniek is er al omdat ambulances hun 12 kanaals ECG nu ook vaak ter beoordeling naar een cardioloog toe sturen.

Huisartsen en een ECG lezen, gaat lang niet altijd goed samen  :D, dus een "expert" (lees iemand met ervaring) zou het ECG moeten kunnen aflezen. Ik denk dan aan een arts (of VP??) of de SEH, etc.

Zou dit een optie zijn (bestaat het misschien al)? En is een 3 kanaals ECG dan voldoende?

Voor de duidelijkheid: Is er ook maar enigszins sprake van een vermoeden van een infarct, dan moet je niet dit soort tijdvertragende dingen toepassen. Het blijkt echter dat in de praktijk nog wel eens huisartsen verzuchten, ach tja... weet het ook niet... nou dan toch maar voor de zekerheid een ECG-tje en dan moet de ambulance ter plaatse komen, en lang niet altijd noodzakelijk.

Ben benieuwd naar jullie mening!


Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2007, 15:37:03
3 lead is niet genoeg, er zal een 12 lead gemaakt moeten worden... Ik denk wel dat het een toevoeging aan de HAP zou kunnen zijn, mits huisartsen genoeg er in getraind worden, want hoe vaak maken zij nou een ECG?
Arts  www.alphalog.nl


1of4

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2007, 15:41:39
Misschien de HAP Chauffeur trainen in aanbrengen, maken en doorsturen ECG.


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2007, 21:21:42
Bij ons zijn de HAP-auto's voorzien van ECG met 12 afleidingen.(corpuls) De chauffeurs zijn allemaal getraind om een ECG te maken en artsen om deze te beoordelen. Indien een ambulance nodig is hoeft deze alleen de kabels om te zetten en verder te beoordelen. De defi's van de ambulance zijn voorzien van interpertatie software voor spoed PTCA.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2007, 22:02:28
tsja.....enerzijds zou ik zeggen als er al enigzins het vermoeden is van een infarct dan moet je de CHP/HAP niet sturen (tijdsverlies)
Anderzijds is het natuurlijk de vraag of een huisarts zo goed 12 afl ECG kan beoordelen, er zijn er zeker die het kunnen maar er zijn er ook die het ECG 3 keer omdraaien om er vervolgens achter te komen dat ook als je het ECG op zijn kop houdt er ook geen afwijkingen zijn.......dus enerzijds een meerwaarde om 12 afl te kunnen maken op de HAP.......3 afl is alleen leuk voor ritmebeoordeling......maar anderzijds moet het lezen van het ECG wel gebeuren door iemand die er verstand van heeft.  Het gebeurd in de regio waar ik werkzaam ben nogal eens dat we bij cardiale patienten worden geroepen, een ECG maken en tegen de huisarts zeggen dat noch de klachten noch het ECG wijzen op cardiale problematiek maar ze dan toch insturen om het te laten beoordelen door de cardioloog.......tsjaa..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Wilfred.

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2007, 08:21:24
Ik ben het wel met de vorige schrijver eens dat als je al enigszins het vermoeden hebt dat het om cardiale problematiek gaat is het zeker beter om gelijk een ambulance te laten rijden.
Als de HA dan ook nog wil komen kan dit, maar is zeker niet noodzakelijk, de ambulancebemanning maakt een ECG en de VPK beoordeeld het ECG, en kan eventueel overleggen met de interventie cardioloog. Daarna wordt er direct begonnen met medicatie, waarna de patiënt naar de hartbewaking wordt gebracht, als de patiënt nog in aanmerking komt voor een PTCA ( of voor de ON-TIME studie ) wordt daar thuis al mee begonnen, met medicamenten enz enz.

Als je op deze ritten gelijk een ambulance stuurt, gaat er geen tijd verloren, en kan de HA verder gaan met de zaken op de HA-post of andere visites afleggen, die ambulance was toch wel gekomen, dus waarom niet gelijk ?!


harold

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2007, 12:26:47
Maar de indicatie om een ECG te maken zal lang niet altijd duidelijk zijn bij de melding, want mensen bellen nou eenmaal vaak genoeg om allerlei onduidelijke problemen te melden en presenteren lang niet altijd een gelikt verhaal waarop het labeltje "cardiale klachten" kan worden geplakt.
Dus er zal vaak genoeg een HAP-auto gaan rijden zonder dat er een goede reden is om gelijk een ambulance mee te sturen.

Ik vind het een goed idee om HAP-auto's uit te rusten met ECG-apparatuur en gsm/fax-mogelijkheden voor tele-consultatie op een SEH. Maar het vergt wel een goede samenwerking en duidelijke nieuwe afspraken tussen HAP, RAV en SEH's in de regio.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2007, 00:31:04
Niet alle cardiale klachten behoeven gelijk een beoordeling door een cardioloog. Er zijn genoeg stabiele patienten die al in de medische molen zitten, ze kunnen gerust thuis gelaten worden mits er een ECG wordt gedraaid (ter ondersteuning en beoordeling). De LPA 6 schept hier al een mogelijkheid voor, als de pt klachtenvrij is.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2007, 02:40:27

Als je op deze ritten gelijk een ambulance stuurt, gaat er geen tijd verloren, en kan de HA verder gaan met de zaken op de HA-post of andere visites afleggen, die ambulance was toch wel gekomen, dus waarom niet gelijk ?!


Maar dat heb ik zelf ook al aangegeven... ;) Als er een vermoeden is van een infarct, dan moet er sowieso een ambulance meerijden.

Het gaat in dit geval bij mij om de gevallen waar in eerste instantie geen vermoeden van een infarct is, maar nu (zeer) geringe twijfel is en de huisarts "zekerheid" wil
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2007, 12:15:44
Het gaat in dit geval bij mij om de gevallen waar in eerste instantie geen vermoeden van een infarct is, maar nu (zeer) geringe twijfel is en de huisarts "zekerheid" wil

Met een ECG kan je een MI wel aantonen maar niet uitsluiten.